Citroën zaprezentował model Traction Avant w 1934 roku w Paryżu. Samochód osobowy autorstwa André Citroëna i André Lefebvre'a (pierwszy wniósł środki finansowe i zaplecze przemysłowe, drugi kompetencje techniczne) wyróżniał się nowoczesnymi, można powiedzieć rewolucyjnymi na tamte czasy rozwiązaniami. Pierwszym był napęd na przednie koła (z fr. Traction Avant znaczy przedni napęd). Zrezygnowano z wału napędowego, a wszystkie elementy niezbędne do poruszania się pojazdu postanowiono umieścić z przodu pojazdu (silnik, skrzynia biegów, przekładnia). Środek ciężkości uległ obniżeniu na korzyść lepszej sterowności.
Drugą nowością Citroëna było samonośne nadwozie. Jednobryłowa, stalowa karoseria była lżejsza, a także zapewniała lepsze własności aerodynamiczne, co z kolei umożliwiało osiąganie wyższych prędkości. Kolejnymi wartymi wymienienia innowacjami były elementy mechaniczne mocowane na gumowych poduszkach typu silentblock, tłumiących uderzenia i drgania zespołu napędowego (po raz pierwszy zastosowano tę technologię w 1932 roku w modelu Rosalie) oraz hydrauliczny układ hamulcowy.
Od pierwszego roku produkcji Traction był ulepszany, a jego gama wzbogacała się o wiele wersji (wbrew pierwotnym założeniom André Citroëna). Pierwsza nazywała się 7A ze względu na ustaloną moc podatkową wynoszącą 7 koni. Samochód był wyposażony w silnik o pojemności 1303 ccm i mocy 32 KM. Jego bolączką były jednak liczne usterki, więc szybko, jeszcze w 1934 roku, wprowadzono ulepszoną wersję z 35-konnym silnikiem.
Sprawdź oferty specjalne na nowe Citroeny
W tym samym czasie francuska marka zaprezentowała model Traction 11 K 7 Sport, który powstał zaledwie w liczbie tysiąca egzemplarzy, ale przyczynił się do powstania następnej wersji Traction 11 (zastąpiła 10 CV Rosalie). Wyróżniała się ona dłuższym i szerszym nadwoziem i była wyposażona w silnik 11 K z modelu Sport (stąd jej nazwa).
Citroën zaprezentował także najbardziej prestiżowy model 22 z większym rozstawem osi i widlastym, czterolitrowym silnikiem pod maską o mocy aż 90 KM. Pojazd był w stanie rozpędzić się do 140 km/h. Szybko jednak zdecydowano o zaprzestaniu prac nad tą odmianą i skupiono się na modelach 7 i 11. W 1938 roku zadebiutował Citroën 15, napędzany sześciocylindrowym silnikiem 15 CV (moc podatkowa 15 koni) o rzeczywistej mocy 76 KM. Ta wersja mogła rozpędzić się do 130 km/h. Wyróżniała się dłuższą maską z nacięciami i większymi przednimi błotnikami.
Rozwój i planowaną modernizację gamy Traction przerwała II wojna światowa. W czerwcu 1945 roku w paryskiej fabryce przy przy Quai de Javel wznowiono produkcję najpopularniejszego modelu Traction 11. Auto cechowało się skromniejszym wykończeniem kabiny, a także innymi detalami nadwozia wskutek konieczności opracowania nowych rysunków projektowych. Dzięki temu łatwo można rozróżnić egzemplarze przed- i powojenne. Na kolejne przełomowe zmiany trzeba było zaczekać do 1954 roku, kiedy pojawił się w Traction 15 z hydropneumatycznym systemem tylnego zawieszenia zapewniającym stałą wysokość pojazdu niezależnie od obciążenia. Produkcję najdłużej wytwarzanej wersji 11 zakończono w 1957 roku.
W 2014 roku Citroën będzie świętował osiemdziesięciolecie modelu Traction Avant biorąc udział w wielu wydarzeniach i wystawach w różnych miejscach Francji.
ZOBACZ TAKŻE:
Citroen Grand C4 Picasso | Test | Hi-tech po francusku
źródło: Okazje.info