BMW 5 (2003-2010) E60 - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
21.01.2011 09:30
A A A Drukuj

fot. BMW

W BMW zawsze można liczyć na dobre osiągi, wysoki komfort, najnowocześniejsze technologie i wysoki prestiż. Piąta generacja "piątki" też ma te cechy

Prezentacja

Żadna z wcześniejszych generacji tego modelu nie wzbudziła tylu kontrowersji co E60. Poszło o stylizację nadwozia, która dla wielu fanów marki była zbyt udziwniona. Firma przez dziesiątki lat przyzwyczajała nabywców do klasycznej, stonowanej elegancji i pewnie dlatego nowa estetyka spotkała się z taką reakcją. Pretensje nie ominęły wersji kombi (E61), przygotowanej dla osób oczekujących większej funkcjonalności, czyli łatwiejszego dostępu do bagażnika o pojemności 500/1650 l (sedan 520 l). Cel został osiągnięty. Niezależnie od tego, czy karoseria budzi dobre czy złe emocje jest intrygująca. Jeśli pominiemy nadwoziowe spory i zajrzymy pod karoserię E60/E61 zobaczymy coś, co zawsze stanowiło siłę BMW: niezwykle nowoczesna technikę, służącą podwyższaniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Szerokie wykorzystanie aluminium w części przedniej auta i podwoziu pozwoliło zmniejszyć masę w stosunku do poprzednika aż o 75 kg. Własności jezdne "piątki" stoją na bardzo wysokim poziomie. Aktywny układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem potrafi "podpowiadać" kierowcy w którą stronę skręcać w krytycznych sytuacjach, układ minimalizacji przechyłów bocznych dodatkowo stabilizuje samochód na drodze a automatyczna regulacja odstępu od poprzedzającego pojazdu pozwala uniknąć najechania na inny samochód lub przeszkodę. Piąta generacja "piątki" ma również adaptacyjne reflektory, ustawiane w zależności od kąta skrętu kierownicy, obrotów kół i prędkości samochodu a także wyświetlacz projekcyjny Head Up, pokazujący wybrane przez kierowcę informacje na przedniej szybie, bezpośrednio przed oczami prowadzącego. Zadbano też o trwałość podzespołów. Łańcuch rozrządu nie podlega wymianie, podobnie jak pasek napędzający osprzęt silnika i wykonany ze stali nierdzewnej układ wydechowy. Żywotność świec zapłonowych i filtra powietrza określono na 100 000 km. W bogatej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Nie ma tu maruderów, nawet w najsłabszej wersji "piątka" przyśpiesza do "setki" w niewiele ponad 10 sekund. Jednostki napędowe przystosowano do paliw niskooktanowych. Można jeździć nawet na benzynie 91. W ten sposób można zminimalizować koszty eksploatacji, ale w przypadku BMW nie ma co liczyć, że będą one niskie. To nie jest samochód dla oszczędnych, ani w zakupie ani w użytkowaniu. Ze względu na technologiczne zaawansowanie auta trzeba korzystać z wysoko wyspecjalizowanych serwisów. Zamienników części zamiennych do tego modelu jest niewiele, a i tak lepiej z nich nie korzystać jeśli samochód ma bezawaryjnie jeździć przez wiele lat.

Historia modelu

2003 - premiera modelu (sedan), wersje benzynowe 520i (170 KM), 525i (192 KM), 530i (231 KM), 545i (333 KM), wersja z turbodieslem 530d (218 KM)
2004 - wersje z turbodieslem 525d (177 KM), 535d (272 KM), wersja z nadwoziem kombi, wersja sportowa M5 (507 KM)
2005 - wersje benzynowe 523i (177 KM), 525i (218 KM), wersja 530i (258 KM), 540i (306 KM), 550i (367 KM), wersje z turbodieslami 520d (163 KM), 530d (231 KM), napęd 4x4 w wersjach 525xi, 530xi, 530xd
2007 - niewielka modernizacja nadwozia (m.in. nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzak przedni, diodowe lampy tylne), wersje benzynowe 523i (190 KM), 530i (272 KM), wersje z turbodieslami 520d (177 KM), 525d (197 KM), 535d (285 KM), napęd 4x4 w wersjach 530xi, 525xd, 530xd.
2008 - nowy układ napędowy 4x4 w wersjach 525i xDrive, 530i xDrive, 525d xDrive, 530d xDrive
2010 - prezentacja szóstej generacji BMW 5

Awaryjność

Raport TÜV 2010
Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata    95    125
4-5 lat    36    118
Starsze egzemplarze "piątki" wypadają stosunkowo nieźle w rankingu niezawodności, młodsze wloką się w ogonie zestawienia. Wygląda na to, że podczas kolejnych lat produkcji jakość spadała. Cztery nawrotowe akcje serwisowe też nie świadczą najlepiej o dopracowaniu konstrukcji. Latem 2004 r. autoryzowane serwisy eliminowały problem z elektronicznym sterownikiem silnika, odpowiedzialnym za spadek mocy. Pod koniec 2004 r. doszły jeszcze problemy z przegrzewaniem się systemu podgrzewania siedzeń. Latem 2006 r. właścicieli "piątek" wzywano na sprawdzenie mocowań tylnych amortyzatorów, a dwa lata później na poprawki w tylnym zawieszeniu.

Nadwozie

BMW serii 5 to samochód bardzo dobrze zabezpieczony przed rdzą, problemy z korozją mogą występować tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Brązowe wykwity to sygnał do bacznego przyjrzenia się autu. Jakości wnętrza również trudno cokolwiek zarzucić. Obicia tapicerskie i tworzywa sztuczne prezentują się nieźle nawet po długich przebiegach. Jakość wykończenia to niewątpliwie duży atut tego modelu

Podwozie

Aluminiowe zawieszenie wersji E60/E61 to prawdziwy technologiczny majstersztyk. Dlatego nie znosi tanich zamienników i niefachowych napraw. A że nie jest szczególnie trwałe na dziurawych, polskich drogach, trzeba przygotować się na duże i częste wydatki. Wiele osób kupuje "piątki" z lat 2003-2010 nie zdając sobie sprawy, jak wiele kosztuje eksploatacja takiego auta. Gdy ich portfel nie wytrzymuje pozbywają się samochodu. Lepiej nie trafić na egzemplarz, w którym już na początek konieczny będzie remont podwozia. Dlatego trzeba dokonać bardzo dokładnych oględzin zawieszeń a w razie problemów zrezygnować z zakupu albo wynegocjować odpowiednią obniżkę ceny. Sprawdzać trzeba też inne elementy podwozia - tarcze hamulcowe czy przekładnię kierowniczą, bowiem każdy podzespół jest bardzo kosztowny.

Silnik

Jednostki napędowe to mocne punkty BMW serii 5. Mechanicznie są niemal bez zarzutu, osprzęt elektryczny i elektroniczny czasami kaprysi, ale nie jest to wielkim problemem. Konieczność wymiany poduszek silnika też nie naraża właściciela na wielkie koszty. Gorzej jest z mało trwałymi, dwumasowymi kołami zamachowymi. Niestety, w przypadku "piątki" znajdziemy je nie tylko w turbodieslach ale również w benzynowcach. Gdy ulegają awarii wprawiają samochód w wyraźne drgania. Największych kłopotów można oczekiwać jednak ze strony automatycznych skrzyń biegów, współpracujących z mocnymi silnikami. Kierowcy z ciężką nogą potrafią doprowadzić takie przekładnie do ruiny, a koszty ich napraw są horrendalnie wysokie. Diagnoza stanu automatycznej skrzyni biegów powinna być zatem niezwykle precyzyjna i przeprowadzona przez dobrego specjalistę.

Instalacja elektryczna

Komponenty elektryczne w "piątce" są stosunkowo niezawodne, elektronika może płatać różne figle. Zawieszanie się systemu informatycznego iDrive i kłopoty z komputerem pokładowym. Ale ta sama elektronika, która potrafi ni z tego ni z owego zatrzasnąć centralny zamek, zablokować mechanizmy otwierania szyb czy wyłączyć klimatyzację ma swoją drugą, bardziej pozytywną stronę. Diagnozuje podzespoły samochodu w bardzo szerokim zakresie, pozwalając sprawdzić w używanym egzemplarzu te elementy, które mają własne, elektroniczne sterowniki. Nawet kluczyk koduje w trakcie eksploatacji informacje o wizytach w warsztacie i przeprowadzonych naprawach. Dane zbierane są z wielu źródeł i trudno je zafałszować, ale mimo wszystko nie decydujmy się na zakup BMW bez wizyty w autoryzowanym serwisie. Odtworzenie historii samochodu i sprawdzenie jego legalności to podstawa, bo "piątki" są niezwykle łakomym kąskiem dla złodziei. Wiele aut jest wprowadzanych na rynek wtórny po kradzieżach.

Co wybrać ?

Z ekonomicznego punktu widzenia najlepsze są wersje z najmniejszymi silnikami, zarówno w wersji benzynowej jak i wysokoprężnej. I nie chodzi w nich wcale o mniejsze zużycie paliwa, chociaż i to ma znaczenie dla portfela, ale głównie o niższe koszty serwisu. Warto pamiętać, że nawet podstawowe odmiany mają bardzo dobre osiągi i potrafią dać wiele radości z jazdy. Osoby z grubszym portfelem mogą zainteresować się mocniejszymi wersjami, w tym również sportową M5. Ponad 500 KM i opcje z napędem na 4x4 to coś dla miłośników mocnych wrażeń, nie liczących się z kosztami paliwa i serwisu.

Ceny


BMW serii 5: Ogłoszenia

Linki


http://www.bmw-klub.pl/forum/index.php
http://www.bmwauto.net/
Strony użytkowników samochodów BMW

http://bmwfans.info/vin/decoder/
http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
Strony z dekoderami numeru VIN

Dariusz Dobosz




ZOBACZ TAKŻE:

VW w dół, BMW w górę


Odświeżone "jedynki" od BMW

Komentarze (2)
Zaloguj się
  • Lola Carolina (Mspstar)

    Oceniono 1 raz 1

    Dlaczego piszecie że ceny części do bmw są drogie? Porównajcie je z cenami Audi lub Vw.
    Okłamujecie ludzi.

  • Stefan Muszka

    Oceniono 1 raz 1

    Świetny artykuł ale do uzupełnienia swojej wiedzy polecam jeszcze zajrzeć tutaj www.motospace.pl/uzywane/bmw_e60_520i_z_roku_2004

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Czy używasz letniego płynu do spryskiwaczy?

  • 39%

    Tak, choć jeszcze używam zimowego (252)

  • 28%

    Tak, już go nawet wlałem (183)

  • 26%

    Nie, używam zimowego cały rok (166)

  •   8%

    Tak, ale teraz jest pora na płyn wiosenno-jesienny (49)

Liczba oddanych głosów: 650