Jeep Grand Cherokee (1998-2009) - opinie Moto.pl

Obszerne kombi zza Oceanu to prawdziwa legenda wśród ekskluzywnych terenówek. Można pokonać nim nawet ciężki teren, i to wyjątkowo komfortowo

Jeep Grand Cherokee (1992-1998)Jeep Grand Cherokee (1992-1998) Jeep Grand Cherokee

Słynny Cherokee produkowany od 1984 r., niezwykle charakterystyczny za sprawą swojego kanciastego, pudełkowatego nadwozia, był wśród dużych terenówek klasą samą dla siebie. Ale na początku lat dziewięćdziesiątych nie mógł już sprostać konkurencji, coraz wyraźniej kierującej się w stronę wygody i luksusu. Dlatego Jeep stworzył zupełnie nowy, bardziej elegancki model Grand Cherokee, pozostawiając w produkcji jego pierwowzór. Równolegle wytwarzane auta zaspokajały potrzeby zarówno tych, którzy potrzebowali klasycznej terenówki, jak i tych, którym zależało na posiadaniu napędu 4x4 w bardziej wyrafinowanym stylu. W Grand Cherokee istotny jest bowiem fakt, że mimo cech luksusowej limuzyny ma on wszystko to, co niezbędne do zdobywania najtrudniejszych bezdroży. Mimo licznych poprawek konstrukcyjnych i modernizacji nie zmieniło się to do dzisiaj.

We wszystkich wersjach, także tych z lat 1998-2009, najbardziej popularnych na polskim rynku wtórnym, znajdziemy systemy napędowe obu osi Selec-Trac (napęd kół tylnych lub 4x4) albo Quadra-Trac (stały napęd 4x4), reduktor, blokady dyferencjałów. Nie można jednak zapominać, że są wersje z napędem tylko tylnej osi. Mogą ją wybrać ci, którzy nie zamierzają podróżować po polach i leśnych duktach. Na zwykłych drogach, zarówno w mieście jak i podczas dłuższych wyjazdów, świetnie sprawdza się obszerne wnętrze, dobre wyposażenie i elektronika podwoziowa, wspomagająca kierowcę. Grand Cherokee to samochód ciężki (1700-2200 kg), podczas manewrów przy większych prędkościach a także w zakrętach staje się autem wymagającym, właśnie ze względu na dużą masę. Dynamicznej jeździe nie sprzyjają też stosunkowo miękko zestrojone zawieszenia, wyraźnie nastawione na wysoki komfort jazdy. W wersjach ze sztywnymi osiami z przodu i z tyłu sama konstrukcja podwozia stanowi dodatkowy problem.

Rozmiary, waga i duże pojemności silników Grand Cherokee mają z kolei decydujący wpływ na wysokie zużycie paliwa. Nawet w wersjach z turbodieslem pod maską nie ma co liczyć na małe rachunki przy dystrybutorze. Choćby z tego względu koszty utrzymania są wysokie. Serwis też nie daje taryfy ulgowej. Trzeba kierować się albo do autoryzowanych stacji obsługi albo do prywatnych placówek wyspecjalizowanych w konstrukcjach amerykańskich. To drugie rozwiązanie jest zdecydowanie korzystniejsze dla portfela. Ceny części zamiennych i napraw są dużo niższe, a obsługa czy wymiana czegokolwiek w Grand Cherokee nie stanowi większego problemu. Przed zakupem trzeba jednak rozważyć, czy będzie nas stać na utrzymanie takiego samochodu. Niskie ceny egzemplarzy używanych, będące efektem dużego importu tanich aut ze Stanów Zjednoczonych i stanowiące jedną z większych zalet tego modelu, są zwodnicze. Późniejszych wydatków, w trakcie codziennej eksploatacji nie można lekceważyć.

Historia modelu

1995 - rozpoczęcie produkcji w Europie (Graz, Austria) 1998 - druga generacja modelu, silniki benzynowe 4.0 (190 KM) i 4.7 (220 KM), turbodiesel 3.1 TD (140 KM) 2000 - nowa, automatyczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach 2001 - silnik benzynowy 4.7 w dwóch wersjach (223 i 258 KM), turbodiesel 2.7 CRD (163 KM) 2003 - silnik benzynowy 4.7 o mocy 227 KM 2004 - trzecia generacja modelu, nowa stylizacja, większe nadwozie, niezależne zawieszenie przednie, silniki benzynowe 4.7 (231 KM) i 5.7 Hemi (326 KM), turbodiesel 3.0 CRD (218 KM) 2006 - wersja SRT8 z silnikiem benzynowym 6.1 (426 KM) 2008 - silnik benzynowy 5.7 Hemi (352 KM) 2010 - premiera czwartej generacji modelu

Awaryjność

Jeep Grand Cherokee nie jest notowany w zestawieniach awaryjności samochodów TÜV. Na rynku uznawany jest za samochód średnio awaryjny, w którym zdarza się sporo drobnych, ale łatwych w naprawie awarii. Liczne akcje nawrotowe świadczą o niedopracowaniu konstrukcji. Właścicieli modelu Grand Cherokee drugiej i trzeciej generacji w Europie wzywano do fabrycznych serwisów kilkakrotnie, po raz pierwszy na początku 2003 r. Poprawiano wówczas wadliwy system aktywacji bocznych poduszek powietrznych. Wiosną 2007 r. najpierw eliminowano możliwość przegrzewania się systemu podgrzewania siedzeń, a potem wymieniano elementy przedniego zawieszenia narażone na przyśpieszoną korozję. Latem 2007 r. przeprogramowywano sterownik ABS, by nie powodował blokowania tylnych kół podczas hamowania. Na początku 2008 r. zajmowano się zaciskami hamulcowymi przy przednich kołach oraz elektronicznym modułem kontrolnym układu hamulcowego

Nadwozie

Dokładne oględziny nadwozia, zwłaszcza od spodu, dadzą nam sporą wiedzę o wcześniejszej eksploatacji auta. Jeśli progi mają zagniecenia a na podłodze widać liczne rysy i ślady uderzeń można być pewnym, że samochód sporo jeździł w terenie. Z pewnością będzie więc miał mocno zużyte podwozie i układ napędowy.

Silniki

Jednostki napędowe to zdecydowanie najmocniejszy punkt Grand Cherokee. Są paliwożerne, ale mocne, trwałe i mało awaryjne. Nie mają typowych usterek, które często się powtarzają. Z mankamentów można wymienić jedynie skłonność do przegrzewania się silnika benzynowego 4.0. We wszystkich benzynowcach trzeba zwrócić uwagę na ewentualne wycieki spod uszczelniaczy wału korbowego (zwłaszcza od strony skrzyni biegów)

Przeniesienie napędu

Podstawowym mankamentem są wycieki oleju z każdego możliwego miejsca (skrzynia biegów, mosty napędowe, skrzynia rozdzielcza). Dokuczliwy jest duży luz w układzie napędowym i głośna praca tylnego dyferencjału. Szybko pojawiają się luzy na krzyżakach wału napędowego i przednich półosi. Awariom ulegają półosie i łożyska tylnego mostu. Czasami odmawiają posłuszeństwa automatyczne skrzynie biegów . Przyczyną może być wyciek oleju w pękniętych lub poluzowanych wężykach łączących przekładnię z chłodnicą oleju. Jeśli jazda została przerwana odpowiednio szybko i nie doszło do zatarcia skrzyni wystarczy wlać olej by wszystko działało poprawnie.

Podwozie

Układ jezdny, podobnie jak przeniesienie napędu, sprawia sporo probpemów w codziennej eksploatacji. Szczególnie szybko zużywa się w terenie, ale nawet gdy jeździ tylko po szosie nie należy do szczególnie trwałych. Dziurawe polskie drogi wyraźnie mu nie służą. Szybko pojawiają się luzy na sworzniach zwrotnic i drążku poprzecznym (Panharda), łatwo wybijają się tuleje metalowo-gumowe. Oryginalne amortyzatory nie spisują się najlepiej, warto zainwestować w coś lepszego z korzyścią dla własności jezdnych.

Instalacja elektryczna

Elektryka lubi w Grand Cherokee pokaprysić. Najczęściej zawodzą sterowniki szyb w drzwiach. Elektronika też lubi zastrajkować od czasu do czasu, ale nie wynikają z tego szczególnie poważne konsekwencje.

Co wybrać?

Po pierwsze wersję po 2004 r, czyli trzecią generację Grand Cherokee. Jest nie tylko atrakcyjniejsza z wyglądu i lepiej wyposażona, ale też bardziej dopracowana i w wielu miejscach poprawiona. Ma niezależne zawieszenie przednie i lepiej się prowadzi. Po drugie odmianę z turbodieslem 2.7 CRD lub 3.0 CRD pod maską. To konstrukcje Mercedesa , nieszczególnie oszczędne ale stosunkowo dynamiczne i mimo wszystko zdecydowanie tańsze w eksploatacji od benzynowców. Zasilane benzyną ośmiocylindrowce 4.7 i 5,7 są godne polecenia ze względu na dobre osiągi, potrafią jednak spalić nawet 20-25 l/100 km. Oszczędniejszy jest silnik 4.0, ale stanowi z kolei rzadkość na rynku. Słabe oceny zbiera turbodiesel 3.1. To konstrukcja włoskiej firmy VM z przestarzałym układem zasilania, ciężka, głośna i ospała.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze, w przedziale pasażerskim, pod siedziskiem tylnej kanapy po stronie prawej. Znaki identyfikacyjne znajdują się również na górnej powierzchni deski rozdzielczej i widoczne są przez lewy, dolny narożnik przedniej szyby. Strony z dekoderami numeru VIN: - http://jeep.avtograd.ru/VIN/vin_de.asp - http://www.jeepz.com/forum/vin.php

Ceny

Jeep Grand Cherokee - ogłoszenia

Linki

jeep.org.pl - strona dla użytkowników i miłośników samochodów Jeep wieloma ciekawymi informacjami i obszernym forum

Nasze testy

Amerykanin vs Europejczyk - który lepszy? - dwa razy Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Hemi

Jeep Grand Cherokee SRT8

Dariusz Dobosz

Nowy Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD od 191 tys. zł

Nowy Jeep Grand Cherokee - GALERIA

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA