Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Renault Scenic II (2003-2010) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
29.01.2011 16:26
A A A Drukuj
Renault Scenic II (2003)

Renault Scenic II (2003) (Renault)

Kompaktowy minivan Renault po modernizacji zachował zasadnicze cechy poprzednika: funkcjonalność i skłonność do licznych awarii
Renault Megane po liftingu | polski cennikRenault Megane po liftingu | polski cennik

Prezentacja

Przed twórcami drugiej generacji Scenica nie stała gigantyczna praca tworzenia auta od podstaw, bowiem większość rozwiązań pionierskiego w swym segmencie auta sprawdziła się bez zarzutu. Dlatego zajęto się głównie opracowaniem nowej stylizacji, poprawą ergonomii i podwyższeniem komfortu jazdy. Oczywiście przy okazji unowocześniono wszystko co możliwe - od struktury nadwozia, poprzez zawieszenia aż po silniki.

 

Postęp jest wyraźnie widoczny. Scenic produkowany od 2003 r. to samochód wygodniejszy, przyjemniejszy w prowadzeniu, jeszcze bardziej nastawiony na komfort jazdy i, co chyba najważniejsze, bezpieczniejszy. Poprzednik w testach NCAP otrzymał 4 gwiazdki na pięć możliwych, Scenic drugiej generacji notę maksymalną.

Za istotny postęp trzeba też uznać stworzenie przedłużonej wersji Grand z bardziej przestronnym wnętrzem. Już w podstawowej, krótkiej wersji zwiększono pojemność bagażnika (z 810/1800 do 830/1840 l), odmiana dłuższa o prawie 24 cm otrzymała kufer, w którym dużo łatwiej mogło pomieścić swoje pakunki pięć osób. Na rynku wtórnym dostępne są także wersje Grand z możliwością siedmioosobowej konfiguracji wnętrza, jednak po rozłożeniu w nich dwóch dodatkowych siedzeń na bagaże pozostaje niestety niewiele miejsca.

Zawsze jednak można liczyć w tym modelu na funkcjonalne schowki, o łącznej pojemności 41 l i przyjemne meteriały wykończeniowe. Niektórzy narzekają na zbyt małe wskaźniki na elektronicznym panelu informacyjnym, ale trzeba przyznać, że nowoczesna deska rozdzielcza dostarcza na bieżąco wielu ważnych informacji. Mocnym atutem Scenica II jest bogata gama silników, obejmująca cztery silniki benzynowe i sześć turbodiesli. Jest zatem w czym wybierać.

Historia modelu

2003 - premiera modelu, silniki 1.4 (98 KM), 1.6 16V (113 KM), 2.0 16V (135 KM), 1.5 dCi (82 KM), 1.9 dCi (120 KM)
2004 - nowe silniki 2.0 16V Turbo (163 KM) i 1.5 dCi (101 KM), wydłużona o 23,7 cm wersja Grand
2005 - nowe silniki 1.9 dCi (110 KM) i 1.9 dCi (130 KM)
2006 - nowy silnik 2.0 dCi (150 KM), niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza, diodowe lampy tylne
2008 - nowy silnik 1.5 dCi Eco (103 KM)
2009 - prezentacja Scenica III

Awaryjność

Scenic II zajmuje odległe miejsca w rankingach niezawodności i wcale nie wypada w nich lepiej niż poprzednik. Wręcz przeciwnie. Zmorą użytkowników tego modelu są liczne, drobne awarie (zwłaszcza układu elektrycznego i elektroniki), które co prawda nie zatrzymują auta w podróży, ale zmuszają do częstych wizyt w warsztacie. Serwisowe akcje naprawcze ogłaszane dla Scenica II potwierdzają problemy z elektroniką. Co prawda dwie pierwsze akcje prowadzone wiosną 2006 r. dotyczyły elementów mechanicznych (rygli foteli i pedału hamulca) ponad 140 000 aut, ale już podczas trzeciej akcji z jesieni 2009 r. przeprogramowywano komputer sterujący by usunąć problemy ze wspomaganiem układu kierowniczego. Tym razem wezwano ponad 34 000 samochodów. Z kolei wiosną 2010 r. autoryzowane warsztaty usuwały problemy z elektroniką hamulca pomocniczego w blisko 67 000 egzemplarzy. Trzeba jednak przyznać, że Scenica II lepiej dopracowano niż poprzednika, czego dowodzi zdecydowanie mniejsza liczba akcji nawrotowych.

Ranking usterkowości TÜV 2010:


Kategoria wiekowa  
Lokata Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata
78.
125
4-5 lat
70.
118

Nadwozie

O sprawy korozyjne można być spokojnym. W Scenicu II nie występują problemy z rdzewieniem, auto jest pod tym względem dobrze zabezpieczone. Gorzej z wykończeniem wnętrza. W kilkuletnich egzeplarzach klekotanie i trzeszczenie elementów mogą być denerwujące.

Poliftingowe Renault Scenic wycenionePoliftingowe Renault Scenic wycenione

Silniki

Jednostki benzynowe spisują się dobrze, nie ma z nimi większych problemów. Trzeba liczyć się jednak z awariami zespolonych cewek zapłonowych. Odmiany 1.4 i 1.6 16V wymagają wzmożonego nadzoru nad paskiem rozrządu. Po zakupie takich wersji lepiej od razu go wymienić, by uniknąć poważnej awarii wywołanej pęknięciem paska. Turbodiesle kuszą niższym zużyciem paliwa, ale mają więcej słabych punktów. Przede wszystkim są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego. Tankowanie poza markowymi stacjami paliw może skończyć się poważnymi i bardzo kosztownymi awariami. Trapią je wycieki oleju i paliwa. W wersjach 1.9 dCi z lat 2003-2006 newralgicznym punktem jest turbosprężarka. W późniejszych wersjach nie psuje się tak często.

Podwozie

Elementy podwozia nie są szczególnie odporne na dziurawe nawierzchnie polskich dróg. Szybko pojawiają się luzy w układzie kierowniczym. Łatwo wybijają się górne łożyska kolumn przedniego zawieszenia. Delikatne są również sworzenie wahaczy i silentbloki wahaczy. Jednak konstrukcja zawieszeń sprzyja tanim naprawom. Zarówno sworznie jak i tuleje metalowo-gumowe można wymieniać jako pojedyncze części.

Instalacja elektryczna

Podobnie jak u poprzednika, może się tu zdarzyć niemal wszystko. Drobne awarie zazwyczaj polegają jednak na chwilowym utrudnieniu życia użytkownikowi. Naprawa nie gwarantuje, że konkretny problem nie powtórzy się. Do najbardziej newralgicznych punktów należą zespolone cewki zapłonowe w silnikach benzynowych, karta-kluczyk odmawiająca posłuszeństwa i uniemozliwiająca uruchomienie auta, hamulec pomocniczy, czujniki ciśnienia powietrza w oponach, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i system sterujący wycieraczkami.

Ceny

Renault Scenic - ogłoszenia

Co wybrać?

Nie warto kusić się na najsłabsze wersje silnikowe Renault Scenica II z uwagi na najniższe zużycie paliwa. Zarówno benzynowy 1.4 jak i turbodiesel 1.5 dCi w wersji 80-konnej są nieco za słabe i w codziennej eksploatacji, zwłaszcza przy większym obciążeniu, zachowują się raczej leniwie. Wersje 1.6 16V i stukonny 1.5 dCi spalają niewiele więcej, a znacznie lepiej radzą sobie z tym dość ciężkim samochodem. Godne polecenia są także silniki 2.0 16V i 1.9 dCi, ale w ich przypadku trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji. Kierowcy ze sportową żyłką powinni sięgnąć po dwlitrówkę z doładowaniem albo 150-konnego turbodiesla. Te wersje potrafią dostarczyć mocnych wrażeń. Warto jednak pamiętać, że nastawione na komfort zawieszenia Scenica, wysokie nadwozie i nieco ospały układ kierowczy nie sprzyjają dynamicznej jeździe. To raczej propozycje dla doświadczonych jeźdźców i nie liczących się szczególnie z kosztami paliwa.

Przydatne linki

megane.com.pl - strona dla wszystkich właścicieli modeli Megane, także Megane Scenic

klubrenault.pl - strona dla wszystkich właścicieli samochodów Renault

easyvin.pl, www.decodethis.com/list/Renault - możliwość sprawdzenia numeru VIN

ZOBACZ TAKŻE :

S

Za co kochamy francuską motoryzację?

Zobacz także

Komentarze (2)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2013, 119 000 PLN
2007, 124 000 PLN
2013, 74 900 PLN
2013, 89 000 PLN
2007, 25 900 PLN
2006, 119 000 PLN
2013, 69 990 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (602)

  • 33%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (504)

  • 24%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (369)

  •   3%

    Nie mam zdania (38)

Liczba oddanych głosów: 1513