Ford Focus II (2004-2010) - opinie Moto.pl

Focus drugiej generacji, chociaż mniej interesujący z wyglądu od poprzednika, to absolutna czołówka klasy kompakt

Nowy Ford Mustang GT

Pierwsza poważna modernizacja modernizacja Focusa była dla wielu osób rozczarowaniem. Samochód nie miał już tak nowatorskiej stylizacji i przestał mocno wyróżniać się na drodze. Dowodem na estetyczne wstecznictwo była też klasyczna w kształtach deska rozdzielcza, wręcz banalna w porównaniu z poprzednią. Niektórzy twierdzili nawet, że Focus stał się po prostu nudny, co było oczywistą przesadą. O ile na temat nadwozia można było dyskutować, to wnętrze nie zostawiało żadnych wątpliwości. Jakość wykończenia zdecydowanie wzrosła, poprawiły się tworzywa sztuczne i obicia tapicerskie, lepiej wyciszono przedział pasażerski. Wzbogacono również wyposażenie. W sprawach technicznych nie eksperymentowano.

Z Focusa I przejęto wszystko, co najlepsze. Przede wszystkim znakomite podwozie z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym i precyzyjnym układem kierowniczym. Dzięki temu kompakt Forda wciąż był wzorcem pod względem prowadzenia. Zachowano również podobny poziom komfortu. Focusem jeździ się przyjemnie, podwozie dobrze radzi sobie z nierównościami nawierzchni. Jedynie wersja dwulitrowa, z mocniejszymi hamulcami i sztywniejszymi zawieszeniami jest mniej przyjemna na kiepskiej jakości drogach. W każdej wersji nadwoziowej znajdziemy sporo wolnej przestrzeni, różnice pojawią się jednak przy porównywaniu pojemności bagażników. Hatchback oferuje 396/1258 l, kombi 503/1546 l a sedan 537 l. Indywidualiści mogą zainteresować się otwartą wersją coupe-cabrio, bo i taka powstała na bazie przebojowego kompaktu Forda. Focus ma także odmianę jednobryłową (C-Max), o typowo rodzinnym charakterze. Codzienna eksploatacja Focusa drugiej generacji nie sprawia większych problemów, dostępność oryginalnych części oraz ich zamienników jest doskonała. Trzeba jednak pamiętać, że nie należy serwisować tego modelu w podrzędnym, słabo wyposażonym warsztacie. Focus II ma skomplikowane zawieszenie tylne i zaawansowane technologicznie silniki. To konstrukcja, którą muszą zajmować się dobrzy fachowcy, choć niekoniecznie z autoryzowanej stacji obsługi.

Historia modelu

2004 - premiera modelu II-gen., nadwozie hatchback 3d i 5d oraz kombi, silniki benzynowe 1.4 (80 KM), 1.6 (100 lub 115 KM), 2.0 (145 KM), turbodiesle 1.6 TDCi (109 KM) i 2.0 TDCi (136 KM)

2005 - turbodiesle 1.6 TDCi (90 KM) i 1.8 TDCi (115 KM), wersja sedan i C-Max (minivan), wersja sportowa ST z silnikiem benzynowym 2.5 (225 KM)

2006 - silniki benzynowe 1.8 i 1.8 Flexifuel (125 KM), wersja coupe-cabrio

2007 - silnik na gaz ziemny 2.0 CNG (145 KM)

2008 - silnik na gaz propan-butan 2.0 LPG (145 KM), turbodiesel 2.0 TDCi (110 KM), niewielka modernizacja modelu w Europie (nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki, nieznacznie zmienione kształty innych elementów nadwozia, zmiany w desce rozdzielczej i wykończeniu wnętrza), nowa generacja Focusa w USA

2009 - sportowa wersja RS z silnikiem benzynowym 2.5 (305 KM), proekologiczna wersja Econetic

2010 - premiera Focusa trzeciej generacji

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2011

Focus drugiej generacji ma na swoim koncie sporo serwisowych akcji nawrotowych. Pierwsza została ogłoszona latem 2005 r. i dotyczyła możliwości wnikania wody do silnika wycieraczek. Jeśli woda zawierała sól mogła doprowadzić do przyśpieszonej korozji elementów, zwarcia i stopienia się fragmentu instalacji elektrycznej. Na początku 2008 r. w autoryzowanych warsztatach likwidowano możliwość przyśpieszonej korozji i zwarcia w module wentylatora chłodnicy na drogach mocno zasolonych zimą. Z podobnym problemem serwisy zmagały się jeszcze wiosną i jesienią 2009 r. a także latem 2010 r. Wiosną 2008 r. akcja nawrotowa objęła luzujące się śruby w piastach tylnych kół. Niedługo potem, bo latem 2008 r. sprawdzano przewód systemu wspomagania układu kierowniczego, którego pęknięcie mogło prowadzić do wycieku płynu hydraulicznego. Kolejną akcję ogłoszono wiosną 2009 r. by wyeliminować wadliwy zawór w układzie wspomagania hamulców. Wiosną 2010 r. sprawdzano jeszcze fragment instalacji elektrycznej, ponieważ pojawiła się możliwość zwarcia w jednej z wiązek przewodów.

Nadwozie

Doświadczenia użytkowników wskazują, że w sprawach korozji nie ma reguły. Są egzemplarze Focusów, które prawie nie rdzewieją, są też takie, na których brunatne wykwity są bardzo liczne. Na pewno przy okazji oględzin trzeba sprawdzić wszystkie łączenia blaszanych elementów a także krawędzie pokryw silnika i bagażnika oraz drzwi, głównie na dolnych rantach i w okolicy lusterek.

Podwozie

Zawieszenia Focusa są trwałe i wytrzymują spore przebiegi. Z przodu najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora, ale ich wymiana to niewielki wydatek. Także w tylnym zawieszeniu pojawiają się stuki, zwiastujące konieczność wymiany łączników stabilizatora. Po przebiegu 100 000 km zazwyczaj potrzebna jest kompleksowa naprawa elementów tylnej osi, która może sporo kosztować. Warto zatem dokładnie sprawdzić, czy w kupowanym egzemplarzu nie czeka nas właśnie taki zabieg. W egzemplarzach z turbodieslami pod maską częściej psuje się pompa wspomagania układu kierowniczego.

Silniki

Nie notuje się większych problemów z silnikami benzynowymi. Są one trwałe i niezawodne. Gorzej z turbodieslami. Zawodzą często i wymagają często kosztownych napraw. Słabym punktem wszystkich silników wysokoprężnych jest dwumasowe koło zamachowe. Może wymagać wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Ford Focus RS500 | Test WIDEO

Sygnałem alarmowym jest nierówna praca silnika na biegu jałowym, pulsowanie pedału sprzęgła i stuki, pojawiające się głównie przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika. Wszystkie turbodiesle mają też problemy z układami wtryskowymi, przy czym czasami w grę wchodzi tylko awaria uszczelnień (1.6 TDCi), a innym razem konieczność wymiany wtryskiwaczy (1.8 TDCi). Psują się również pompy wysokiego ciśnienia. Jeśli silnik trudno się uruchamia, ma problemy z dynamiką i dymi z rury wydechowej lepiej omijać go z daleka. Koszty napraw układów wtryskowych i kół zamachowych idą zazwyczaj w tysiące złotych (2000-3000 zł). Równie kosztowne może być zapchany filtr cząstek stałych DPF. Kto zamierza jeździć głównie w mieście niech szuka wersji bez takiego filtra. Mniej dokuczliwe są awarie przewodu łączącego chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler) ze sprężarką albo czujnika położenia wałka rozrządu. Zdarzają się dość często, ale są łatwe do usunięcia i niedrogie.

Co wybrać ?

Podstawowe silniki benzynowe z powodzeniem zaspakajają potrzeby przeciętnych kierowców. Najoszczędniejszy 1.4 jest szczególnie przyjazny dla portfela, ale trochę za słaby. Optymalny wybór to silnik 1.6 w wersjach o mocy 100 lub 115 KM (zmienne fazy rozrządu). Ciekawostkę stanowi fakt, że obie konstrukcje to owoc współpracy Forda z japońską firmą Yamaha. Jedną z jej specjalności są niezwykle nowoczesne od strony technologicznej jednoślady.

45 lat Forda Escorta

Dlatego w benzynowcach 1.4 i 1.6 znajdziemy rozwiązania bliższe nowoczesnym motocyklom niż samochodom (chromowane tuleje cylindrowe, rozrząd dobrze tolerujący wysokie obroty). To znakomita rekomendacja, bo stanowi gwarancję wysokiej niezawodności i trwałości. Problemem może być tylko brak możliwości wykonywania napraw głównych i konieczność dozoru paska zębatego w napędzie rozrządu. By nie mieć kłopotów z paskiem trzeba sięgnąć po dwulitrówkę z łańcuchem rozrządu. W gamie turbodiesli dobrze prezentuje się oszczędny, wystarczająco mocny i spokojnie pracujący 1.6 TDCi. Turbodiesel 2.0 TDCi ma równie dobrą kulturę pracy i jeszcze lepszą dynamikę, ale spala sporo więcej. Obie konstrukcje powstały przy współpracy z francuskim koncernem PSA i obie wykazują się sporą awaryjnością. W 2.0 TDCi pewną poprawę odnotowano od modernizacji w 2008 r. Fordowski silnik 1.8 TDCi spisuje się bardzo dobrze pod maską Focusa II, ale on również nie może pochwalić się wysokim poziomem niezawodności.

VIN

Numer VIN wybito w przedziale pasażerskim, na prawym progu drzwiowym przed prawym przednim fotelem. Można go również odczytać na górnej powierzchni deski rozdzielczej przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby.

Dekodery numerów VIN dla samochodów marki Ford:

www.fleet.ford.com

http://smutny.ath.cx

Ceny

Ford Focus - ogłoszenia motoryzacyjne

Linki

Strona Focus Klub Polska

Strona Ford Club Polska

Ford Focus Kombi 1.6 EcoBoost | Test

Więcej o:
Copyright © Agora SA