Ford Fiesta (2001-2008) - opinie Moto.pl

Fiesta z kanciastym nadwoziem może nie wszystkim się podoba, ale od strony użytkowej trudno cokolwiek jej zarzucić

Nowa, szósta już generacja Forda Fiesty niedawno zadebiutowała na salonie w Paryżu. Ceny poprzedniej wersji już spadły, a i dostępność na rynku wtórnym jest przyzwoita. To dobra wiadomość, bo Fiesta oferowana od 2001 r. może rozwiązać problemy transportowe wielu osób szukających funkcjonalnego auta segmentu B. To właśnie walory użytkowe, a nie stylizacja nadwozia czy wnętrza stanowią najmocniejszą stronę miejskiego Forda. Trudno znaleźć w nim szczególnie nowoczesne technologie, ale konstrukcję dobrze dopracowano od strony jakościowej i technicznej. Zadbano przede wszystkim o lepsze własności jezdne, a gamę silników wzbogacono o nowoczesne turbodiesle z zasilaniem common rail. Nie budzi zastrzeżeń działanie układu kierowniczego i zwrotność. Wnętrze jest dość przestronne, a za jedyny mankament Fiesty uważa się zbyt skromne, niewygodne fotele. Entuzjazmu nie budzi też pojemność bagażnika (285/950 l), ale i na to jest rada. Zamiast trochę przyciasnej wersji hatchback można wybrać dłuższą o 10,5 cm odmianę kombi o nazwie Fusion z bagażnikiem o pojemności 337/1175 l. Tę wersję Fiesty można traktować nawet jako namiastkę samochodu rodzinnego, choć z pewnością będzie to wymagało trochę wyrzeczeń w zakresie komfortu jazdy.

Awaryjność

To auto nie należy do szczególnie kłopotliwych. Gdyby nie liczne wpadki z korozją nadwozia, miałaby zapewne jeszcze lepszą opinię. Nieliczne akcje nawrotowe świadczą o dobrym dopracowaniu konstrukcji. Dwie najpoważniejsze, z wiosny 2003 r. (ponad 1300 egzemplarzy) i jesieni 2007 r. (ponad 6000 egzemplarzy), dotyczyły wad układu hamulcowego tylnej osi i problemów ze wspomaganiem układu kierowniczego. Dwie mniejsze akcje serwisowe, z wiosny 2005 r. i lata 2007 r., objęły zaledwie kilkaset aut, w których wykryto najpierw możliwość nieszczelności instalacji paliwowej, a potem wady kolumny kierownicy grożące utratą sterowności.

Co wybrać?

Silniki 1.3 są dla Fiesty zbyt słabe, podobnie jak silnik 1.25, chociaż ma nieco wyższą moc. Przyzwoitą dynamikę gwarantuje 1.4 16V, ale by dysponować odpowiednimi osiągami zarówno "na pusto", jak i przy pełnym obciążeniu trzeba sięgnąć po 1.6 16V. Problem w tym, że stukonne wersje benzynowe oferowane są rzadko. Podobnie wygląda sprawa z dynamicznymi turbodieslami 1.6 TDCi. Ponieważ niełatwo je kupić, trzeba nieraz poprzestać na trochę ospałym, ale za to łatwo dostępnym 1.4 TDCi.

Silnik

Pod maskę Fiesty piątej generacji zagląda się rzadko. Silniki należą do mało awaryjnych podzespołów. Jeśli pojawią się kłopoty, to raczej z osprzętem. Grymasić może układ zapłonowy, awariom ulegają pompy cieczy chłodzącej i alternatory. Jedyne, co można sprawdzić gołym okiem podczas oględzin auta, to kondycja pompy cieczy chłodzącej. Nawet niewielkie wycieki płynu w jej okolicach świadczą o konieczności naprawy.

Nadwozie

Ford miewał problemy z korozją nadwozi swoich modeli. Fiesta nie jest wyjątkiem i też rdzewieje zbyt szybko. Dlatego bardzo uważnie trzeba obejrzeć krawędzie drzwi, błotników, pokrywy bagażnika i pokrywy silnika. Tam najszybciej pojawiają się brązowe wykwity. Dobrze pod względem antykorozyjnym zabezpieczono podłogę.

Przeniesienie napędu

Podobnie jak w przypadku silników Fiesty , poważne kłopoty pojawiają się tu rzadko. W każdym razie nie takie, by zmuszały do przerwania podróży. Chodzi głównie o wycieki oleju ze skrzyni biegów i płynu hydraulicznego z pompy sprzęgłowej. Podczas oględzin trzeba zwrócić uwagę, czy pod autem nie pojawiają się krople płynów eksploatacyjnych. Awaryjne są też łożyska w piastach kół jezdnych. Ich kiepską kondycję wykaże głośne wycie lub turkotanie podczas jazdy próbnej.

Kalendarium

2001 - premiera modelu (hatchback 5d), silniki 1.3 (58 i 68 KM), 1.4 16V (80 KM), 1.6 16V (100 KM), 1.4 TDCi (common rail, 68 KM); 2002 - wersja hatchback 3d oraz kombi (Fusion); 2004 - nowe silniki 1.25 (75 KM) oraz 1.6 TDCi (common-rail, 90 KM), sportowa wersja ST z silnikiem 2.0 16V (150 KM); 2006 - niewielka modernizacja nadwozia (zmieniono reflektory, zderzaki, listwy boczne); 2007 - wersja rekreacyjna Crossroad

Dariusz Dobosz

Focus RS - fizyce wbrew - ZOBACZ TUTAJ

Ford Focus RS

Samochody: Ford Focus - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA