Dobre wrogiem lepszego | Diesel kontra Otto

Odwieczne pytanie o to co jest lepsze: Diesel, czy silnik benzynowy. Na kilku przykładach pokazujemy jakie są między nimi różnice
Renault Scenic (fot. Renault) Renault Scenic (fot. Renault) Renault Scenic (fot. Renault)

Wady i zalety

Silniki spalinowe są odpowiedzialne za rozwój masowej motoryzacji. W pierwszym stuleciu dominowało rozwiązanie Otto zasilane benzyną. Rozwój technologii doładowania w latach 70. i 80. spowodował gwałtowny wzrost popularności silników Diesla. Oto podstawowe zalety i wady obu rozwiązań.

Silniki Otto

Benzyniaki, nazywane fachowo silnikami z zapłonem iskrowym, mają szereg zalet. Najważniejsza to stosunkowo niskie koszty produkcji, przynajmniej w stosunku do silników Diesla. Największą wadą jest niska sprawność (umiejętność zamiany energii , a co za tym idzie wysokie zużycie paliwa. W ostatnich latach wydajność jednostek benzynowych jest podnoszona m.in. za pomocą bezpośredniego wtrysku paliwa, systemu zmiennych faz rozrządu i rzecz jasna doładowania. To ostatnie obniża spalanie, ale pod warunkiem delikatnego obchodzenia się z gazem.

Silniki Diesla

Jednostki wysokoprężne, zwane też silnikami z zapłonem samoczynnym, charakteryzują się wyraźnie większą sprawnością, co przekłada się na niskie spalanie. Nawet mocne doładowanie nie powoduje jego zwiększenia. Niestety ze względu na charakterystykę spalania jest on wyraźnie droższy w produkcji. Ze względu na normy spalania i konieczność zastosowania m.in. filtrów cząstek stałych, stały się jeszcze droższe w produkcji, ale także w eksploatacji. Konieczność wypalania sadzy powoduje, że użytkowanie współczesnego Diesla na krótkich trasach w mieście jest mało opłacalne.

Renault Megane - gama modeli Renault Megane - gama modeli Renault Megane - gama modeli

Zdaniem eksperta

Od czego powinien zależeć wybór silnika?

Wybór powinniśmy uzależnić przede wszystkim od ilości kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Zakup popularnego samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest o 7 - 8 tys. zł droższy do tego samego modelu napędzanego silnikiem benzynowym. Przy niemal identycznej cenie paliwa oszczędności generowane są jedynie różnicą w zużyciu paliwa. Różnica ta wynosi średnio 1,5 - 2 litry na każde 100 km.

Czyli od jakiego rocznego przebiegu opłaca się kupić Diesla?

Zakładając, że auto będzie eksploatowane w firmie przez cztery lata i biorąc pod uwagę oszczędności z zużyciu paliwa, zakup powinien być opłacalny od ok. 20-25 tys. km rocznego przebiegu.

Czy silniki benzynowe w samochodach firmowych mają sens?

Naturalnie, nie wszystkie samochody firmowe robią duże roczne przebiegi. Jeśli mamy wątpliwości możemy zdecydować się na rozwiązanie pośrednie, jakim jest silnik benzynowy z instalacją gazową.


Odpowiadał: Andrzej Gemra, szef gamy Renault Dacia

Renault Clio (fot. Renault) Renault Clio (fot. Renault) Renault Clio (fot. Renault)

Segment B

Różnica w cenie pomiędzy samochodem napędzanym silnikiem benzynowym i wysokoprężnym jest (procentowo) największa w przypadku małych samochodów. Jak widać na poniższym przykładzie Diesel może być nawet o 50% droższy. W przypadku Clio po części jest za nią odpowiedzialna różnica w poziomach wyposażenia.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Renault Clio R4 1.2 B 75 KM 107 Nm 15,4 s 167 km/h 5,5 l/100 km 40 950 zł
Renault Clio R4 1.5 D 75 KM 200 Nm 14,3 s 168 km/h 3,6 l/100 km 59 900 zł
VW Polo R3 1.2 B 60 KM 108 Nm 16,1 s 157 km/h 5,5 l/100 km 44 950 zł
VW Polo R3 1.2 D 75 KM 180 Nm 13,9 s 170 km/h 3,8 l/100 km 59 250 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Volkswagen Polo VVolkswagen Polo

Renault Megane Grandtour (fot. Renault) Renault Megane Grandtour (fot. Renault) Renault Megane Grandtour (fot. Renault)

Segment C

Jak widać na przykładzie Renault Megane Grandtour (segment C) i Skody Rapid (segment B/C) nawet słabszy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem będzie miał znacznie większy moment obrotowy. Nie zawsze przekłada się to na lepszą wartość przyspieszenia 0-100 km/h, ale elastyczność silnika wpłynie na przyspieszenia przy większych prędkościach.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Renault Megane R4 1.6 B 100 KM 148 Nm 15,4 s 190 km/h 6,8 l/100 km 49 950 zł
Renault Megane R4 1.5 D 90 KM 200 Nm 14,3 s 180 km/h 4,0 l/100 km 57 150 zł
Skoda Rapid R4 1.2 B 105 KM 175 Nm 10,3 s 195 km/h 5,4 l/100 km 50 800 zł
Skoda Rapid R4 1.6 D 90 KM 230 Nm 12,0 s 184 km/h 4,4 l/100 km 55 800 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Skoda RapidSkoda Rapid

Renault Kangoo (fot. Renault) Renault Kangoo (fot. Renault) Renault Kangoo (fot. Renault)

Kombivany

Silniki z zapłonem iskrowym nie są popularne w segmencie kombivanów i większość producentów oferuje zaledwie jedną jednostkę benzynową. Wynika to z dużych przebiegów przewidzianych dla samochodów dostawczych, co niweluje różnicę w cenie zakupu.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Peugeot Partner 1.6 B 98 KM 152 Nm 15,3 s 162 km/h 7,1 l/100 km 62 176 zł
Peugeot Partner 1.6 D 92 KM 215 Nm b.d. 160 km/h 5,4 l/100 km 69 925 zł
Renault Kangoo 1.6 B 105 KM 148 Nm 14,0 s 165 km/h 8,0 l/100 km 62 914 zł
Renault Kangoo 1.5 D 90 KM 200 Nm 15,0 s 158 km/h 5,2 l/100 km
70 540 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Peugeot PartnerPeugeot Partner

Renault Scenic (fot. Renault) Renault Scenic (fot. Renault) Renault Scenic (fot. Renault)

Minivany

Kupując nowy samochód musimy zdecydować czy płacimy za osiągi, czy za ekonomię. Powinniśmy sami policzyć, wybór jakiego samochodu będzie najbardziej opłacalny. Ale to nie wszystko. Jeśli sami mamy jeździć samochodem firmowym ograniczmy wybór do dwóch, trzech modeli, umówmy się na jazdę próbną i dopiero podejmijmy odpowiednią decyzję.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Ford C-Max
1.0
B
125 KM
170 Nm
11,4 s
187 km/h
5,1 l/100 km 61 500 zł
Ford C-Max
2.0
D
140 KM
320 Nm
9,6 s
201 km/h
4,9 l/100 km
76 150 zł
Renault Scenic
1.2
B
130 KM
205 Nm
11,4 s
190 km/h
6,2 l/100 km
72 500 zł
Renault Scenic
1.6
D
130 KM
320 Nm
10,3 s
195 km/h
4,5 l/100 km 85 300 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Ford C-Max i Grand C-Max 2011Ford C-Max i Grand C-Max

Renault Captur (fot. Renault) Renault Captur (fot. Renault) Renault Captur (fot. Renault)

Crossovery

Planując zakup nowego samochodu zawsze warto przejrzeć ofertę konkurencji. Zbliżona cena jednej wersji silnikowej konkurentów wcale nie musi mieć odzwierciedlenia w pełnej palecie silników.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Peugeot 2008
1.6
B
120 KM
160 Nm
9,5 s
196 km/h
l/100 km
65 800 zł
Peugeot 2008
1.6
D
92 KM
230 Nm
11,5 s
181 km/h
l/100 km 71 700 zł
Renault Captur
1.2
B
120 KM
190 Nm
10,9 s
192 km/h
l/100 km 67 400 zł
Renault Captur
1.5
D
90 KM
220 Nm
13,1 s
171 km/h
l/100 km 61 650 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Salon Genewa 2013 | Peugeot 2008 Peugeot 2008

Renault Laguna (fot. Renault) Renault Laguna (fot. Renault) Renault Laguna (fot. Renault)

Segment D

W przypadku samochodów klasy średniej różnice w cenie są spore, ale trzeba wziąć pod uwagę także większe koszty serwisowania samochodu.

Model Silnik
Zasilanie Moc
Moment 0-100 V-max Spalanie Cena* od
Renault Laguna
2.0
B
140 KM
195 Nm
9,1 s
210 km/h
7,5 l/100 km
86 800 zł
Renault Laguna
2.0
D
150 KM
340 Nm
9,5 s
210 km/h
4,8 l/100 km 104 800 zł
Toyota Avensis
1.8
B
147 KM
180 Nm
9,4 s
201 km/h
6,5 l/100 km 86 900 zł
Toyota Avensis
2.0
D
150 KM
350 Nm
9,2 s
210 km/h
4,5 l/100 km 99 900 zł

* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty

 

Avensis 2.0 D-4D Powerboost Toyota Avensis

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.