VW Transporter T4 (1990-2003) - opinie Moto.pl

Dostawczy z założenia samochód Volkswagena stał się prawdziwym hitem także jako osobówka. To rodzaj dużego minivana w przystępnej cenie

Transporter nie jest oczywiście klasycznym minivanem, bowiem jego osobowe wersje to nic innego jak przeróbka odmian towarowych. Niektórym jednak to nie przeszkadza i z powodzeniem wykorzystują walory tego pojemnego auta. Właśnie duże rozmiary, wygoda, sporo wolnej przestrzeni na bagaże i uniwersalność przedziału pasażerskiego leżą u podstaw sukcesu serii T. Ten model zawsze znakomicie się sprzedawał i teraz na rynku wtórnym znajduje się ogromna liczba egzemplarzy używanych.

Volkswagen TransporterVolkswagen Transporter Volkswagen Szczególnie atrakcyjne są Transportery czwartej generacji, stosunkowo tanie a jeszcze nie nadmiernie wyeksploatowane. Najbardziej godna polecenia wersje Multivan i Caravelle oferują nie tylko komfortowo wykończony przedział pasażerski, ale również spore możliwości aranżacji wnętrza. Niestety, są one również najdroższe, dlatego osoby z mniej zasobnym portfelem powinny rozejrzeć się za odmianami Kombi lub Mixt. Świetnie sprawdzą się również u tych użytkowników, którzy potrzebują uniwersalnego auta użytkowego. W każdym z osobowych Transporterów istnieje możliwość wprowadzania zmian we wnętrzu. Jeśli zajdzie taka potrzeba można przewieźć nawet osiem osób. Jeśli chcemy mieć więcej miejsca na pakunki siedzenia składa się lub demontuje, by uzyskać przepastny kufer.

Volkswagen T4 nie jest co prawda mistrzem niezawodności, ale powszechnie uznaje się go za samochód bardzo trwały. Solidność konstrukcji nie budzi zastrzeżeń, jakość wykonania też stoi na najwyższym poziomie. Z wykończeniem bywa różnie. W Multivanie czy Caravelle wygląda ono nieźle, w tańszych wersjach raczej przeciętnie. Ale nie razi to tak bardzo jak w klasycznych minivanach, od których oczekuje się jednak czegoś więcej. W każdym T4 można jednak liczyć na dobry komfort jazdy ze strony podwozia. Własności jezdne są jednak gorsze niż w autach typowo osobowych i trzeba o tym pamiętać przy próbach bardziej dynamicznej jazdy. Mocną stronę podwozia stanowi trwałość zasadniczych elementów. Typowe, drobne detale podwoziowe trzeba oczywiście regularnie wymieniać, ale szeroka gama zamienników pozwala zrobić to tanio. Podobnie jest z innymi elementami. W przypadku Transportera trzeba jednak stosować dobrej jakości zamienniki.

Utrzymanie T4, tak jak i innych dużych aut, nie należy do tanich. Kupując ten model trzeba się liczyć z regularnymi wizytami w warsztatach i stosowaniem dobrych materiałów eksploatacyjnych. Dobrze utrzymany Transporter zapewnia jednak wygodny transport na wiele lat, znakomicie sprawdzając się zarówno w użytkowych i rodzinnych zastosowaniach.

Historia modelu

1990 - premiera Transportera czwartej generacji (T4), wersje użytkowe i osobowe z nadwoziami 4d, silniki benzynowe 2.0 (84 KM) i 2.5 (110 KM), silniki wysokoprężne 1.9D (61 KM) i 2.4D (78 KM)

1996 - niewielka modernizacja wersji Multivan (nowy pas przedni, nowe lampy tylne i zderzak, zmodyfikowana deska rozdzielcza, bogatsze wyposażenie), silnik benzynowy 2.8 VR6 (140 KM), turbodiesle 1.9 TD (68 KM) i 2.5 TDI (102 KM)

1998 - turbodiesel 2.5 TDI (88 KM lub 150 KM)

1999 - niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza innych wersji nadwoziowych (jak wersji Multivan w 1996 r.). Najtańsze odmiany T4 wciąż produkowane z nadwoziem sprzed modernizacji.

1999 - wersja Syncro (4x4)

2003 - premiera Transportera piątej generacji (T5)

Awaryjność

Volkswagen T4 uchodzi za samochód, w którym co prawda zdarza się sporo rozmaitych, głównie drobnych awarii, ale który odznacza się wyjątkową solidnością i trwałością. Niestraszne mu przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów, jeśli utrzymywany jest w dobrej kondycji technicznej.

Nadwozie

Volkswagen Transporter T4Volkswagen Transporter T4 fot. Volkswagen Korozja stanowi problem w egzemplarzach, produkowanych przed 1996 r. Rdzewieją w nich głównie tylne błotniki, tylna pokrywa i pokrywa silnika. Od 1996 do 2000 r. nadwozie cynkowano w dolnych strefach, a od 2000 r. wprowadzono pełne cynkowanie karoserii. Dlatego piętnastoletnie T4 i młodsze nie mają większych problemów z korozją. Słabym punktem Transportera czwartej generacji są przesuwne drzwi boczne, które lubią się zacinać i blokować. Winę ponoszą zazwyczaj zużyte rolki.

Podwozie

Zawieszenia Transportera T4 to solidne konstrukcje, w których trzeba wymieniać jedynie drobne, podlegające zużyciu elementy (łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych). Częsta jazda po kiepskich nawierzchniach prowadzi też do szybkiego zużycia amortyzatorów. W układzie wspomagania układu kierowniczego częśto pojawiają się wycieki.

Silniki

Benzynowce, diesle i turbodiesle T4 są konstrukcjami trwałymi, wytrzymującymi duże przebiegi. Co jakiś czas trafiają się im jednak różne wpadki, które wymagają ingerencji warsztatu. W silnikach TDI trzeba pilnować paska rozrządu, przestrzegając wizyt kontrolnych po przebiegu 60 i 90 tys. km. Jeśli są jakieś wątpliwości lepiej wymienić pasek przed osiągnięciem przebiegu 120 000 km. Wersjom TDI zdarzają się też awarie turbosprężarek i przepływomierzy. W silnikach wysokoprężnych starszej generacji można spodziewać się uszkodzeń świec żarowych (albo ich sterownika) i wycieków paliwa. Sygnałem do wizyty w warsztacie powinny być trudności z uruchamianiem silnika. Trzeba dodać, że dostęp do silnika w T4 jest bardzo trudny. Konstrukcja przedniej części przewiduje jednak możliwość odchylenia całego przedniego pasa i chłodnicy.

Przeniesienie napędu

Automatyczna skrzynia biegów w T4 działa bezawaryjnie, jeśli jest delikatnie traktowana. Nie lubi eksploatacji pod dużymi obciążeniami i ostrego ruszania tuż po włączeniu trybu D. W używanych egzemplarzach z automatem skrzynia bywa mocno wyeksploatowana, co objawia się w podobny sposób jak ślizganie się sprzęgła. Koszty naprawy idą często w tysiące złotych. Bywa, że zawodzi jedynie sprzęgło hydrokinetyczne (samochód stojący pod górkę stacza się mimo włączenia pozycji D, do ruszenia potrzebne są bardzo wysokie obroty). Automat najlepiej zdiagnozować w warsztacie, bo konsekwencje kupna zużytej skrzyni mogą być opłakane. W manualnych skrzyniach biegów po długich przebiegach może być konieczna wymiana łożysk i synchronizatorów.

Co wybrać?

Volkswagen TransporterVolkswagen Transporter Volkswagen Nie dajmy się namówić na wersję benzynową. Jeśli chcemy jeździć ekonomicznie musimy mieć pod maską silnik wysokoprężny. Wersje 1.9D i 1.9TD są co prawda najoszczędniejsze, ale nie można ich polecić ze względu na wyjątkowo słabą dynamikę. Przy mniejszych zasobach pieniężnych warto zainteresować się starej generacji silnikiem 2.4D (78 KM). Ma nie tylko wyższą moc ale też zauważalnie większy moment obrotowy. Nabywcy z grubszym portfelem powinni szukać wersji 2.5 TDI (88, 102 lub 150 KM). Najmocniejsza jej odmiana pozwala jeździć naprawdę dynamicznie. W kwestii nadwozia trudno cokolwiek doradzić. Każdy musi dopasować jego konfigurację do swoich potrzeb.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito na podszybiu. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika.

http://www.dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm - dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen

Ceny

Volkswagen Caravelle - ogłoszenia

Volkswagen Multivan - ogłoszenia

Volkswagen Transporter - ogłoszenia

Linki

http://busikt3.w.interia.pl/ - strona klubu Volkswagena Transportera

http://volksmaniak.prv.pl/ - strona miłośników marki Volkswagen

Dariusz Dobosz

Volkswagen Transporter - HISTORIA MODELU

Rockton - terenowy Volkswagen Transporter

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA