Poznaj swoją oponę

Materiały partnera
04.03.2015 13:08
A A A
Opony Continental

Opony Continental (fot. Continental)

Opona to złożona konstrukcja, która bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i komfort naszej jazdy. Dlatego ważne, aby przed zakupem nowego ogumienia poznać jego właściwości, aby wybrać takie, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Wybrane dane na temat właściwości opony znajdują się na etykiecie, która towarzyszy każdej nowo wyprodukowanej oponie

Etykieta umieszczona na oponie opisuje trzy kluczowe parametry opony: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu emitowanego
na zewnątrz. Opory toczenia oraz właściwości „wodne” opony - są oznaczane kolorowymi paskami i literami od „A” do „G”. Im niższa litera w alfabecie, tym wyższa ocena opony. Litera „A” mówi o wyższych osiągach niż „B”, z kolei „B” jest lepsze niż „C” itd. Natomiast trzeci parametr - poziom hałasu - określa grafika przedstawiająca trzy paski w formie rozchodzących się fal dźwięku. Grafika mówi o tym, jaką normę spełnia opona pod kątem generowanego hałasu. Trzy zaczernione paski - opona spełnia dzisiejsze normy, ale hałas przez nią generowany przekracza przyszłe europejskie wymagania; dwa paski - opona jest cichsza o 3 dB, z zapasem spełnia przyszłe wymagania; jeden pasek - opona jest cicha - spełnia warunki przyszłej normy o 3 dB lub więcej. Dla naszego ucha różnica pomiędzy jednym paskiem
a trzecim jest odczuwalna jak 4-krotne natężenie hałasu. Należy pamiętać o tym,
że etykieta mówi o hałasie zewnętrznym, jaki emituje opona - o tym, jak wzrasta hałas we wnętrzu auta decyduje jego konstrukcja i poziom wyciszenia.

Opory toczenia świadczą o efektywności energetycznej opony. Im wyższy opór toczenia, tym wyższe spalanie i poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Różnica auta wyposażonego w opony klasy „A” (najlepsza) i opony klasy „G” (najgorsza) to nawet 7,5 proc. W praktyce najczęściej wybieramy pomiędzy oponami klasy „B” i „C”, a zatem różnice w spalaniu, jakich możemy doświadczyć,
są odpowiednio mniejsze.

 

Analizując trzecią opisywaną kategorię - przyczepność na mokrej nawierzchni
- z etykiety możemy odczytać informację na temat drogi hamowania opony
z prędkości 80 km/h. Pomiędzy oponami klasy „A” i „F” jest aż 18 m różnicy! Ważne: na etykiecie nie pojawiają się nigdy zaznaczone litery „D” i „G” - te kategorie
są nieużywane. Kategoria przyczepność na mokrej nawierzchni nie mówi
o odporności opon na aquaplaning, czy np. o przyczepności w zakrętach.

Etykieta to nie wszystko!

Etykieta opisuje tylko wybrane parametry opony, nie uwzględniając innych. Aby świadomie wybrać najlepsze dla nas opony, powinniśmy również zapoznać się
z niezależnymi wynikami testów opon.

Odpowiedzialny producent opon nie stara się za wszelką cenę uzyskać dobrych wyników w tych kategoriach, które są widoczne na etykiecie. Takie kompromisy nie służą jakości opony. Odpowiedzialny producent tworzy oponę, która jest możliwie uniwersalna i nie ma słabości w żadnej z istotnych dziedzin - nawet kosztem tego, że na etykiecie, która jest widoczna dla klienta - jego produkt wydaje się przeciętny.

Konkurs ! Do wygrania Volkswagen Golf Sportsvan, tablety Samsung i trzy miesiące filmów za darmo ! Znasz ciekawe miejsca w Polsce? Pochwal się i wygraj !

Pomysł na weekend

Gdzie szukasz?
Wybierz rodzaj:
    SZUKAJ