Fiat Panda (2003-2011) - opinie Moto.pl

Można ją kupić już za niecałe 27 tysięcy złotych, ale z decyzją lepiej długo nie zwlekać. Zakłady w Tychach będą produkować drugą generację Pandy (teraz z dopiskiem Classic) tylko do końca tego roku. Czy rzeczywiście warto pędzić do salonu Fiata?

Słynie wręcz z umiejętności mistrzowskiego zagospodarowania skromnej przestrzeni. Korzysta przy tym z usług uznanych stylistów, dlatego estetyka jego aut stoi na wysokim poziomie. Według tego samego schematu powstała Panda, wprowadzona na rynek w 2003 r. Fiatowi udało się zbudować auto ładne, funkcjonalne i wyjątkowo komfortowe. Zakłady w Tychach, produkujące Pandę, zachowują wysokie standardy wykonania, czym zyskują powszechne uznanie.

Mimo niewielkiej długości nadwozia (niewiele ponad 3,5 m) wnętrze tego miejskiego samochodu jest wystarczająco przestronne i zapewnia wygodną podróż czterem osobom. Brak możliwości przewożenia piątej osoby wydawał się w polskich warunkach poważną wadą, ale okazało się, że nie ma to większego znaczenia. Panda cieszy się dużą popularnością, bo użytkownicy bardziej cenią sobie wygodne fotele, dobre wykończenie, prawidłowo zestrojone i bezpieczne podwozie oraz możliwość wyboru jednego z czterech silników.

Panda nie ma istotnych wad, które miały by zdecydowanie negatywny wpływ na wizerunek samochodu. Co prawda system przewietrzania wnętrza nie zawsze działa skutecznie a bagażnik ma bardzo skromne rozmiary (206/775 l), ale na tym koniec listy poważniejszych zastrzeżeń. Można jeszcze mieć pretensje o wysokie spalanie w silnikach benzynowych, zbyt słabych dla Pandy, ale przecież zawsze można wybrać wersję wysokoprężną. Na razie nie jest ona zbyt popularna na rynku wtórnym, ale z każdym miesiącem używanych turbodiesli przybywa.

Mocną stronę Pandy stanowi możliwość wyboru wersji - od standardowej przez rekreacyjną (Climbing) i rekreacyjno-terenową z napędem 4x4 (Cross) aż po sportową 100 HP z silnikiem 1.4 16V. Są też wersje towarowe Van, przeznaczone dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Historia modelu

- 2003, wiosna-premiera modelu, silniki 1.1 (54 KM), 1.2 (60 KM) i 1.3 Multijet (turbodiesel, common-rail, 70 KM)

- 2004, jesień-wersja 4x4 z silnikiem 1.2

- 2005, wiosna-wersja 4x4 z silnikiem 1.3 Multijet

- 2006, lato-niewielka modernizacja nadwozia, wersja 100 HP z silnikiem 1.4 16V (100 KM)

- 2006, jesień-wersja CNG (zasilanie gazem ziemnym)

Awaryjność

Fiat Panda nie jest notowany w rankingach niezawodności TÜV i DEKRA. Serwisowe akcje nawrotowe dla Pandy ogłaszano trzykrotnie, po raz pierwszy wiosną 2007 r. Najpierw wymieniano wadliwe koła pasowe wału korbowego, nieco później likwidowano możliwość wycieku paliwa do filtra powietrza. Pod koniec 2007 r. akcją serwisową objęto przewody hamulcowe

Silnik

Benzynowe silniki Pandy są mało awaryjne, gorzej z osprzętem. Trzeba liczyć się z awariami przepustnicy, pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwowej, która często zaciera się . Trzeba też czuwać nad wyjątkowo delikatnym paskiem rozrządu. Dobrze jest skontrolować jego stan po przebiegu 60 tys km i wymienić po 90 tys km. Turbodiesel sprawia mniej problemów, bo w napędzie rozrządu ma trwały i niezawodny łańcuch. Wymaga jednak paliwa wysokiej jakości, o czym trzeba pamiętać podczas tankowania. Lepiej omijać z daleka nie markowe stacje benzynowe

Podwozie

Najbardziej podatne na zużycie elementy zawieszeń Pandy wytrzymują na dziurawych, polskich drogach przyzwoite przebiegi, rzędu 50 tys km. Potem trzeba wymienić łączniki stabilizatora i sworznie przednich wahaczy. Te ostatnie są mocowane trwale, dlatego trzeba wymieniać kompletne wahacze.

Instalacja elektryczna

Osprzęt elektryczny jest chyba najsłabszym punktem Pandy. Lista problemów obejmuje układ sterujący przepustnicą, alternator, czujnik odpowiedzialny za włączanie wentylatora chłodnicy i dmuchawę w układzie przewietrzania wnętrza. W przypadku alternatora najbardziej szkodliwa jest wilgoć, przyśpieszająca procesy korozyjne. Unieruchomiony wentylator może spowodować przegrzanie silnika. Awaria dmuchawy poprzedzona jest zazwyczaj coraz głośniejszą pracą napędzającego ją silnika elektrycznego.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na podłodze bagażnika po lewej stronie. Numer VIN wybito na podłodze bagażnika po stronie prawej. Dostęp do tabliczki i numeru możliwy jest po uniesieniu wykładziny kufra

VIN

Internet

www.fiatpanda.org.pl - strona z poradami eksploatacyjnymi w formie plików do pobrania, galerią, listą autoryzowanych stacji obsługi (z kontaktami) oraz testami Fiata Pandy, publikowanymi w polskiej prasie

Co wybrać?

Benzynowe silniki 1.1 oraz 1.2 są za słabe dla Pandy. Zapewniają kiepskie osiągi, a próby dynamicznej jazdy kwitują wysokim zużyciem paliwa. Z dwojga złego lepiej wybrać 1.2, cieszącego się lepszymi notowaniami na rynku. Ma niewiele wyższą moc, ale znacznie lepszy moment obrotowy, co sprzyja codziennej eksploatacji. Z kolei odmiana 100 HP, która imponuje dynamiką, jest trudno dostępna i droga. Najrozsądniejsze połączenie walorów trakcyjnych i ekonomiki stanowi wersja z turbodieslem, przewyższająca dynamiką odmiany benzynowe.

Ceny

Benzynowe wersje 1.1 oraz 1.2 można kupić bez trudu. Wybór jest duży, bo ofert sprzedaży nie brakuje. Bardzo skromnie są reprezentowane na rynku wtórnym odmiany 100 HP oraz 1.3 Multijet. Szkoda, że tak mało jest turbodiesli, bo w przypadku Pandy to najlepsza propozycja.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA