Opel Astra III (2004-2011) - opinie Moto.pl

Wśród najbardziej popularnych modeli Astra od początku zajmuje czołowe miejsce. Także na rynku wtórnym

Opel chwali się Insignią po liftingu

Kontynuator tradycji słynnego Kadetta doczekał się niedawno czwartej generacji i rozpoczął rynkową batalię ze swoimi kompaktowymi konkurentami. Trzecie wydanie Astry wciąż jest jednak dostępne w salonach, co z pewnością cieszy osoby z cieńszym portfelem. Ci, którzy chcą kupić Astrę III jeszcze taniej mogą sięgnąć po egzemplarze używane, obecnie oferowane w bardziej przystępnych cenach. Ale nie tylko one decydują o dużej popularności kompaktowego Opla. Jego mocną stroną jest też dobra relacja między kosztem zakupu a jakością wykonania i wyposażeniem. Użytkownicy chwalą również niemiecką solidność. Awarie co prawda zdarzają się, ale używane Astry, nawet starszych generacji, wciąż są w dobrej kondycji. Utrzymanie samochodu nie nastręcza większych trudności, łatwo dostępne są oryginalne części zamienne, zamienniki i elementy używane. Wystarczy systematycznie kontrolować samochód i wymieniać to, co niezbędne. Poważne usterki to raczej wina zaniedbań, a nie samej konstrukcji. Astra III nie jest autem wyrafinowanym technicznie. Ma nieskomplikowane zawieszenia, nie jest przeładowana elektroniką. Zapewnia jednak przyjemną jazdę, komfort na przyzwoitym poziomie, dobre wrażenia estetyczne na zewnątrz w przedziale pasażerskim oraz wystarczającą ilość miejsca we wnętrzu. Nie można mieć też zastrzeżeń do bagażników. Hatchback ma 380 l, kombi 500 l a sedan aż 525 l. Atutem Astry jest również szeroka gama silników, która pozwala dobrać wersję do potrzeb użytkownika. Warto też pamiętać, że na bazie trzeciej generacji modelu powstały też inne odmiany nadwoziowe: minivan Zafira i cabrio-coupe o nazwie TwinTop. Jednobryłowiec stanowi alternatywę dla kombi i doskonale sprawdza się w zastosowaniach rodzinnych. Wersja otwarta to z kolei znakomita propozycja dla indywidualistów, chcących wyróżniać się na drodze.

Historia modelu

2004 - premiera Astry III, nadwozia hatchback 3d (zwany też Coupe GTC) i 5d oraz kombi, silniki benzynowe 1.4 (90 KM), 1.6 (105 KM), 1.8 (125 KM), 2.0 Turbo (170 KM), 2.0 Turbo (200 KM), turbodiesle 1.7 CDTi (80 KM), 1.7 CDTi (100 KM), 1.9 CDTi (120 KM), 1.9 CDTi (150 KM)

2005 - silnik benzynowy 1.8 (140 KM), turbodiesel 1.3 CDTi (90 KM), wersja sportowa OPC z silnikiem 2.0 (240 KM), minivan Zafira

2006 - silniki benzynowe 1.6 (115 KM) i 1.6 Turbo (180 KM), wersja TwinTop (coupe-cabrio)

2007 - niewielka modernizacja, turbodiesle 1.7 CDTi (110 KM), 1.7 CDTi (125 KM), wersja sedan 4d

2008 - turbodiesel 1.7 CDTi EcoFlex (110 KM)

2009 - premiera Astry IV

Awaryjność

Ranking niezawodności samochodów TÜV 2010:

Dla Astry III trzykrotnie ogłaszano serwisowe akcje nawrotowe. Pierwsza miała miejsce wiosną 2005, druga rok później. Obie dotyczyły problemów z układem kierowniczym. Wiosną 2008 r. usuwano z kolei możliwość wycieku oleju z czujnika ciśnienia na osłonę termiczną kolektora wydechowego

Nadwozie

Na rynku wtórnym dominują Astry III sprowadzane zza granicy, i z reguły są to egzemplarze powypadkowe. Sprzedający często to ukrywają, dokładne oględziny karoserii są zatem konieczne. Także pod kątem korozji, bowiem w miejscach napraw blacharskich szybko pojawiają się wykwity rdzy. Astry bez uszkodzeń nie mają problemów z korozją. Dokładna inspekcja powinna objąć też sprawdzenie, czy dany egzemplarz pozornie zwyczajnej Astry III z kierownicą po lewej stronie nie pochodzi z rynku brytyjskiego i nie był wcześniej Vauxhallem (pod tą marką sprzedawane są Ople na Wyspach) z kierownicą po prawej stronie auta. W niektórych przypadkach brytyjskie pochodzenie zdradza charakterystyczna osłona chłodnicy ze znaczkiem Vauxhalla i listwa z trójkątnym załamaniem. Częściej jednak fakt przekładania kierownicy zostaje skrzętnie ukryty. Niezależnie, skąd pochodzi Astra III możemy spodziewać się nieszczelności tylnych lamp.

Opel Cascada 1.6 Turbo w polskiej ofercie

Podwozie

Zawieszenia nie są szczególnie kłopotliwe. Elementy podlegające najszybszemu zużyciu osiągają przyzwoite przebiegi a ich wymiana nie jest szczególnie kosztowna. Wystarczy zaopatrzyć się w typowe i niedrogie elementy (łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych, sworznie oraz metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy) by doprowadzić podwozie do technicznej sprawności. Większe wydatki czekają nas przy awarii elektrohydraulicznej przekładni kierowniczej, która zawodzi niestety dość często. Warto jednak pamiętać, że w razie potrzeby można oddzielnie kupić część elektryczną i segment mechaniczny.

Silniki

Wszystkie jednostki napędowe, oprócz benzynowego 1.4 i turbodiesla 1.3 CDTi, mają w napędzie rozrządu pasek zębaty. Wymaga on wzmożonej uwagi i wymiany po krótszym przebiegu, niż określa to instrukcja. Jeśli kupiliśmy Astrę III i nie mamy pewności, kiedy był wymieniany pasek, od razu skierujmy się do warsztatu by uniknąć poważnych konsekwencji. Przy okazji zapytajmy mechanika po jakim przebiegu znowu wymienić pasek w użytkowanej przez nas wersji silnikowej. W turbodieslach 1.7 CDTi oraz 1.9 CDTi wymiana paska zębatego jest szczególnie droga. W tych dwóch silnikach trzeba też liczyć się z awariami turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. Podczas jazdy próbnej trzeba zwrócić uwagę, czy turbina nie gwiżdże i czy silnik przesadnie nie trzęsie się na biegu jałowym. Słaba dynamika silnika 1.9 CDTi może być objawem kłopotów z systemem sterowania powietrzem w kolektorze ssącym.

Instalacja elektryczna

Niedomagania elementów elektrycznych pojawiają się w Astrze III dość często. Szwankuje panel oświetlenia wnętrza, sterowniki szyb w drzwiach, odtwarzacz płyt CD, fabryczny alarm. Warto posprawdzać przy zakupie wszystkie dostępne elementy instalacji.

Opel Astra IV 1.6 Turbo | Test

Co wybrać ?

W Astrze trzeciej generacji można zdecydować się na silniki słabsze, ale mniej kłopotliwe od strony obsługowej, albo mocniejsze, ale wymagające pilniejszego dozoru. Chodzi o napęd rozrządu. W benzynowcu 1.4 i turbodieslu 1.3 CDTi jest on realizowany trwałym i nie grożącym zerwaniem łańcuchem rozrządu. W innych silnikach napęd rozrządu prowadzi pasek zębaty, który dla uniknięcia poważnych awarii powinien być wymieniany nawet co 60 tys km. Kierowcy oczekujący dobrych osiągów są skazani na "paskowe" jednostki napędowe, bowiem te o mocy poniżej 100 KM nie zachwycają dynamiką. Warto dodać, że turbodiesle 1.3 CDTi oraz 1.9 CDTi to konstrukcje włoskiego Fiata, a 1.7 CDTi powstał w japońskiej firmie Isuzu.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, przy prawym progu drzwiowym, przed prawym przednim fotelem. Jest widoczny po uchyleniu klapki w wykładzinie podłogowej.

Dekoder numerów VIN dla samochodów marki Opel

Opis znaków identyfikacyjnych dla samochodów marki Opel

Ceny

Samochody: Opel Astra III - ogłoszenia motoryzacyjne

Linki

Forum właścicieli samochodów marki Opel

==================================================================================================

Opel Insignia OPC

===============================================================================================

Więcej o:
Copyright © Agora SA