Osiem skarbów Skody na starcie Sachsen Classic

W prestiżowym rajdzie samochodów klasycznych Sachsen Classic czeska marka wystawia silną reprezentację: osiem wyjątkowych okazów ze swojej bogatej, 119-letniej historii
Skoda 1000 MBSkoda 1000 MB | Ma już 50 lat

Podczas trwającej w dniach 21-23 sierpnia imprezy widzowie będą mieli okazję zobaczyć cały przekrój modeli tej czeskiej marki: od modelu Laurin & Klement 110 z 1925 roku po legendarną ŠKODĘ 110 R sports coupé z 1978 roku. Trasa dwunastej edycji Sachsen Classic w tym roku znów wiedzie przez Czechy. Na tę okoliczność, w miejscowości Karlowe Wary jednym z elementów rajdu będzie prezentacja kolejnych czterech, unikalnych modeli marki pochodzących z muzeum ŠKODY. Wśród nich znajdzie się wierna reprodukcja pierwszego pojazdu czeskiej marki - słynnego Voiturette A.

„Ze wspaniałą historią motoryzacji Saksonii i tysiącami podekscytowanych widzów, Sachsen Classic jest jednym z najważniejszych wydarzeń każdego sezonu klasycznej motoryzacji” - powiedział Frank Welsch, członek Zarządu Skody ds. rozwoju technicznego.

Jednym z najstarszych samochodów na linii startowej rajdu będzie dostarczony przez Skodę okaz Laurin & Klement 110 z 1925 roku. Samochód ten reprezentuje kamień milowy w historii czeskiego producenta: jego produkcja rozpoczęła się w roku połączenia firmy założonej przez Václava Laurina i Václava Klementa ze specjalizującą się do tej pory w innych gałęziach przemysłu firmą Skoda.

Pomiędzy rokiem 1925 a 1929 zbudowano około trzech tysięcy takich samochodów. Egzemplarz uczestniczący w Sachsen Classic pochodzi z pierwszej serii produkcyjnej, dlatego znaleźć na nim można wyłącznie logo L&K. Późniejsze egzemplarze nosiły już oznaczenia obydwu firm.

Elegancka Skoda 645 prezentuje z kolei samochodowy luksus lat trzydziestych. Tylko 758 pojazdów tego typu zostało wybudowanych w latach 1929-1934. W Saksonii poprowadzi ją siedmiokrotny rajdowy Mistrz Niemiec, Matthias Kahle. Skody 1101 Tudor oraz 440 z roku 1957 po niedawno zakończonym procesie restauracji będą kolejnymi ważnymi uczestnikami rajdu. Druga z nich, popularnie nazywana „Spartak”, była w tamtym czasie odpowiedzią producenta na wzrastające zapotrzebowanie na rozsądnie wyceniony, przyziemny, ale jednocześnie nowoczesny samochód.

Tę popularną w przeszłości Skodę poprowadzi kierowca rajdowy Sepp Wiegand. Młody niemiecki zawodnik jeździ na co dzień Skodą Fabią Super 2000 i utrzymuje rewelacyjną drugą pozycję w Rajdowych Mistrzostwach Europy, ale już nie może się doczekać rajdu Sachsen Classic: „To doskonała okazja do połączenia motorsportu z cenioną motoryzacją klasyczną. Niezwykle cieszę się z możliwości bycia częścią tego wspaniałego wydarzenia wraz ze Skodą 440 Spartak w mojej ojczyźnie. To mocne zderzenie z historią: ten samochód jest prawie trzy razy starszy ode mnie!”. Następny start zawodnika Skody w Rajdowych Mistrzostwach Świata będzie miał miejsce także w Czechach: na Barum Rally w dniach 29-31 sierpnia.

Skoda Popular Monte Carlo z 1937 roku nazwą nawiązuje do już wtedy bogatej, pełnej sukcesów historii startów Skody w motorsporcie. W 1936 roku Skoda Popular osiągnęła imponujące drugie miejsce w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Aby uczcić to osiągnięcie, producent zaprezentował wyjątkową serię siedemdziesięciu egzemplarzy Skody Popular nazwanych tak, jak rajd: Monte Carlo. Jeden z nich może być podziwiany już od startu rajdu w Saksonii, tak samo jak rewelacyjnie utrzymany egzemplarz wyścigowej konstrukcji Skoda 110 R sports coupé z 1978 roku. Uczestnictwo czeskiej marki w Sachsen Classic wieńczy obecność modelu Skoda 1200 Sedan z roku 1955.

W piątek 22 sierpnia startujący w saksońskim rajdzie dotrą do Karlowych Warów, gdzie Skoda przygotuje ekskluzywny pokaz kolejnych czterech historycznych modeli marki. Uczestnicy i widzowie będą mogli zachwycić się wiernie odtworzonym egzemplarzem Voiturette Type A.

W 1905 roku był to pierwszy samochód stworzony przez założycieli marki Laurin & Klement. Uwagę będzie na siebie zwracać niewątpliwie także Laurin & Klement Type S. Egzemplarz ten pochodzi z 1911 roku, lecz dzięki dużemu zainteresowaniu i licznym unowocześnieniom utrzymywał się w produkcji seryjnej aż do 1924 roku. Samochód ten, pochodzący z pierwszej serii produkcyjnej Typu S, wyposażony jest w silnik o pojemności 1771 centymetrów sześciennych i mocy 14 KM. Kolekcję tę uzupełni okazała Skoda 645 i odtworzona wnikliwie, z wielką dbałością o szczegóły Skoda 966 Supersport.

Sachsen Classic to jedno z najpopularniejszych wydarzeń motoryzacji klasycznej w Europie, cieszące się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem właścicieli i miłośników zabytkowych samochodów. Rajd rozpocznie się w czwartek 21 sierpnia dokładnie o godzinie 12:01 na głównym rynku Zwickau. Drugiego dnia z Zwickau dotrze przez niemiecko-czeską granicę do Karlowych Warów. Trzeci i ostatni etap odbywający się 23 sierpnia będzie prowadził przez aż 258 kilometrów malowniczych dróg, ponownie z rynku Zwickau ku Augustusplatz w Lipsku. Samochody zaczną docierać tam od godziny 15:30.

ZOBACZ TAKŻE:

Skoda Retromantic | Klasyczne spotkanie

Klasyczne spotkanie

Więcej o: