Samochód używany dla firmy | Poradnik

Ceny nowych samochodów w Polsce w stosunku do zarobków nadal są wysokie, co skłania wielu właścicieli zwłaszcza małych firm do rozglądania się za autem używanym. Na co zwrócić szczególną uwagę oraz jak je rozliczyć?
Opel Vivaro II Opel Vivaro II Opel Vivaro II (fot. Opel)

Samochód ciężarowy - jakie auto wybrać?

W przypadku samochodów ciężarowych (wg definicji podatkowej) sprawa wygląda mało zachęcająco. Dużo trudniej jest znaleźć samochód w dobrym stanie technicznym. Dominują duże przebiegi, a auta są mocno wyeksploatowane. Nawet jeśli oferta wydaje się atrakcyjna na pierwszy rzut oka, należy sprawdzić podstawowe elementy eksploatacyjne. Nie zdziwmy się, gdy opony będą "łyse", tarcze hamulcowe cienkie, klocki zużyte, a wydech przerdzewiały. Nikt, planując sprzedaż samochodu dostawczego, nie odda go przedtem na kosztowny przegląd. Warto też zwrócić uwagę na pracę sprzęgła, stan zawieszenia oraz poszukać ewentualnych objawów poważniejszej awarii. Nawet czteroletni samochód może mieć już za sobą ponad 200 tys. km przebiegu. Rozsądnym krokiem jest zabranie ze sobą na oględziny mechanika, który znacznie lepiej oceni stan samochodu od nas.

Renault Trafic - Ogłoszenia

Opel VivaroPrzed zakupem pomyślmy o łatwości załadunku i gabarytach przewożonych towarów. To pozwoli dobrać odpowiednią wielkość samochodu. (fot. Opel)

Renault Trafic IIISamochody dostawcze mają bardzo praktyczne wnętrza - Renault Trafic (fot. Renault)


ZOBACZ TAKŻE:

Nowy Renault Trafic | Prezentacja modelu

Nowy Renault Trafic | Prezentacja modelu

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe Renault Clio Grandtour 0.9 TCe fot. Michał Dek

Samochód osobowy - jakie auto wybrać?

W przypadku samochodów osobowych sprawa pozornie wygląda nieco lepiej, ale jak wiadomo polski rynek aut używanych nie jest łaskawy dla kupujących. Mimo wszystko łatwiej znaleźć nie wyeksploatowany pojazd osobowy, niż dostawczy. Zwłaszcza, że w małych firmach najlepiej sprawdzają się nadwozia typu kombi, a te jak wiadomo, też często nie mają lekkiego życia.

Renault Clio - Ogłoszenia

Samochód osobowy nie daje takich możliwości odliczeń podatkowych, jak ciężarowy (więcej o odliczeniach w dalszej części materiału), ale jego zakup ma inne zalety. Jeśli samochód nie będzie służył do przewożenia towarów, lepiej rozważyć zakup samochodu osobowego. Jego największą zaletą będzie komfort jazdy (wyciszenie kabiny, jakość użytych materiałów).

Renault Clio Grandtour 0.9 TCeNawet małe kombi w razie potrzeby może zamienić się w małą ciężarówkę (fot. Michał Dek)

Renault Clio Grandtour 0.9 TCeWyposażenie aut osobowych jest bogatsze, niż dostawczych (fot. Michał Dek)


ZOBACZ TAKŻE:

Renault Megane Grandtour | Test | Komfort długiego dystansu

Renault Megane Grandtour | Test | Komfort długiego dystansu

Renault Megane Grandtour 1.9 dCi Renault Megane Grandtour 1.9 dCi fot. Marcin Sobolewski

Benzyna czy Diesel?

To odwieczne pytanie staje się jeszcze bardziej aktualne, gdy ceny paliwa idą w górę. Przy cenie benzyny i oleju napędowego w niemal identycznych cenach i coraz droższych w eksploatacji samochodach z silnikami Diesla, ich zakup opłaca się wyłącznie przy bardzo dużych przebiegach rocznych. Warto mieć to na uwadze zwłaszcza przy zakupie samochodu używanego, gdzie wiele części może okazać się wyeksploatowana (koło dwumasowe, wtryskiwacze), a silniki podatne na awarie. Zakup Diesla należy sobie odpuścić, jeśli auto ma być używane głównie w warunkach miejskich.

Renault Megane - Ogłoszenia

Spodziewając się dużych przebiegów rocznych i nie chcąc ryzykować zakupu używanego samochodu z silnikiem Diesla, należy rozważyć silnik benzynowy z instalacją gazową LPG. Warto poszukać samochodów, które miały taką instalację zamontowaną fabrycznie (np. Kia), lub u autoryzowanego dealera (np. Skoda, Peugeot, Citroen, Chevrolet).

Renault Megane GrandtourSilniki wysokoprężne są droższe w zakupie i serwisie, ale mniej palą. Ich zakup zwróci się tylko przy dużych przebiegach rocznych (Fot. Michał Dek)

Renault Clio Grandtour 0.9 TCeSilniki benzynowe są tańsze w zakupie i serwisie, a często też mniej awaryjne. Zdecydowanie lepiej spiszą się podczas eksploatacji w mieście oraz przy niedużych przebiegach (fot. Michał Dek)

Peugeot 301 1.6 VTi Active LPGAlternatywą jest instalacja LPG. Wymaga ona opłaty za instalację i corocznych przeglądów, ale znacznie obniża koszty pokonania jednego kilometra (fot. Michał Dek)


ZOBACZ TAKŻE:

Dobre wrogiem lepszego | Diesel kontra Otto

Dobre wrogiem lepszego | Diesel kontra Otto

Program Program "Ford Używane" fot. Ford Polska

Gdzie kupić?

Możliwości jest wiele. Można kupić samochód z ogłoszenia, ale wątpliwe jest otrzymanie na niego faktury. Można udać się do komisu, ale takie auta nie posiadają żadnej gwarancji. Można w końcu spróbować szczęścia u dealerów nowych samochodów, u których klienci zostawiają stare samochody w rozliczeniu. Zalety to zakup na fakturę i często gwarancja udzielana przez sprzedawcę, gdyż auta zazwyczaj przechodzą choćby powierzchowny przegląd. Wady to wyłączenia z gwarancji i wyższa cena.

Renault Laguna - Ogłoszenia

Potencjał rynku samochodów używanych dostrzegło już wiele firm i dziś idąc do salonu możemy równie dobrze wyjechać z niego sprawdzonym autem używanym z gwarancją (np. na 12 lub 24 miesiące). Są to często samochody oddawane w rozliczeniu, gdy ich właściciele kupują nowe pojazdy. Warto przeglądać strony importerów, ich oferta w tym zakresie jest bogata i obejmuje różne marki.

Renault.plNa stronach importerów znajdziemy wyszukiwarki z aktualną ofertą samochodów używanych (fot. Renault.pl)


ZOBACZ TAKŻE:

Kupujemy samochód używany | Poradnik

Kupujemy samochód używany | Poradnik

Lifting Renault Megane Lifting Renault Megane Lifting Renault Megane

Jak je sfinansować?

Kredyt, a może leasing - jaką metodę finansowania wybrać przy zakupie samochodu firmowego? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie. Przedsiębiorca sam musi podjąć trud i uzyskać informacje odnośnie kosztów ewentualnego kredytu w porównaniu do dostępnych metod leasingu. Dużo zależy od oferty kredytowej, leasingowej, ceny samochodu i jego wieku. Czasem może się okazać, że zakup samochodu nowego w dłuższym leasingu jest bardziej opłacalny, niż zakup samochodu używanego. Wszystko zależy od okresu, w jakim zamierzamy eksploatować auto firmowe.

Renault Kangoo - Ogłoszenia

Najlepszą metodą zakupu samochodu firmowego wydaje się leasing, za którym przemawiają choćby o wiele prostsze kryteria, niż w przypadku kredytu, mniej formalności i krótszy czas ich załatwiania. Niestety pełne możliwości leasingu będą dostępne jedynie przy zakupie samochodów nowych. Trzeba pamiętać, że zakup na tzw. fakturę VAT nie daje możliwości odliczenia podatku oraz wyboru bardziej korzystnego finansowo leasingu operacyjnego, a jedynie leasingu finansowego.

Decydując się na zakup samochodu używanego w leasingu musimy liczyć się z wyższymi kosztami leasingu oraz z dużo wyższą kwotą wkładu własnego (minimum 10%), w stosunku do wkładu przy zakupie samochodu nowego (czasem wystarczy tylko 1%).


ZOBACZ TAKŻE:

Auta dostawcze dla firm | Przegląd rynku

Renault Megane po liftingu - ceny Renault Megane po liftingu - ceny Renault Megane po liftingu - ceny

Jak je rozliczyć?

Chcąc kupić samochód używany na firmę należy wziąć pod uwagę aspekty podatkowe. Po pierwsze, jeśli firma jest płatnikiem VAT, warto szukać sprzedawcy, który wystawi nam fakturę zakupu. Wtedy będziemy mogli odliczyć podatek od towarów i usług (cały w przypadku samochodów ciężarowych, 60% z limitem 6 tys. zł w przypadku osobowych).

Renault Master - Ogłoszenia

Zakup samochodu firmowego możemy wrzucić w koszty, nie jednorazowo, ale w środki trwałe. Należy pamiętać, że do ceny zakupu możemy doliczyć wszystkie opłaty związane z zakupem samochodu używanego.


ZOBACZ TAKŻE:

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe | Test | Pakowny szyk

Renault Clio Grandtour 0.9 TCe | Test | Pakowny szyk

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.