Skoda 1000 MB | Ma już 50 lat

Czas płynie bardzo szybko. Kamień milowy, jakim dla Skody był model 1000 MB, obchodzi w tym roku już 50. urodziny. Co sprawiło, że jest takim ważnym autem dla czeskiego producenta?

Historia sukcesu | Skoda pod skrzydłami Volkswagena

1000 MB zadebiutowała dokładnie 21 marca 1964 roku i była następcą modelu Octavia. Był to pierwszy samochód z czeskiej fabryki, który oparto na samonośnej konstrukcji, wyposażono w silnik umieszczony z tyłu i tylny napęd. W klasie do jednego litra pojemności 1000 MB była jedną z najbardziej komfortowych i innowacyjnych samochodów.

Skąd nazwa 1000 MB? Liczba oznaczała oczywiście pojemność auta, a MB to skrót od Mlada Boleslaw, czyli miejscowości, w której Skoda była produkowana.

Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku z taśm produkcyjnych zjechało 443 000 sztuk tego auta. W Czechosłowacji i krajach demokracji ludowej 1000 MB sprzedawała się bardzo dobrze. Zaskakujący jest fakt, że auto trafiało nawet na rynki Australii i Nowej Zelandii.

Produkcja 1000 MB była równie rewolucyjna dla czeskiego producenta, jak i samo auto. To właśnie na potrzeby produkcji tego samochodu, Skoda jako pierwszy europejski producent wprowadził metodę odlewania aluminium w produkcji bloku silnika i 4-biegowej skrzyni biegów.

Czterocylindrowy silnik OHV chłodzony cieczą, umieszczony za tylną osią, generował 37 KM. Pojemność silnika wynosiła dokładnie 998 cm3. Nowoczesna technologia w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW). Najbardziej poszukiwaną obecnie przez kolekcjonerów wersją jest Skoda 1000 MBX, która miała dwudrzwiowe nadwozie i znacznie bogatsze wyposażenie.

Szczególne egzemplarze Skody 1000 MB i dwudrzwiowej Skody 1000 MBX, łącznie z prototypem modelu kombi, można dziś oglądać w nowym Muzeum Škody w Mladá Boleslav. Pojazdy regularnie uczestniczą w najważniejszych pokazach samochodów zabytkowych i rajdach klasycznych samochodów.

ZOBACZ TAKŻE:

Sportowa historia Skody

Więcej o:
Copyright © Agora SA