1000 MB zadebiutowała dokładnie 21 marca 1964 roku i była następcą modelu Octavia. Był to pierwszy samochód z czeskiej fabryki, który oparto na samonośnej konstrukcji, wyposażono w silnik umieszczony z tyłu i tylny napęd. W klasie do jednego litra pojemności 1000 MB była jedną z najbardziej komfortowych i innowacyjnych samochodów.
Skąd nazwa 1000 MB? Liczba oznaczała oczywiście pojemność auta, a MB to skrót od Mlada Boleslaw, czyli miejscowości, w której Skoda była produkowana.
Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku z taśm produkcyjnych zjechało 443 000 sztuk tego auta. W Czechosłowacji i krajach demokracji ludowej 1000 MB sprzedawała się bardzo dobrze. Zaskakujący jest fakt, że auto trafiało nawet na rynki Australii i Nowej Zelandii.
Produkcja 1000 MB była równie rewolucyjna dla czeskiego producenta, jak i samo auto. To właśnie na potrzeby produkcji tego samochodu, Skoda jako pierwszy europejski producent wprowadził metodę odlewania aluminium w produkcji bloku silnika i 4-biegowej skrzyni biegów.
Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, generował 37 KM. Pojemność silnika wynosiła dokładnie 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Najbardziej poszukiwaną obecnie przez kolekcjonerów wersją jest Skoda 1000 MBX, która miała dwudrzwiowe nadwozie i znacznie bogatsze wyposażenie.
Szczególne egzemplarze Skody 1000 MB i dwudrzwiowej Skody 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum Škody w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.
ZOBACZ TAKŻE: