Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

BMW 5 (2003-2010) E60 - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
21.01.2011 09:30
A A A Drukuj

fot. BMW

W BMW zawsze można liczyć na dobre osiągi, wysoki komfort, najnowocześniejsze technologie i wysoki prestiż. Piąta generacja "piątki" też ma te cechy

Prezentacja

Żadna z wcześniejszych generacji tego modelu nie wzbudziła tylu kontrowersji co E60. Poszło o stylizację nadwozia, która dla wielu fanów marki była zbyt udziwniona. Firma przez dziesiątki lat przyzwyczajała nabywców do klasycznej, stonowanej elegancji i pewnie dlatego nowa estetyka spotkała się z taką reakcją. Pretensje nie ominęły wersji kombi (E61), przygotowanej dla osób oczekujących większej funkcjonalności, czyli łatwiejszego dostępu do bagażnika o pojemności 500/1650 l (sedan 520 l). Cel został osiągnięty. Niezależnie od tego, czy karoseria budzi dobre czy złe emocje jest intrygująca. Jeśli pominiemy nadwoziowe spory i zajrzymy pod karoserię E60/E61 zobaczymy coś, co zawsze stanowiło siłę BMW: niezwykle nowoczesna technikę, służącą podwyższaniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Szerokie wykorzystanie aluminium w części przedniej auta i podwoziu pozwoliło zmniejszyć masę w stosunku do poprzednika aż o 75 kg. Własności jezdne "piątki" stoją na bardzo wysokim poziomie. Aktywny układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem potrafi "podpowiadać" kierowcy w którą stronę skręcać w krytycznych sytuacjach, układ minimalizacji przechyłów bocznych dodatkowo stabilizuje samochód na drodze a automatyczna regulacja odstępu od poprzedzającego pojazdu pozwala uniknąć najechania na inny samochód lub przeszkodę. Piąta generacja "piątki" ma również adaptacyjne reflektory, ustawiane w zależności od kąta skrętu kierownicy, obrotów kół i prędkości samochodu a także wyświetlacz projekcyjny Head Up, pokazujący wybrane przez kierowcę informacje na przedniej szybie, bezpośrednio przed oczami prowadzącego. Zadbano też o trwałość podzespołów. Łańcuch rozrządu nie podlega wymianie, podobnie jak pasek napędzający osprzęt silnika i wykonany ze stali nierdzewnej układ wydechowy. Żywotność świec zapłonowych i filtra powietrza określono na 100 000 km. W bogatej gamie silników każdy znajdzie coś dla siebie. Nie ma tu maruderów, nawet w najsłabszej wersji "piątka" przyśpiesza do "setki" w niewiele ponad 10 sekund. Jednostki napędowe przystosowano do paliw niskooktanowych. Można jeździć nawet na benzynie 91. W ten sposób można zminimalizować koszty eksploatacji, ale w przypadku BMW nie ma co liczyć, że będą one niskie. To nie jest samochód dla oszczędnych, ani w zakupie ani w użytkowaniu. Ze względu na technologiczne zaawansowanie auta trzeba korzystać z wysoko wyspecjalizowanych serwisów. Zamienników części zamiennych do tego modelu jest niewiele, a i tak lepiej z nich nie korzystać jeśli samochód ma bezawaryjnie jeździć przez wiele lat.

Historia modelu

2003 - premiera modelu (sedan), wersje benzynowe 520i (170 KM), 525i (192 KM), 530i (231 KM), 545i (333 KM), wersja z turbodieslem 530d (218 KM)
2004 - wersje z turbodieslem 525d (177 KM), 535d (272 KM), wersja z nadwoziem kombi, wersja sportowa M5 (507 KM)
2005 - wersje benzynowe 523i (177 KM), 525i (218 KM), wersja 530i (258 KM), 540i (306 KM), 550i (367 KM), wersje z turbodieslami 520d (163 KM), 530d (231 KM), napęd 4x4 w wersjach 525xi, 530xi, 530xd
2007 - niewielka modernizacja nadwozia (m.in. nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzak przedni, diodowe lampy tylne), wersje benzynowe 523i (190 KM), 530i (272 KM), wersje z turbodieslami 520d (177 KM), 525d (197 KM), 535d (285 KM), napęd 4x4 w wersjach 530xi, 525xd, 530xd.
2008 - nowy układ napędowy 4x4 w wersjach 525i xDrive, 530i xDrive, 525d xDrive, 530d xDrive
2010 - prezentacja szóstej generacji BMW 5

Awaryjność

Raport TÜV 2010
Kategoria wiekowa    Lokata    Liczba aut w zestawieniu
2-3 lata    95    125
4-5 lat    36    118
Starsze egzemplarze "piątki" wypadają stosunkowo nieźle w rankingu niezawodności, młodsze wloką się w ogonie zestawienia. Wygląda na to, że podczas kolejnych lat produkcji jakość spadała. Cztery nawrotowe akcje serwisowe też nie świadczą najlepiej o dopracowaniu konstrukcji. Latem 2004 r. autoryzowane serwisy eliminowały problem z elektronicznym sterownikiem silnika, odpowiedzialnym za spadek mocy. Pod koniec 2004 r. doszły jeszcze problemy z przegrzewaniem się systemu podgrzewania siedzeń. Latem 2006 r. właścicieli "piątek" wzywano na sprawdzenie mocowań tylnych amortyzatorów, a dwa lata później na poprawki w tylnym zawieszeniu.

Nadwozie

BMW serii 5 to samochód bardzo dobrze zabezpieczony przed rdzą, problemy z korozją mogą występować tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Brązowe wykwity to sygnał do bacznego przyjrzenia się autu. Jakości wnętrza również trudno cokolwiek zarzucić. Obicia tapicerskie i tworzywa sztuczne prezentują się nieźle nawet po długich przebiegach. Jakość wykończenia to niewątpliwie duży atut tego modelu

Podwozie

Aluminiowe zawieszenie wersji E60/E61 to prawdziwy technologiczny majstersztyk. Dlatego nie znosi tanich zamienników i niefachowych napraw. A że nie jest szczególnie trwałe na dziurawych, polskich drogach, trzeba przygotować się na duże i częste wydatki. Wiele osób kupuje "piątki" z lat 2003-2010 nie zdając sobie sprawy, jak wiele kosztuje eksploatacja takiego auta. Gdy ich portfel nie wytrzymuje pozbywają się samochodu. Lepiej nie trafić na egzemplarz, w którym już na początek konieczny będzie remont podwozia. Dlatego trzeba dokonać bardzo dokładnych oględzin zawieszeń a w razie problemów zrezygnować z zakupu albo wynegocjować odpowiednią obniżkę ceny. Sprawdzać trzeba też inne elementy podwozia - tarcze hamulcowe czy przekładnię kierowniczą, bowiem każdy podzespół jest bardzo kosztowny.

Silnik

Jednostki napędowe to mocne punkty BMW serii 5. Mechanicznie są niemal bez zarzutu, osprzęt elektryczny i elektroniczny czasami kaprysi, ale nie jest to wielkim problemem. Konieczność wymiany poduszek silnika też nie naraża właściciela na wielkie koszty. Gorzej jest z mało trwałymi, dwumasowymi kołami zamachowymi. Niestety, w przypadku "piątki" znajdziemy je nie tylko w turbodieslach ale również w benzynowcach. Gdy ulegają awarii wprawiają samochód w wyraźne drgania. Największych kłopotów można oczekiwać jednak ze strony automatycznych skrzyń biegów, współpracujących z mocnymi silnikami. Kierowcy z ciężką nogą potrafią doprowadzić takie przekładnie do ruiny, a koszty ich napraw są horrendalnie wysokie. Diagnoza stanu automatycznej skrzyni biegów powinna być zatem niezwykle precyzyjna i przeprowadzona przez dobrego specjalistę.

Instalacja elektryczna

Komponenty elektryczne w "piątce" są stosunkowo niezawodne, elektronika może płatać różne figle. Zawieszanie się systemu informatycznego iDrive i kłopoty z komputerem pokładowym. Ale ta sama elektronika, która potrafi ni z tego ni z owego zatrzasnąć centralny zamek, zablokować mechanizmy otwierania szyb czy wyłączyć klimatyzację ma swoją drugą, bardziej pozytywną stronę. Diagnozuje podzespoły samochodu w bardzo szerokim zakresie, pozwalając sprawdzić w używanym egzemplarzu te elementy, które mają własne, elektroniczne sterowniki. Nawet kluczyk koduje w trakcie eksploatacji informacje o wizytach w warsztacie i przeprowadzonych naprawach. Dane zbierane są z wielu źródeł i trudno je zafałszować, ale mimo wszystko nie decydujmy się na zakup BMW bez wizyty w autoryzowanym serwisie. Odtworzenie historii samochodu i sprawdzenie jego legalności to podstawa, bo "piątki" są niezwykle łakomym kąskiem dla złodziei. Wiele aut jest wprowadzanych na rynek wtórny po kradzieżach.

Co wybrać ?

Z ekonomicznego punktu widzenia najlepsze są wersje z najmniejszymi silnikami, zarówno w wersji benzynowej jak i wysokoprężnej. I nie chodzi w nich wcale o mniejsze zużycie paliwa, chociaż i to ma znaczenie dla portfela, ale głównie o niższe koszty serwisu. Warto pamiętać, że nawet podstawowe odmiany mają bardzo dobre osiągi i potrafią dać wiele radości z jazdy. Osoby z grubszym portfelem mogą zainteresować się mocniejszymi wersjami, w tym również sportową M5. Ponad 500 KM i opcje z napędem na 4x4 to coś dla miłośników mocnych wrażeń, nie liczących się z kosztami paliwa i serwisu.

Ceny


BMW serii 5: Ogłoszenia

Linki


http://www.bmw-klub.pl/forum/index.php
http://www.bmwauto.net/
Strony użytkowników samochodów BMW

http://bmwfans.info/vin/decoder/
http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
Strony z dekoderami numeru VIN

Dariusz Dobosz




ZOBACZ TAKŻE:

VW w dół, BMW w górę


Odświeżone "jedynki" od BMW

Komentarze (1)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

2013, 47 100 PLN
2009, 28 900 PLN
2011, 31 900 PLN
2014, 86 000 PLN
2013, 78 105 PLN
2013, 103 800 PLN
2010, 36 900 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1182)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (945)

  • 25%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (728)

  •   3%

    Nie mam zdania (91)

Liczba oddanych głosów: 2946