Seat Alhambra (1996-2010) - opinie Moto.pl

Hiszpański minivan, bliźniak Forda Galaxy i Volkswagena Sharana, to przykład dużego i wygodnego jednobryłowca w niskiej cenie

Pomysł wspólnej konstrukcji koncernów Volkswagena i Forda narodził się na początku lat dziewięćdziesiątych i zaowocował w 1996 r. wprowadzeniem do sprzedaży trzech bliźniaczych modeli: VW Sharana, Forda Galaxy i Seata Alhambry. Ten ostatni był najtańszy, głównie za sprawą skromniejszego wyposażenia. Z opóźnieniem trafiały do niego techniczne nowinki, takie jak sześciocylindrowy silnik czy napęd 4x4. Ale choć traktowany był początkowo trochę po macoszemu, w niczym nie umniejszało to jego walorom eksploatacyjnym. Zapewniał podobny, stosunkowo wysoki komfort jazdy, oferował równie przestronny przedział pasażerski, zapewniał taką samą funkcjonalność wnętrza i prezentował taki sam poziom jakościowy.

Wiele osób poszukujących dużego jednobryłowca, ale dysponujących mniej zasobnymi portfelami, decydowało się właśnie na Alhambrę. Podobnie jest teraz, na rynku aut używanych. Jeśli komuś nie zależy na konkretnej marce jednego z trzech identycznych minivanów, to wybór hiszpańskiego modelu będzie najkorzystniejszy od strony finansowej. Najmocniejszą stroną Alhambry jest wygodne, przestronne wnętrze, z przepastnym bagażnikiem o pojemności 800/2610 l przy pięcioosobowym układzie wnętrza (w wersji siedmioosobowej 255 l). Przedział pasażerski można dowolnie aranżować poprzez składanie lub demontowanie foteli.

Utrzymanie Alhambry nie stanowi wielkiego problemu. To samochód spod znaku Volkswagena, wiele części (zwłaszcza silnikowych) jest kompatybilnych z innymi modelami koncernu. Nie brakuje ani oryginalnych elementów, ani zamienników.

Historia modelu

1995 - premiera modelu
1996 - rozpoczęcie produkcji, nadwozie jednobryłowe 5d, silnik benzynowy 2.0 (115 KM), turbodiesel 1.9 TDI (90 KM)
1997 - turbodiesel 1.9 TDI (110 KM)
1998 - silnik benzynowy 1.8 20V Turbo (150 KM)
2000 - niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza (nowy pas przedni i tylny, nowa deska rozdzielcza, zmodyfikowane podwozie, lepsze wyposażenie), nowy silnik benzynowy 2.8 V6 (204 KM), nowy turbodiesel 1.9 TDI (115 KM), wersja z napędem 4x4
2003 - turbodiesel 1.9 TDI (130 KM) 
2005 - turbodiesle 1.9 TDI (150 KM) i 2.0 TDI (140 KM) 
2010 - premiera drugiej generacji Alhambry

Awaryjność

Ranking niezawodności TÜV 2010


Kategoria wiekowa Lokata Liczba modeli w zestawieniu
2-3 lata 51. 125

4-5 lat 111. 118
6-7 lat 97. 99
8-9 lat 80. 82
10-11 lat 56. 71

Seat Alhambra, podobnie jak bliźniacze konstrukcje Forda i Volkswagena uznawane są za samochody bardzo awaryjne, co potwierdzają rankingi niezawodności. Właścicieli hiszpańskiego auta kilkakrotnie wzywano do serwisów w ramach akcji nawrotowych, po raz pierwszy na początku 1997 r. Zajmowano się wówczas wadliwym wspomaganiem układu hamulcowego, które mogło blokować klocki hamulcowe przy tarczach, powodując przegrzewanie hamulców i spadek skuteczności hamowania. Kolejna akcja serwisowa na początku 1999 r. objęła wadliwą wiązke elektryczną, odpowiedzialną za brak zasilania z alternatora przy zgaszonej kontrolce ładowania. Sezon 2000 rozpoczęto akcją wymiany w autoryzowanych warsztatach wadliwych korków zbiornika płynu hamulcowego, ponoszących winę za możliwość wnikania wody do zbiornika i obniżenie skuteczności hamowania. W pierwszych miesiącach 2005 r. sprawdzano podczas kolejnej akcji nawrotowej śruby pomp w silnikach wysokoprężnych. Wadliwe śruby mogły pękać i powodować wycieki paliwa. Wiosną 2006 r. obiektem zainteresowania autoryzowanych serwisów stały się znowu niektóre turbodiesle, tym razem z powodu wadliwych dwumasowych kół zamachowych.

Silniki

Benzynowy silnik 2.8 V6 nie dość, że jest paliwożerny, to jeszcze ma skłonności do wypalania uszczelki pod głowicą. Z kolei słabym punktem turbodiesli TDI jest pasek rozrządu. Jego pęknięcie ma poważne następstwa dla silnika, a w konsekwencji także dla portfela. Warto dowiedzieć się w autoryzowanym serwisie, jakie przebiegi zalecane są dla paska w poszczególnych odmianach turbodiesli. Jednostki wysokoprężne mają poza tym awaryjne przepływomierze powietrza oraz dwumasowe koła zamachowe.

Podwozie

Trwałość zawieszeń nie budzi większych zastrzeżeń. Słabym punktem jest za to przekładnia kierownicza. Pojawiają się w niej luzy, kwalifikujące element do wymiany. Warto sprawdzić, czy nie ma charakterystycznego drżenia kierownicy podczas skręcania kół na postoju przy włączonym silniku. W starszych rocznikach dość szybko pojawiają się też luzy w przegubach napędowych, trudne do zdiagnozowania poza warsztatem.

Instalacja elektryczna

Warto sprawdzać przede wszystkim oświetlenie pojazdu, bo często są z nim kłopoty. Bilans energetyczny jest dość napięty, dlatego trzeba się liczyć też ze słabym ładowaniem akumulatora podczas jazdy miejskiej. Uruchomienie auta następnego dnia może okazać się niemożliwe. Generalnie trzeba sprawdzać wszystkie odbiorniki energii elektrycznej. Zawodzić może dosłownie wszystko: reflektory, światła "stop", kierunkowskazy, sterowniki szyb w drzwiach, centralny zamek, klimatyzacja. To właśnie problemy elektryczne są w dużej mierze odpowiedzialne za słabe miejsca Alhambry w rankingach niezawodności.

Nadwozie

Cynkowane blachy sprawdzają się dobrze, korozja nie stanowi problemu. Za to zastrzeżenia można mieć do mało wydajnego systemu wentylacyjnego we wszystkich wersjach i słabego ogrzewania w odmianach TDI. Często nie domaga też układ klimatyzacji, którego działanie trzeba koniecznie sprawdzić podczas oględzin.

Co wybrać?

Alhambra z benzynowymi silnikami 1.8 20V i 2.0 jeździ zupełnie nieźle, spalając rozsądne ilości paliwa. Sześciocylindrowy V6 pod względem osiągów jest bezkonkurencyjny, ale nie każdy zaakceptuje jego paliwożerność. Dynamika najsłabszego turbodiesla wypada blado. To propozycja dla szczególnie oszczędnych. Wersje z mocniejszymi turbodieslami też są godne polecenia, ale w ich przypadku trzeba się liczyć z wyższymi cenami zakupu i podwyższonymi kosztami utrzymania. Warto dodać, że wybór Alhambry po modernizacji z 2000 r. jest ze wszech miar lepszy.

VIN


Po 15 latach doczekaliśmy się drugiej generacji Alhambry. Jak Niemcy wykorzystali ten czas? Słusznie, bo nowy model to wóz pełen talentów. Czytaj test nowego Seata Alhambry.

Numer identyfikacyjny VIN wybito w centralnej części podszybia. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika. Numer VIN umieszczono również na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie lewej, widoczny jest przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby.

Dekodery numerów VIN dla samochodów Seat:

autobaza.pl
vagauto.com

Ceny

Seat Alhambra - ogłoszenia

Linki

seat.auto.com.pl - forum Seata

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Nowy Seat Alhambra od 91 690 zł - CENY W POLSCE

Audi Alhambra - GALERIA

Autotrader.pl - dodaj ogłoszenie sprzedaży samochodu za darmo!

Więcej o: