Audi 80 (1986-1995) - opinie Moto.pl

Mimo zaawansowanego wieku Audi 80 wciąż jest łakomym kąskiem na rynku aut używanych. To solidne i nieskomplikowane auto

Model 80 po raz pierwszy wyjechał na drogi w 1972 r. Był tym samym dla firmy Audi co Golf dla koncernu Volkswagena. Lata mijały a "osiemdziesiątka" wciąż cieszyła się ogromną popularnością. By sprostać wymaganiom nabywców wprowadzano kolejne generacje modelu - nowocześniejsze, lepiej wyposażone, bardziej komfortowe. Ostatnia, wprowadzona na rynek w 1986 r. do dzisiaj jeździ po europejskich i polskich drogach, często w bardzo przyzwoitym stanie. W pełni ocynkowane nadwozie opiera się skutecznie działaniu korozji, wysoka jakość montażu zapewnia dobrą kondycję elementów karoserii i wnętrza a dopracowane przez lata rozwiązania podwoziowe i silnikowe wytrzymują przebiegi liczone w setkach tysięcy kilometrów. Jednak trwałość to jedno, a awaryjność to drugie. Usterki zdarzają się często, tyle tylko, że w większości są to awarie łatwe do usunięcia. Ogrom zamienników i używanych części zamiennych pozwala łatwo pokonać praktycznie każdy problem. Wyjątkiem są egzemplarze o bardzo dużych przebiegach (nawet 500 000 km), a takich nie brakuje. Takie przypadki wymagają niestety większych inwestycji. Trzeba też zwracać uwagę na jakość zamienników. Nie wszystkie prezentują odpowiednią jakość. Od strony użytkowej Audi 80 jest oceniany bardzo wysoko. Dobrze wykończone i wyciszone (choć mało przestronne) wnętrze, wysoki komfort jazdy, spory bagażnik (sedan 425 l, od 1991 r. 430 l, kombi 370/1200 l), dobre wyposażenie (także w zakresie bezpieczeństwa) i szeroka gama silników to mocne punkty modelu. Dodatkową zaletą "osiemdziesiątki" są zróżnicowane wersje nadwoziowe. Można wybierać między czterodzwiowym sedanem, pięciodrzwiowym kombi, coupe i kabrioletem. Dostępne są również wersje z napędem 4x4 (Quattro).

Historia modelu

1972 - premiera pierwszej generacji modelu (B1)

1978 - premiera drugiej generacji modelu (B2)

1986 - premiera trzeciej generacji modelu (B3), nadwozie sedan 4d, napęd kół przednich lub 4x4 (Quattro), silniki benzynowe 1.8 (75 KM), 1.8 (112 KM), 1.8 S (90 KM), 1.9 (113 KM), diesel 1.6 D (54 KM)

1988 - silnik benzynowy 2.0 (113 KM), turbodiesel 1.6 TD (80 KM), wersja Coupe

1990 - silnik benzynowy 2.0 (137 KM), diesel 1.9 D (68 KM), sportowa wersja S2 (Coupe) z silnikiem 2.2 (230 KM)

1991 - silnik benzynowy 1.8 (90 KM)

1991 - premiera czwartej generacji modelu (B4), nowy pas przedni, przekonstruowana część tylna. Bagażnik większy o 5 l, koło zapasowe pod podłogą bagażnika (wcześniej w kufrze po lewej stronie, zbiornik paliwa pod tylną kanapą (wcześniej za oparciem tylnej kanapy), składane oparcie tylnej kanapy, przekonstruowane zawieszenie tylne (belka skrętna w miejsce belki sztywnej), silniki benzynowe 2.0 (90 KM), 2.0 (115 KM), 2.3 (133 KM), 2.8 V6 (174 KM), turbodiesle 1.9 TD (75 KM) i 1.9 TDI (90 KM)

1992 - silnik benzynowy 2.6 (150 KM), wersje Avant (kombi) i Coupe, wersja RS2 (kombi)

1993 - silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 2.0 (140 KM)

1994 - zakończenie produkcji wersji sedan

1994 - debiut Audi A4 w wersji sedan

1995 - zakończenie produkcji wersji Avant

1994 - debiut Audi A4 w wersji Avant

1996 - zakończenie produkcji wersji Coupe

Awaryjność

Współczesne rankingi niezawodności samochodów TÜV nie obejmują Audi 80 ze względu na zbyt zaawansowany wiek tego modelu.

Nadwozie

W pełni ocynkowana karoseria jest bardzo odporna na korozję, jednak wiele egzemplarzy ze względu na wypadkową przeszłość rdzewieje w miejscach napraw blacharskich. Problemem "osiemdziesiątki" są uszkodzenia uszczelek okien bocznych i przeciekanie wody do kabiny pasażerskiej.

Podwozie

Zawieszenia są trwałe, nawet na polskich drogach przejeżdżają bez większych napraw kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jako pierwsze kończą swój żywot końcówki drążków kierowniczych i łączniki przedniego stabilizatora. Później wymienić trzeba także tuleje wahaczy. Naprawy są proste i niedrogie. W układzie hamulcowym kłopotów mogą przysporzyć nieszczelne przewody i zapiekające się zaciski przy tylnych kołach. W układzie kierowniczym trzeba liczyć się z awarią układu wspomagania

Silniki

Główne wady to wersji benzynowych to wycieki oleju, pękanie paska klinowego, awarie automatycznego ssania i nieszczelności pompy cieczy chłodzącej. Silniki wysokoprężne starszej generacji często są bardzo wysłużone, trzeba liczyć się z osadzaniem głowicy, wypaleniem uszczelki pod głowicą a także koniecznością naprawy pompy wtryskowej czy turbosprężarki. W silnikach TDI warto zwrócić uwagę na stan poduszek olejowych w punktach mocowania silnika oraz zwrócić uwagę na pasek rozrządu. Lepiej wymieniać go wcześniej, niż zaleca instrukcja obsługi. W egzemplarzach do 1991 r. niezbyt trwałe są tuleje w punktach mocowania belki podsilnikowej.

Przeniesienie napędu

Skrzynie biegów działają niezawodnie, ale pojawiają się w nich wycieki oleju. Niezbyt trwałe są przeguby napędowe.

Instalacja elektryczna

Lista ewentualnych usterek elektrycznych jest długa. Z mniej groźnych można wymienić kapryśne wskaźniki, zanikające podświetlenie deski rozdzielczej, awarie sterowników szyb w drzwiach, niedomagania pompki spryskiwacza tylnej szyby w wersji kombi. Bardziej dokuczliwe to defekty termicznego włącznika wentylatora chłodnicy, prowadzące do przegrzania silnika, oraz niepoprawne funkcjonowanie układu zapłonowego, zakłócające pracę silników benzynowych.

Co wybrać?

Najbardziej godne polecenia są "osiemdziesiątki" czwartej generacji, produkowane od 1991 r. Mają nie tylko bardziej funkcjonalne nadwozie i lepsze zawieszenie tylne, ale są również bardziej interesujące od strony silnikowej. W codziennej, spokojnej eksploatacji dobrze spisują się silniki 1.6 (100 KM) albo 2.0 (115 KM). Szukający mocniejszych wrażeń powinni sięgnąć po 140-konnego dwulitrowca. Wersji 2.6 (150 KM), 2.8 V6 (174 KM) i S2 lepiej unikać ze względu na wysokie koszty eksploatacji. To propozycje dla osób z grubym portfelem. Dla oszczędnych w sam raz będzie 1.9 TDI, jedyny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa montowany w Audi 80. Warto dodać, że wersje Quattro mają nie tylko znakomitą trakcję za sprawą napędu 4x4, ale również doskonale się prowadzą dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu tylnemu.

VIN

Numer VIV wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej na górze, tuż przy rynience odpływowej.

Dekoder numeru VIN dla samochodów Audi

Ceny

Audi 80 - ogłoszenia

Linki

Strona Audi 80 Klub Polska

Strona Audi Klub Polska

Dariusz Dobosz?

Więcej o:
Copyright © Agora SA