Toyota Avensis II (2002-2008) - opinie Moto.pl

Zakup Avensisa drugiej generacji może okazać się trafionym pomysłem. Niebawem wejdzie na rynek trzecie wcielenie tego cenionego modelu Toyoty

Toyoty klasy średniej wolno tracą na wartości. Ponieważ wejście kolejnej generacji modelu wymusza obniżki cen poprzedników na rynku wtórnym, warto skorzystać z okazji. Tym bardziej że Avensis cieszy się dobrą opinią, głównie ze względu na walory eksploatacyjne i wysoką niezawodność.

Samochód zaprojektowano w Europie z myślą o Europejczykach. Produkcję podjęto w Wielkiej Brytanii. Avensis II otrzymał spokojne, ale nietuzinkowe nadwozie oraz przestronne wnętrze wykończone materiałami wysokiej jakości.

Podobać może się też wysoki komfort jazdy i pojemne bagażniki (sedan 520 l, hatchback 510/1320 l, kombi 520/1500 l). Nie bez znaczenia jest też maksymalna nota pięciu gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych NCAP. Bezpieczeństwo stanowi tutaj priorytet. Właśnie w tym modelu po raz pierwszy zastosowano kolanową poduszkę powietrzną.

Eksploatacja Avensisa II nie należy do tanich, chociaż awarie zdarzają się w nim wyjątkowo rzadko. Jest to jednak samochód zaawansowany technologicznie, czego przykładem mogą być zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk benzyny, wielowahaczowe zawieszenie tylne czy katalizator tlenków azotu w jednym z turbodiesli.

Dla zachowania dobrej kondycji technicznej pojazdu użytkownik jest wręcz zmuszony do korzystania z usług autoryzowanych stacji obsługi. Tylko fachowy warsztat może zapewnić wieloletnią bezawaryjną jazdę Avensisem. Nawet drobne naprawy poza ASO są utrudnione, bo zamienników brakuje, a te, które są, nie należą do tanich. Mimo wszystko warto zainwestować w ten wygodny, rodzinny samochód. Choćby dlatego, że przy odpowiedniej dbałości zawsze można na niego liczyć.

Historia modelu

2002, jesień - premiera modelu, wersje nadwoziowe sedan 4d, hatchback 5d i kombi 5d, silniki 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (129 KM), 2.0 16V (bezpośredni wtrysk benzyny, 147 KM), 2.0 D-4D (turbodiesel, common-rail, 116 KM);

2003, jesień - nowy silnik 2.4 (bezpośredni wtrysk benzyny, 163 KM);

2004, jesień - nowy silnik 2.2 D-4D (turbodiesel, common-rail, 150 i 177 KM);

2006, wiosna - niewielka modernizacja nadwozia (nowe reflektory, osłona chłodnicy, przedni zderzak, kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych, we wnętrzu nowa kierownica i materiały wykończeniowe), wyższa moc silnika 2.0 D-4D (126 KM)

Nadwozie

Bolączką wielu Avensisów drugiej generacji są nieszczelności nadwozia. Mogą wystąpić na uszczelkach szyb lub drzwi. Nieszczelne bywają też reflektory.

Zawieszenie

Najsłabszym punktem zawieszeń są metalowo-gumowe tuleje wahaczy poprzecznych tylnej osi. Podczas jazdy próbnej trzeba koniecznie sprawdzić, czy z tyłu nie ma podejrzanych stuków. Z przodu newralgicznym punktem jest przekładnia kierownicza. Co prawda szybkie wybicie przekładni było charakterystyczne dla pierwszych roczników Avensisa II, ale zdarza się także w późniejszych egzemplarzach. Niepokojący jest nadmierny luz i stuki w kierownicy stwierdzone podczas oględzin.

Silnik

Problemy dotyczą głównie egzemplarzy z dwóch pierwszych roczników, wyposażonych w silniki 2.0 D-4D. Notowano w nich często problemy z turbosprężarkami i wtryskiwaczami. Wadliwe elementy usuwano w ramach gwarancji, a zatem kłopoty tego typu nie powinny się powtarzać. Wciąż trzeba się jednak liczyć z możliwością takich awarii, dlatego podczas oględzin warto sprawdzić, czy silnik ma odpowiednią dynamikę i czy nie generuje jasnoniebieskiego dymu z układu wydechowego. Złą sławą cieszą się dwumasowe koła zapasowe montowane w turbodieslach. W egzemplarzach często eksploatowanych w mieście wytrzymują zaledwie kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Znacznie trwalsze są w autach zaliczających częściej długie trasy. Początkowo użytkownicy Avensisa narzekali na zbyt duże zużycie oleju silnikowego, ale dzisiaj nikt nie zgłasza takich objawów. Bez zarzutu spisują się silniki benzynowe i ich osprzęt.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową w formie naklejki umieszczono w dolnej części lewego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN wybito w komorze silnikowej na przegrodzie czołowej.

Internet

http://avensis.info - Bardzo obszerne forum na temat Toyoty Avensis uporządkowane tematycznie

www.toyotaclub.org - Strona z bardzo skromnymi informacjami na temat modeli Toyoty, ale z obszernym forum użytkowników

Awaryjność

Raport awaryjności TÜV 2008

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu

Raport awaryjności DEKRA 2008

Właściciele Toyoty Avensis II wzywani byli do warsztatów kilkakrotnie. Najpoważniejsza akcja nawrotowa z wiosny 2004 r. dotyczyła wad układu kierowniczego i objęła ponad 10 tys. aut. Kolejne dotyczyły znikomej liczby egzemplarzy. Jesienią 2004 r. ogłoszono jeszcze dwie akcje nawrotowe. Podczas pierwszej poprawiano wadliwe połączenie jednego z czujników układu stabilizacji toru jazdy VSC, drugą tłumaczono koniecznością poprawek w tylnym zawieszeniu

Ceny

Wszystkie wersje Avensisa II są dostępne na polskim rynku wtórnym, ale nie każda reprezentowana jest w takim samym wymiarze. Najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczy odmian 1.8 16V, 2.0 16V i 2.0 D-4D. Znacznie mniejszy jest wybór wśród egzemplarzy z silnikiem 1.6 16V i 2.2 D-4D.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Co wybrać

Ze względu na mniejsze problemy eksploatacyjne lepiej wybrać silnik benzynowy. Musi to być jednak przynajmniej 1.8 16V, podstawowa jednostka 1.6 16V jest za słaba. Najlepiej spisuje się dwulitrówka, ale lepsza dynamika okupiona jest wyższym zużyciem paliwa. Ze względu na ekonomikę lepiej wybrać turbodiesla. Podstawowy 2.0 D-4D nie najlepiej radzi sobie z autem tak dużym jak Avensis II, ale spala przeciętnie mniej niż 8 l/100 km. Większy turbodiesel 2.2 D-4D zapewnia dobre osiągi, nawet w słabszej, 150-konnej wersji. Wersja 177-konna to już prawdziwy sprinter. Za egzemplarze z jednostką 2.2 D-4D trzeba sporo zapłacić, na rynku pojawiły się bowiem dopiero w 2005 r.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA