Z pewnością nie wszyscy traktowali ten model na początku poważnie, a już na pewno nie zgadliby, że przetrwa w produkcji tak długo. Model 240 (najpierw sedan 244, potem kombi 245 i dwudrzwiowe 242) zaprezentowano w 1974 roku. Konstrukcja nie była nowa, bowiem stanowiła rozwinięcie modeli serii 140.
Przede wszystkim pozbyto się "problemów" 140-ki, o ile można to tak nazwać. Znacząco ulepszono go pod kątem bezpieczeństwa, co widać po długości większej o 13 cm (dłuższe zderzaki), czy nowych zagłówkach, charakterystycznych dla tego modelu. Nowy był też silnik B21 oferowany w dwóch odmianach: gaźnikowej (97 KM) oraz z wtryskiem paliwa (123 KM). Z czasem pojawiły się inne opcje silnikowe z Dieslem włącznie. W 1981 roku w ofercie pojawiła się 240-ka Turbo z silnikiem o mocy 155 KM.
Volvo 240 ma za sobą wyścigową przeszłość. W 1985 roku Thomas Lindström i Gianfranco Brancatelli wygrali European Touring Car Championship jadąc szwedzką "cegłą".
Volvo 240 staje się coraz popularniejsze wśród miłośników samochodów klasycznych. Oprócz końcowej serii Polar poszukiwane są modele Turbo. Ze znalezieniem zadbanego egzemplarza nie powinno być problemu, w latach 1974-1993 powstało 2 685 171 sztuk Volvo 240.
ZOBACZ TAKŻE: