BMW X3 (2003 - 2010) - opinie Moto.pl

Tak jak typowa bulwarówka, BMW X3 lepiej sprawdza się na szosie, niż w terenie. Po asfalcie jeździ jak rasowa limuzyna

Kiedy bawarska firma po raz pierwszy pokazała model X3 nie nazwała go SUV-em, lecz SAV-em. Skrót od Sport Activity Vehicle miał sugerować, że nie mamy do czynienia z typowym autem rekreacyjnym, ale raczej z dynamicznym samochodem szosowym, dysponującym obszernym i funkcjonalnym nadwoziem. Miało ono zaspokoić potrzeby aktywnych ludzi, którzy bez problemu mogliby zabierać na liczne wyjazdy niezbędny ekwipunek albo sprzęt sportowy. X3 zbudowano na płycie podłogowej kombi serii 3, a zawieszenia zestrojono wręcz sportowo. Dzięki temu auto doskonale się prowadzi i pozostaje stabilne mimo dużych gabarytów. Komfort jazdy nie jest najmocniejszą stroną X3, dla konstruktorów bardziej liczyły się własności jezdne. Za to na przestronność wnętrza nie można narzekać, podobnie jak na pojemność bagażnika.

A jakie jest nowe BMW X3? | Test

Mocną stroną X3 są również silniki. W większości są to dynamiczne jednostki napędowe, sprawiające wiele przyjemności z jazdy. Dowodem na duże możliwości X3 w kwestii osiągów jest bardzo mocny, trzylitrowy silnik wysokoprężny z dwiema turbosprężarkami. Eksploatacja tego modelu nie należy jednak do tanich, między innymi właśnie ze względu na silniki. Tylko jeden na osiem będących w gamie X3 spala średnio według producenta mniej niż 10 l/100 km. Paliwożerność, drogi serwis (nie warto korzystać z tanich zamienników i przygodnych warsztatów), konieczność doglądania napędu 4x4 z elektronicznie sterowanym, wielopłytkowym sprzęgłem, kosztowne ogumienie - to wszystko decyduje o tym, że właściciel X3 musi dość głęboko sięgać do portfela. Każdy nabywca tego modelu powinien się na to przygotować.

Historia modelu

2003 - premiera modelu (E86) 2004 - rozpoczęcie sprzedaży, nadwozie kombi 5d, silniki benzynowe 2.5i (192 KM) oraz 3.0i (231 KM), turbodiesle 2.0d (150 KM) i 3.0d (204 KM). 2005 - silnik benzynowy 2.0i (150 KM), turbodiesel 3.0d (218 KM) 2006 - niewielka modernizacja modelu (nowy pas przedni, nowe lampy tylne, zmiany we wnętrzu, modernizacja silników, wprowadzenie filtrów cząstek stałych do turbodiesli), silniki benzynowe 2.5si (218 KM) oraz 3.0si (272 KM), turbodiesel 3.0sd (286 KM) 2007 - turbodiesel 2.0d (177 KM) 2009 - turbodiesel 18d (143 KM) 2010 - modernizacja silników, premiera X3 drugiej generacji (F25)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2012

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 101 127 4-5 lat 72 120 6-7 lat 44 104 Raport awaryjności samochodów ADAC 2011

Klasa Lokata Liczba aut w klasie Średnia 3 19 Raport awaryjności samochodów DEKRA 2012

Przebieg Ocena 0-50 000 km Dobra 50 000-100 000 km Dobra 100 000-150 000 km Bardzo dobra

Jedyna serwisowa akcja przywoławcza dla modelu X3 została ogłoszona jesienią 2011 i objęła egzemplarze z silnikami wysokoprężymi, wyprodukowane między 20 sierpnia 2008 r. a 12 czerwca 2009 r. Kontroli poddano układ grzewczy filtra paliwa, który mógł powodować rozładowanie akumulatora a w ekstremalnych przypadkach doprowadzić do pożaru.

Najbardziej niezawodne SUV-y

Silniki

Silniki benzynowe uchodzą za trwałe i niezawodne. Psują się rzadko i nie sprawiają kłopotów. Gorzej z turbodieslami. Sprzedawane są często po przebiegach rzędu 200 000 km, a więc wówczas, gdy w słabej kondycji jest już turbosprężarka a filtr cząstek stałych wymaga wymiany. Warto bacznie przyjrzeć się tym elementom podczas oględzin. Typowym problemem turbodiesli sprzed modernizacji są rozszczelniające się przewody chłodnicy powietrza doładowanego (intercoolera). Awaryjne są również klapy w kolektorze dolotowym.

Przeniesienie napędu

Słabym punktem X3 jest skrzynia rozdzielcza napędu xDrive. Jej wymiana to koszt kilku tysięcy złotych. Dlatego podczas kupna trzeba dokładnie sprawdzić działanie napędu 4x4. Niedopuszczalne są jakiekolwiek szarpnięcia samochodu podczas przyśpieszania.

Podwozie

Model X3 to samochód lubiący gładkie szosy i jazda po kiepskich nawierzchniach mu nie służy. Najszybszemu zużyciu ulegają amortyzatory i górne wahacze. Czasami dochodzi również do pękania sprężyn w zawieszeniach.

Nadwozie

Kiepskie opinie zbiera jakość wykonania wnętrza w egzemplarzach X3 sprzed modernizacji. Elementy są niedokładnie spasowane, podczas jazdy słychać stuki i trzaski. Typową usterką są również uszkodzenia uszczelek drzwi. Kłopotliwe jest użycie koła zapasowego, podwieszonego pod podłogą bagażnika. Warto mieć w bagażniku parę roboczych rękawiczek, by nie ubrudzić się zbyt mocno podczas wymiany koła. Dużym atutem X3 jest świetne zabezpieczenie przed korozją.

Co wybrać?

Przede wszystkim wersje po modernizacji. Są w wielu punktach poprawione i mają lepiej wykończone wnętrze. Jeśli chodzi o silniki to najsłabszy benzynowiec i najsłabszy z turbodiesli nie imponują osiągami, za to są najbardziej oszczędnymi w całej stawce silników. Powinni je wybierać ci, którzy ekonomiczną jazdę cenią batrdziej niż dobrą dynamikę. Inne jednostki napędowe co prawda zużywają sporo więcej paliwa, ale mają niemal sportowe parametry. Najkorzystniejszym wyborem wydaje się trzylitrowy turbodiesel o mocy 218 KM, łączący dobrą dynamikę z niewygórowanymi kosztami eksploatacji. Ci, którzy kupią turbodiesla sprzed modernizacji pozbawieni będą problemów z filtrem cząstek stałych. Wersje z takim urządzeniem wymagają przejechania przynajmniej raz w tygodniu dłuższej trasy by uniknąć zapchania filtra i konieczności wizyty w serwisie.

VIN

Numer VIN wybity jest w komorze silnika, na prawym kielichu przedniego zawieszenia. Znaki identyfikacyjne umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej. Można je odczytać przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby.

Dekoder numerów VIN dla samochodów BMW

Ceny

http://www.autotrader.pl/samochody_osobowe/bmw,x3

Linki

http://www.bmw-klub.pl/ BMW Klub Polska

http://www.bmw-klub-lodz.com.pl/ BMW Klub Łódź

http://www.bmwm.beep.pl/index.php3 BMW Powerclub

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Ile kosztują używane BMW X3? Najnowsze ogłoszenia

BMW X3 xDrive20d - test | Za kierownicą

BMW X3 na ostro

Więcej o:
Copyright © Agora SA