Suzuki Baleno (1993-2006) - opinie Moto.pl

Kompakt Suzuki nie został doceniony przez rynek, choć był autem nowoczesnym i wygodnym. Dzisiaj można się o tym przekonać kupując egzemplarz używany

Baleno był w zamyśle następcą Swifta, ale losy obu modeli potoczyły się w taki sposób, że przez 14 lat produkowano je równolegle. Nowy kompakt przyjął się na rynku japońskim pod nazwą Cultus i w USA pod nazwą Esteem, ale w Europie nie potrafił przejąć nabywców Swifta. Nowocześniejszy, lepiej wykończony i lepiej wyposażony Baleno kosztował sporo więcej. Na innych kontynentach cena nie odgrywała tak istotnej roli, na Starym Kontynencie była decydująca. Zalety Baleno dla wielu osób nie były na tyle przekonujące, by zdecydować się na ten znacząco droższy samochód. Stąd niezmienne powodzenie Swifta.

Teraz, gdy najmłodsze egzemplarze Baleno mają 9 lat kwestia kosztów nie jest już tak istotna. Wręcz przeciwnie, traci na znaczeniu w obliczu faktu, że jest to konstrukcja bliższa naszym czasom niż Swift. Przestronniejszy przedział pasażerski, mocniejsze silniki, lepsze podwozie, w niektórych wersjach nawet z elektronicznym systemem programowania charakterystyki zawieszeń - oto główne zalety kompaktowego Suzuki, produkowanego od 1993 r. Samochód bardzo dobrze się prowadzi i ma osiągi, których wciąż nie musi się wstydzić. Hamulce działają skutecznie póki się mocno nie rozgrzeją. Niestety, nie są szczególnie odporne na temperaturę.

Najmniej funkcjonalna wersja trzydrzwiowa to niewielki hatchback z bagażnikiem o pojemności 210/495 l. Czterodrzwiowy sedan ma dużo większy kufer (400 l) i bez problemu pełni rolę auta rodzinnego. Podobnie jak kombi, które co prawda ma nieco mniejszy od sedana bagażnik (380/1340 l), ale jest najbardziej funkcjonalne. Ofert sprzedaży Baleno nie jest wiele, na dodatek używane egzemplarze pochodzą głównie z prywatnego importu. Uważne oględziny blacharskie są zatem bardzo pożądane. Koszty eksploatacji Baleno można utrzymać na przyzwoitym poziomie pod warunkiem, że z daleka będziemy trzymali się od autoryzowanych placówek serwisowych.

Historia modelu

1993 - światowa premiera modelu
1995 - europejska premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i sedan 4d, silniki benzynowe 1.3 (86 KM), 1.6 (98 KM) i 1.8 (121 KM). Wersja z napędem 4x4 (silnik 1.6, 98 KM)
1996 - wersja kombi
1997 - niewielka modernizacja deski rozdzielczej
1998 - niewielka modernizacja nadwozia (nowa osłona chłodnicy, zmienione reflektory przednie i zderzaki), silnik 1.9 TD (75 KM)
2001 - niewielka modernizacja nadwozia (nowa osłona chłodnicy, wzmocnienie drzwi i słupków), bogatsze wyposażenie
2002 - zakończenie sprzedaży w Europie. Sprzedaż jedynie na niektórych rynkach azjatyckich i afrykańskich
2006 - zakończenie produkcji

Awaryjność

Baleno uchodzi za samochód mało awaryjny. Obecne rankingi niezawodności nie obejmują tego modelu, w tych sprzed lat plasował się blisko pierwszej dziesiątki najlepszych aut. Podczas oględzin głównie trzeba zwracać uwagę na ewentualne naprawy powypadkowe i stan podwozia. Dla Baleno ogłoszono jedną serwisową akcje nawrotową latem 1999 r. Problem dotyczył bocznej poduszki powietrznej od strony kierowcy.

Nadwozie

Korozja nie jest w Baleno istotnym problemem. Bardziej dokuczliwe mogą być tworzywa sztuczne, którymi wykończono wnętrze. Po dłuższych przebiegach zaczynają stukać i trzeszczeć, zwłaszcza w egzemplarzach eksploatowanych na drogach o kiepskiej nawierzchni. Ich uprzykrzające jazdę dźwięki są w praktyce niemożliwe do wyeliminowania.

Podwozie

Niska trwałość zawieszeń to z pewnością jedna z większych wad Beleno. Podstawowe, najszybciej zużywające się elementy podwozia są delikatne i w polskich realiach drogowych wymagają częstej ingerencji warsztatu. Na szczęście utrzymanie zawieszeń w stałej sprawności technicznej nie jest szczególnie kosztowne. Na największe wydatki trzeba się przygotować przy wymianie amortyzatorów i elementów układu hamulcowego, również podlegającego wyjątkowo szybkiemu zużyciu.

 

Silniki

Baleno nie ma typowych usterek jednostek napędowych. To trwałe i niemal bezawaryjne silniki, w których z rzadka pojawiają się problemy z zasilaniem albo układem zapłonowym. Trochę denerwuje głośna praca benzynowców, wyraźnie słyszalna w przedziale pasażerskim. Problem wynika jednak nie z niskiej kultury pracy jednostek napędowych, a ze słabego wyciszenia wnętrza.

Co wybrać?

Silnik 1.9TD pozornie wygląda zachęcająco. Wszak to jedyna wersja wysokoprężna w ofercie. Ale stanowi propozycję dla wyjątkowo cierpliwych. Dynamika pozostawia wiele do życzenia, zużycie paliwa nie jest szczególnie niskie (7,5-8 l/100 km). Benzynowce to znacznie lepszy wybór. Palą niewiele więcej a radzą sobie z autem znakomicie. 

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej. W internecie brakuje wyspecjalizowanych dekoderów VIN dla marki Suzuki, zaś uniwersalne, dostępne w sieci dekodery samochodowych znaków identyfikacyjnych nie rozpoznają numerów tej firmy. Do ich sprawdzenia konieczna jest wizyta w autoryzowanej stacji obsługi.

Ceny

Suzuki Baleno - ogłoszenia

Linki

suzukiklub.pl - strona Suzuki Klub Polska

Dariusz Dobosz

Suzuki Kizashi - CENY W POLSCE

Znasz historię Suzuki?

Suzuki Baleno - ogłoszenia

Więcej o: