Zaczęło się od 190E 2.3-16 pokazanego we Frankfurcie w 1983 roku. Była to wyczynowa wersja nowej 190-ki z silnikiem opracowanym wspólnie z firmą Cosworth. Mało kto zdaje sobie sprawę, że ten Mercedes powstał zanim w Bawarii narodziło się BMW M3 (1985).
W odpowiedzi na pojawienie się BMW M3 Sport Evolution w Stuttgarcie postanowili działać. Rezultatem ich prac była wersja Evolution z silnikiem o mocy 194 KM. Powstały zaledwie 502 sztuki. Evolution okazało się takim sukcesem, że całą planowaną produkcję Evolution II (235 KM) - także 502 sztuki - sprzedano, zanim pierwsze auto opuściło bramy fabryki.
Z dzisiejszego punktu widzenia osiągi Evolution II nie są powalające (0-100 km/h: 7,1 s; v-maks: 250 km/h), jednak w swoim czasie mył to naprawdę szybki samochód. Seryjnie montowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu dbał by z podwozia dało się wykrzesać maksimum możliwości.
Szkoda że Mercedes, z jednej strony dumny ze swojego ówczesnego dzieła, dziś wykorzystuje go do zareklamowania najnowszej hybrydy, modelu C 350 e przekonując, że jest ona lepsza. Powód? Zobaczcie sami na poniższym wideo.
Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II vs. Mercedes C 350 e | Wideo:
ZOBACZ TAKŻE: