Honda HR-V (1998-2006) - opinie Moto.pl

Model HR-V w teorii był kompaktowym autem dla młodzieży, w praktyce okazał się bardziej uniwersalny

Specyficzne kształty karoserii i niektóre elementy wykończenia rzeczywiście mogą podobać się młodym ludziom. Zwłaszcza wersja trzydrzwiowa (długość 401 cm) wydaje się być im dedykowana. W pięciodrzwiowej odmianie Hondy HR-V (długość 411 cm) trzeba widzieć przede wszystkim podwyższone, wielozadaniowe kombi, bardziej praktyczne i wygodniejsze w użytkowaniu. Oprócz funkcji pojazdu miejskiego czy rekreacyjnego może pełnić ono rolę auta rodzinnego, przy czym nie należy przeceniać jego funkcjonalności. Nadwozie dłuższe o 10 cm od trzydrzwiówki zapewnia co prawda wygodne wsiadanie i wysiadanie a także więcej miejsca na nogi dla osób jadących na tylnej kanapie, ale bagażnik jest równie mały jak w wariancie 3d (285 l).

Prawdziwe zalety HR-V odkrywa się na ulicach wielkich aglomeracji oraz na wyboistych nawierzchniach dróg pozamiejskich, także tych nieutwardzonych. Podwyższonemu kombi niestraszne są wysokie krawężniki, nierówne torowiska i pełne dziur ulice. Siedzi się wysoko a widoczność jest znakomita. Obserwacja miejskiego ruchu jest łatwiejsza niż w klasycznej osobówce. Kiepskie nawierzchnie nie stanowią problemu, podobnie jak szutrowe dukty. W trudniejszych miejscach, gdy droga stanie się zbyt grząska lub zbyt piaszczysta, napędzane stale koła przednie zyskają pomoc od tylnej osi. Dba o to automatyka, dwie pompy hydrauliczne i wielopłytkowe sprzęgło. Biada jednak tym, którzy HR-V z napędem 4x4 będą postrzegali jak terenówkę. Auto w cięższych warunkach nie ma żadnych szans, a sprzęgło odpowiedzialne za dołączenie napędu łatwo można spalić. Wynika to z wolnego działania układu. Napęd tylnej osi nader często zostaje dołączony zbyt późno, gdy auto grzęźnie w błocie lub piasku. System 4x4 w tym przypadku traktować trzeba raczej jako element bezpieczeństwa i komfortu, który na śliskich jezdniach zadba o sprawniejsze przyśpieszanie, precyzyjne utrzymywanie założonego toru jazdy i utrzymywanie stabilności samochodu przy gwałtownych manewrach w krytycznych sytuacjach.

Z utrzymaniem Hondy HR-V nie ma większego problemu. Została ona zbudowana na płycie podłogowej i przy wykorzystaniu wielu podzespołów modelu Civic szóstej generacji. Trzeba jednak pamiętać, że samochody Hondy są zaawansowane technologicznie i potrzebują solidnego reżimu warsztatowego. Użycie nieoryginalnych materiałów eksploatacyjnych również może skutkować awariami.

Historia modelu

1998 - premiera modelu, nadwozie kombi 3d, napęd kół przednich lub 4x4, silnik benzynowy 1.6 16V (105 KM);
1999 - nadwozie 5d;
2001 - wersja Sport z silnikiem benzynowym 1.6 16V (124 KM);
2002 - niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza (nowa osłona chłodnicy, zmienione zderzaki, inne obicia tapicerskie);
2006 - zakończenie produkcji.

Awaryjność

Model HR-V nie jest notowany w raportach TÜV i DEKRA. Uznawany jest za samochód o niskiej awaryjności, podobnie jak Civic, na którego podzespołach został zbudowany. Jedyna akcja serwisowa dla tego modelu została ogloszona wiosną 2006 r. i objęła problem z filtrem paliwa.

Nadwozie

Jedynym problemem starszych egzemplarzy HR-V, ze względu na zaawansowany wiek, może być tylko korozja. Jeśli samochód ma ponad 10 lat koniecznie trzeba sprawdzić, jak mocno zaatakowała go rdza. Uszkodzenia mechaniczne praktycznie nie występują, mogą się jedynie pojawiać problemy z ryglowaniem przednich foteli.

Podwozie

Elementy zawieszeń są trwałe, szybkiemu zużyciu w trudnych warunkach drogowych mogą ulegać jedynie gumowe elementy przedniego stabilizatora i tylnej przekładni napędowej. Przy oględzinach auta dokonajmy jazdy próbnej i sprawdźmy działanie systemu dołączania napędu osi tylnej. Egzemplarze użytkowane w trudnym terenie mogą mieć z tym problemy (zawodzi sprzęgło wielopłytkowe). Zazwyczaj pierwszym sygnałem niedomagań napędu 4x4 jest głośna praca tylnego mostu.

Silniki

Jednostki napędowe są praktycznie bezawaryjne. Ich przypadłością jest jednak hałaśliwość, ze względu na częstą pracę w zakresie wysokich obrotów. Oba benzynowce mają rozrząd napędzany paskiem zębatym, który bez problemu wytrzymuje założony przez producenta przebieg 120 000 km.

Instalacja elektryczna

Awarie w dobrze utrzymanych i regularnie serwisowanych HR-V należą do rzadkości. Także z układem elektrycznym nie ma większych problemów. Czasami pojawiają się jednak niedomagania centralnego zamka. Niektóre siłowniki mogą odmówić posłuszeństwa. Podczas zakupu warto sprawdzić, czy po zamknięciu wszystkie drzwi są rzeczywiście zaryglowane.

Co wybrać?

Wersję trzydrzwiową można polecić osobom, które eksploatują samochód same bądź z jednym pasażerem. Wsiadanie na tylną kanapę nie należy do przyjemności, miejsca za pierwszym rzędem siedzeń też nie jest za wiele. Pięciodrzwiówka jest dużo wygodniejsza. Z silników bardziej godna polecenia ze względu na lepszą dynamikę jest wersja 124-konna (10,8 s od 0 do 100 km/h), ale niełatwo ją kupić na rynku wtórnym. Popularna odmiana 105-konna (11,2 s od 0 do 100 km/h) dużo gorzej radzi sobie z ważącym ponad 1100 kg samochodem i dla osiągnięcia lepszych przyśpieszeń często wprowadzana jest na wysokie obroty (zwłaszcza w mieście). Wówczas staje się paliwożerna i potrafi strawić nawet 11-12 l/100 km. Z punktu widzenia jakości wykonania przdziału pasażerskiego warto zainteresować się wersjami po modernizacji (2002 r.).

VIN

Numer VIN wybito w przedziale silnikowym, w centralnej części przegrody czołowej. Numer VIN znajduje się również na górnej płaszczyźnie deski rozdzielczej, po stronie lewej, i widoczny jest w lewym dolnym narożniku przedniej szyby.

vin.hondabg.com - dekoder numerów VIN dla samochodów marki Honda

Ceny

Honda HR-V - ogłoszenia

Linki

forum.honda-klub.org.pl - strona Honda Klub Polska

Dariusz Dobosz

Honda Accord po zmianach

Honda Accord Crosstour

Honda Accord - ogłoszenia

Więcej o: