Skoda 1000 MB | Ma już 50 lat

Czas płynie bardzo szybko. Kamień milowy, jakim dla Skody był model 1000 MB, obchodzi w tym roku już 50. urodziny. Co sprawiło, że jest takim ważnym autem dla czeskiego producenta?
Skoda 1000 MB ma już 50 lat Kamień milowy, jakim dla Skody był model 1000 MB, obchodzi w tym roku już 50. urodziny Kamień milowy, jakim dla Skody był model 1000 MB, obchodzi w tym roku już 50. urodziny 1000 MB zadebiutowała dokładnie 21 marca 1964 roku i była następcą modelu Octavia. Był to pierwszy samochód z czeskiej fabryki, który oparto na samonośnej konstrukcji, wyposażono w silnik umieszczony z tyłu i tylny napęd. W klasie do jednego litra pojemności 1000 MB była jedną z najbardziej komfortowych i innowacyjnych samochodów. Skąd nazwa 1000 MB? Liczba oznaczała oczywiście pojemność auta, a MB to skrót od Mlada Boleslaw, czyli miejscowości, w której Skoda była produkowana. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku z taśm produkcyjnych zjechało 443 000 sztuk tego auta. W Czechosłowacji i krajach demokracji ludowej 1000 MB sprzedawała się bardzo dobrze. Zaskakujący jest fakt, że auto trafiało nawet na rynki Australii i Nowej Zelandii. Produkcja 1000 MB była równie rewolucyjna dla czeskiego producenta, jak i samo auto. To właśnie na potrzeby produkcji tego samochodu, Skoda jako pierwszy europejski producent wprowadził metodę odlewania aluminium w produkcji bloku silnika i 4-biegowej skrzyni biegów. Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, generował 37 KM. Pojemność silnika wynosiła dokładnie 998 cm sześc. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Najbardziej poszukiwaną obecnie przez kolekcjonerów wersją jest Skoda 1000 MBX, która miała dwudrzwiowe nadwozie i znacznie bogatsze wyposażenie. Szczególne egzemplarze Skody 1000 MB i dwudrzwiowej Skody 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum Skody w Mlada Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.
Historia sukcesu | Skoda pod skrzydłami VolkswagenaHistoria sukcesu | Skoda pod skrzydłami Volkswagena

1000 MB zadebiutowała dokładnie 21 marca 1964 roku i była następcą modelu Octavia. Był to pierwszy samochód z czeskiej fabryki, który oparto na samonośnej konstrukcji, wyposażono w silnik umieszczony z tyłu i tylny napęd. W klasie do jednego litra pojemności 1000 MB była jedną z najbardziej komfortowych i innowacyjnych samochodów.

Skąd nazwa 1000 MB? Liczba oznaczała oczywiście pojemność auta, a MB to skrót od Mlada Boleslaw, czyli miejscowości, w której Skoda była produkowana.

Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku z taśm produkcyjnych zjechało 443 000 sztuk tego auta. W Czechosłowacji i krajach demokracji ludowej 1000 MB sprzedawała się bardzo dobrze. Zaskakujący jest fakt, że auto trafiało nawet na rynki Australii i Nowej Zelandii.

Produkcja 1000 MB była równie rewolucyjna dla czeskiego producenta, jak i samo auto. To właśnie na potrzeby produkcji tego samochodu, Skoda jako pierwszy europejski producent wprowadził metodę odlewania aluminium w produkcji bloku silnika i 4-biegowej skrzyni biegów.

Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, generował 37 KM. Pojemność silnika wynosiła dokładnie 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Najbardziej poszukiwaną obecnie przez kolekcjonerów wersją jest Skoda 1000 MBX, która miała dwudrzwiowe nadwozie i znacznie bogatsze wyposażenie.

Szczególne egzemplarze Skody 1000 MB i dwudrzwiowej Skody 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum Škody w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.

ZOBACZ TAKŻE:

Sportowa historia Skody

Sportowa historia Skody

Więcej o:
Komentarze (9)
Skoda 1000 MB | Ma już 50 lat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Dazuo

    Oceniono 22 razy 20

    Skoda 1GB

  • kundabufer

    Oceniono 8 razy 8

    Brednie,aluminiowe odlewy silników powszechnie stosowane długo przed 2 wojną np przez znana jedynie wtajemniczonym markę Alfa Romeo.;]

  • luzuj

    Oceniono 6 razy 4

    ale w porównaniu z nowymi autami i tak jest śliczna :)........ a może po prostu lepiej fotografowana.. ;)

  • rudi46

    Oceniono 1 raz 1

    Ale gdzie jej tam do slynnej syrenki czy warszawy

  • Gość: ZXC

    Oceniono 17 razy 1

    1000 Małych Błędów.

  • calahir

    Oceniono 12 razy 0

    Škoda to po polsku Szkoda. Nie Skoda. Znaczenie identyczne w obu językach. Dlaczego dziennikarze propagują błędy?

  • a8810422

    Oceniono 4 razy -2

    Skoda KMB (k - kilo)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX