Umowa o fuzji podpisana. FCA i PSA utworzą giganta o wartości 50 miliardów dolarów

Filip Trusz
To już pewne - dojdzie do fuzji FCA i PSA. Oba koncerny podpisały właśnie umowę, a na motoryzacyjnej mapie świata powstanie kolejny wielki gracz, którego wartość szacowana jest na 50 mld dolarów. Będzie to 4. największy producent aut na świecie.

O połączeniu dwóch wielkich koncernów, PSA oraz FCA, pisaliśmy pod koniec października. Wtedy strony doszły do porozumienia, ale musiały dograć ostatnie szczegóły fuzji. Teraz oficjalnie podpisano umowę i tym samym powstał czwarty największy producent samochodów na świecie.

Zgodnie z poprzednimi doniesieniami, PSA i FCA będą miały po 50 proc. udziałów w nowej spółce, na siedzibę której wybrano Holandię. Dyrektorem generalnym (CEO) zostanie Carlos Tavares, czyli aktualny głównodowodzący francuskim koncernem PSA. Z kolei John Elkann z FCA ma pełnić rolę przewodniczącego zarządu. Tajemnicą pozostaje na razie nazwa spółki. Fuzja zostanie ostatecznie sfinalizowana w ciągu 12-15 miesięcy. Jak podaje IBRM SAMAR, firma ma być notowana na giełdach: Euronext w Paryżu, Borsa Italiana w Mediolanie oraz na New York Stock Exchange.

FCA i PSA razem - powstaje czwarty największy producent samochodów

Potencjalna wartość FCA i PSA to ponad 50 miliardów dolarów. Będzie to czwarty największy producent samochodów na świecie. W zeszłym roku w sumie te dwa koncerny sprzedały 8,7 miliona samochodów. Większe są tylko: VAG, Toyota Group oraz alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Do francuskiego PSA należą następujące marki:

  • Peugeot,
  • Citroen,
  • DS,
  • Opel,
  • Vauxhall.

Z kolei FCA to właściciel m.in.:

  • Fiata,
  • Alfy Romeo,
  • Jeepa,
  • Chryslera,
  • Lancii,
  • Maserati,
  • Dodge'a,
  • oraz RAM-a.

Po co Fiat łączy się z Peugeotem?

Peugeot od dłuższego czasu zapowiada wejście na amerykański rynek. Połączenie się z mającym tam mocną pozycję koncernem FCA znacznie ułatwi tę skomplikowaną operację. Z kolei FCA może odbudować się w Europie, gdzie marki koncernu ostatnio nie radzą sobie tak dobrze jak przed laty.

Koncerny podkreślają też, że fuzja przyniesie około 3,7 miliarda euro oszczędności rocznie dzięki synergii. Przykłady? Poszczególne marki nowego koncernu będą mogły korzystać ze wspólnych platform, jednostek napędowych, wspólnie pracować nad nowymi technologiami, rozwijać elektromobilność czy wspólnie negocjować z partnerami. Nie wiadomo jeszcze, jak fuzja wpłynie na fabryki należące do PSA i FCA (to bardzo ważne z polskiej perspektywy, bo Fiat ma w Polsce fabrykę w Tychach, a PSA w Gliwicach). Na razie w oficjalnym komunikacie możemy przeczytać, że nie są planowane żadne zamknięcia zakładów i zwalnianie pracowników.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA