Honda CR-V (1995-2006) - opinie Moto.pl

Rekreacyjna Honda to przestronne, funkcjonalne kombi z napędem 4x4. Na rynku wtórnym popularne są dwie pierwsze generacje tego modelu.

Kto powinien zainteresować się Hondą CR-V? Ten kto chce wozić rodzinę nie tylko po utwardzonych drogach. Zjechanie z asfaltu nie grozi większymi komplikacjami, bo CR-V ma spory prześwit i napęd obu osi. Zwykle napędzane są koła przednie, ale na bezdrożach, gdy system Real Time 4WD rozpozna poślizg przedniej osi, w sukurs spieszy jej automatycznie dołączany napęd kół tylnych (dwie pompy i sprzęgło wielopłytkowe).

Do wakacyjnych wypadów CRV nadaje się świetnie. Miejsca wystarcza dla wszystkich, komfort jazdy jest wysoki. W pierwszej wersji brakowało przestrzeni na bagaż, bo kufer miał ledwie 375/668. Ten mankament rozwiązała modernizacja z 2002r. - przestrzeń bagażową powiększono wówczas do 527/1568 l. Przy okazji poprawiono wygląd wnętrza i jego funkcjonalność. Bardzo przydaje się choćby przesuwana (w zakresie 17 cm) tylna kanapa.

Mimo znacznej wysokości nadwozia Honda CR-V prowadzi się bez zarzutu. Zawieszenie pozwala na bezpieczną i dość komfortową jazdę. Układ kierowniczy działa dość precyzyjnie. Stroniący od mocnych wrażeń kierowcy mogą sięgnąć po wersje z systemem stabilizacji toru jazdy VSA, ale taki układ dostępny jest tylko w egzemplarzach produkowanych od 2004 r.

Za największy mankament CR-V trzeba uznać nadzwyczaj skromną ofertę silnikową - zaledwie jedna benzynowówka i jeden turbodiesel. Zaś za największą zaletę, prócz wszechstronnego charakteru - małą awaryjność.

Historia modelu

1995, jesień - premiera modelu, silnik 2.0 16V (131 KM);

1997, wiosna - rozpoczęcie sprzedaży w Europie;

1999, styczeń - modernizacja nadwozia (nowe zderzaki, zmiany we wnętrzu), podwyższenie mocy silnika do 147 KM;

2002, jesień - premiera CR-V drugiej generacji (nowe nadwozie i wnętrze, nowy układ hamulcowy, system stabilizacji toru jazdy VSA), nowe silniki 2.0 16V (150 KM) oraz 2.2 i-CDTi (turbodiesel, common-rail, 140 KM);

2006, jesień - premiera CR-V trzeciej generacji

Silnik

Rzadko dochodzi do typowych uszkodzeń jednostek napędowych. Są dość niezawodne i trwałe. W starszych egzemplarzach może jednak dochodzić do pęknięć i rozszczelnień gumowych przewodów układu chłodzenia. Warto sprawdzić stan tych elementów podczas oględzin auta.

Przeniesienie napędu

Zdarza się głośna pracą tylnego mostu, ale nie jest to objaw szczególnie niepokojący. Pojawia się przy dużym zanieczyszczeniu płynu hydraulicznego w tylnym moście. Sprzęgło wielopłytkowe, odpowiedzialne za automatyczne dołączanie napędu tylnej osi pracuje w jednej obudowie z przekładnią główną. Zazwyczaj wystarcza płukanie i wymiana płynu na nowy.

Zawieszenie

Elementy podwozia nawet na dziurawych polskich drogach wytrzymują zazwyczaj 100 tyś km. A i po tym przebiegu do wymiany mogą kwalifikować się tylko łączniki stabilizatora.

Nadwozie

Zamek szyby w pokrywie bagażnika potrafi się zacinać. Warto to sprawdzić. Większych problemów potrafi przysporzyć koło zapasowe montowane na tylnej pokrywie. Nie dość, że narażone jest na kradzież, to jeszcze utrudnia korzystanie z myjni automatycznych. W niektórych myjniach dmuchawy suszące mogą zahaczyć o "zapas" od spodu i podnieść wóz, uszkadzając koło zapasowe i jego mocowanie.

Instalacja elektryczna

Pierwsza generacja CR-V miała wadliwe wyłączniki zapłonu (stacyjki), w których nagminnie łamały się kluczyki. Autoryzowane serwisy wymieniały bezpłatnie ten element, a zatem problem nie powinien już istnieć. Zdarzają się też przerwy w pracy elektrycznej pompy paliwa.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnikowej, w przedniej strefie lewego nadkola. Numer VIN wybito w komorze silnikowej, w środkowej części przegrody czołowej. Numer VIN można też odczytać w lewym dolnym narożniku przedniej szyby

VIN:

Awaryjność

W historii Hondy CR-V nie odnotowano spektakularnych akcji nawrotowych obejmujących poważne wady w wielkiej liczbie aut. Wymieniano jedynie wadliwe włączniki zapłonu w egzemplarzach z lat 1995-99, a latem 2003 r. wezwano właścicieli prawie 300 pojazdów w celu wymiany wadliwego ogumienia.

Raport awaryjności TÜV 2008

Zestawienie DEKRA 2007

Ceny

Co prawda rynek wtórny w przypadku modelu CR-V reprezentowany jest głównie tylko przez jedną, benzynową wersję 2.0 16V, za to do wyboru są praktycznie wszystkie roczniki. Na wysokoprężną odmianę 2.2 i-CDTi, jeśli w ogóle uda się taką znaleźć, trzeba przygotować najmniej 70 tys zł.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.honda-klub.org.pl - Strona Honda Klub Polska, z poradami technicznymi, poradami prawnymi, ogłoszeniami, forum dyskusyjnym, sklepem internetowym i ciekawymi linkami.

Co wybrać

W przypadku CR-V trudno polecać konkretne silniki - wyboru praktycznie nie ma. Jeśli możemy cokolwiek doradzać to zakup drugiej generacji rekreacyjnej Hondy. Jest bardziej funkcjonalna i ma lepszy silnik benzynowy (bardziej dynamiczny przy tym samym spalaniu). Szczególnie godna polecenia jest odmiana z turbodieslem, ze względu na dobre osiągi i ekonomikę eksploatacji, ale takie wersje są drogie i trudno dostępne na rynku wtórnym.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA