Skoda Popular | 80 lat opływowej Skody

Skoda Popular była produktem masowym, ale w ofercie czeskiego producenta były też nowoczesne modele z aerodynamicznymi nadwoziami: Special Sport i Tudor Special

Najciekawsze prototypy Skody

O sportowej linii aerodynamicznych pojazdów opartych na modelu Popular, otwierającym wówczas regularną ofertę producenta, stało się głośno w sezonie 1935, przy okazji promocji drugiej serii małolitrażowego bestselleru. Specjalne wersje Populara, wyróżniające się charakterystycznymi, opływowymi nadwoziami, występowały jako dwumiejscowe coupe Special Sport i czteromiejscowe Tudor Special.

W pierwszym przypadku, największą uwagę przyciągały nowatorskie nadwozia ze zintegrowanymi błotnikami, jednoczęściowymi szybami czołowymi i łagodnie opadającymi tylnymi ścianami. Na tych ostatnich nie mogło zabraknąć niezwykle modnego atrybutu każdego szanującego się pojazdu opływowego tej epoki - pionowej płetwy, biegnącej w osi symetrii, przez całą długość pokrywy bagażnika.

Wyjątkowość designu uzupełniały owalne wykroje okien, uchylne klapki wentylacyjne umieszczone w słupkach tylnych oraz tablice przyrządów jednoznacznie kojarzące się z kokpitami sportowych samolotów. Wykorzystane do budowy nadwozi materiały, wśród których prym wiodły blachy ze stopów aluminium, przywodziły na myśl nawiązanie do lotnictwa.

Pierwotnym powodem powstania interesujących konstrukcji była chęć obsadzenia ich w zawodach "1000 mil Ceskoslovenskych" w sezonie 1936. Z uwagi na fakt, że rocznik 1935 okazał się być ostatnim dla tej imprezy, swój chrzest bojowy konstrukcja przechodziła na imprezach zagranicznych.

Mimo pozornie skromnej, praktycznie niezmienionej w stosunku do seryjnej techniki, lekkie i opływowe pojazdy radziły sobie znakomicie w niezwykle wymagających, alpejskich wyścigach górskich czy zawodach zimowych. Poszczególne egzemplarze specjalnych Popularów, budowanych całkowicie ręcznie i w niewielkich ilościach, różniły się pomiędzy sobą licznymi detalami wykończenia nadwozi i wnętrz.

Skoda Favorit ma już 25 lat

Czteromiejscowa odmiana Tudor Special, rozpoznawalna na pierwszy rzut oka po dodatkowym, bocznym okienku i znacznie mniej opadającej linii dachu, stanowiła jeszcze większą rzadkość. Tył nadwozia i rozwiązanie przestrzeni we wnętrzu, przypominały z grubsza seryjne wykonanie wersji limuzyny. Z coupe Special Sport dzieliła natomiast przednią, opływową część karoserii. O ile w odmianie dwumiejscowej większość przestrzeni bagażowej zabierały dwa koła zapasowe, w tym przypadku koło rezerwowe było umocowane na zewnątrz tylnej części nadwozia i mogło być osłonięte dodatkową pokrywą. Sam bagażnik był w tej wersji dostępny wyłącznie od wewnątrz pojazdu.

Wiosną i latem sezonu 1935 niewielkie pojazdy zdominowały niezliczone i cieszące się ogromną popularnością konkursy elegancji, organizowane zazwyczaj w eleganckich kurortach. Fabryka chętnie wypożyczała je osobom znanym i szanowanym - najczęściej popularnym sportowcom i dziennikarzom.

Cena gustownie wykończonego Special Sporta kształtowała się na poziomie 27 500 koron, wobec 18 500 koron żądanych za seryjną odmianę z nadwoziem roadster (otwierającym ofertę Populara) i 19 900 koron - za klasycznego, czteromiejscowego sedana. Aerodynamiczne pojazdy Special Sport oraz Tudor Special, noszące wspólne oznaczenie fabryczne Typ 908, powstawały do roku 1936. Obecnie samochody tej serii są często mylone z innymi specjalnymi odmianami modelu Popular - Coupe Sport Monte Carlo (Typ 909), które to w rzeczywistości korzystały z mechaniki modelu Rapid. Do czasów współczesnych przetrwało około siedmiu egzemplarzy tych wyjątkowych pojazdów.

ZOBACZ TAKŻE:

Sportowa historia Skody

Materiały partnerów

zobacz wybrane produkty

Więcej o: