Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Volkswagen Passat B4 (1993-1996) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
09.05.2008 14:54
A A A Drukuj
Passat czwartej generacji to przykład obszernego i funkcjonalnego auta za nieduże pieniądze
Modernizacja auta klasy średniej w 1993 r. postawiła przed koncernem Volkswagen nie lada wyzwanie. Trzecia generacja zyskała ogromną popularność, a to oznaczało wysoko postawioną poprzeczkę. W takiej sytuacji koncern z Wolfsburga zdecydował się na ewolucję modelu, wprowadzając liczne zmiany przy zachowaniu zasadniczej koncepcji konstrukcyjnej i stylizacyjnej.

Trudno właściwie powiedzieć, skąd pomysł na ogłoszenie kolejnej generacji. Zdecydowały chyba względy marketingowe. Passat IV przejął po poprzedniku wszystko, co najważniejsze - poprzeczne ustawienie silnika przy przedniej osi, kształt nadwozia, podstawowe wymiary karoserii i rozstaw osi. Jedyne istotne modyfikacje to wlot powietrza na przednim pasie, nowe reflektory, nowe podłużnice w płycie podłogowej, zmienione belki w drzwiach i bogatsze wyposażenie seryjne obejmujące między innymi ABS i dwie czołowe poduszki powietrzne. Nawet jeśli dodamy do tego modyfikacje podwozia i nowy wystrój wnętrza, to zbyt mało, by mówić o kolejnej generacji.

W praktyce Passat IV jest więc kontynuacją "trójki". Ma obszerne wnętrze i bagażnik (sedan 495/820 l, kombi 465/1500 l). Wygodne fotele, ergonomiczną, chociaż dzisiaj nieco już przestarzałą deskę rozdzielczą, dobre materiały wykończeniowe. Zawieszenie, mimo stosunkowo twardego zestrojenia, zapewnia dobry komfort jazdy. Przyjemność z prowadzenia Passata jest naprawdę spora, chociaż wiele zależy tutaj od wyposażenia i wersji silnikowej. Niezależnie od odmiany tego modelu można jednak liczyć na łatwy dostęp do części zamiennych i tanich zamienników. Dzięki nim eksploatacja Passata może być mało kłopotliwa i niedroga.

Historia modelu

1988, wiosna - debiut Passata trzeciej generacji (B3);

1993, lato - czwarta generacja Passata, oznaczona kodem B4 (sedan 4d i kombi 5d), silniki 1.6 (75 KM), 1.8i (75 KM), 1.8i (90 KM), 2.0i (115 KM), 2.8 VR6 (174 KM), 1.6 TD (turbodiesel, komora wirowa, 80 KM), 1.9 D (diesel, komora wirowa, 68 KM), 1.9 TD (turbodiesel, komora wirowa, 75 KM), 1.9 TDI (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 90 KM);

1994 - nowe silniki 2.0i (150 KM) oraz 2.9 VR6 (184 KM), wycofanie z oferty silników 1.6 TD i 1.9 D;

1995 - nowe silniki 1.6 (100 KM) (w miejsce 1.6 75 KM) oraz 2.0i (116 KM);

1996 - nowy silnik 1.9 TDI (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 110 KM);

1996, lato - premiera Passata piątej generacji

Silniki

Uchodzą za trwałe imało zawodne. Wyjątkiem jest VR6 z kłopotliwym układem zapłonowym (często zawodzą: moduł zapłonowy i przewody wysokiego napięcia). Powszechną bolączkę w Passatach stanowią nieszczelności układu chłodzenia oraz awarie pompy cieczy chłodzącej (najczęściej przy przebiegach 80-100 tys. km). W turbodieslach trzeba pilnować paska rozrządu. Jest on niezwykle delikatny, najlepiej wymieniać go po przebiegu 60-70 tys. km. Wyznaczony przez producenta przebieg 90 tys. km okazuje się zbyt wygórowany, pasek pęka często po 80 tys. km. Jeśli kupimy egzemplarz bez dokumentów serwisowych, trzeba bezwarunkowo jak najszybciej wymienić pasek rozrządu. W silnikach wysokoprężnych trzeba też liczyć się z koniecznością wymiany przepływomierza powietrza po przebiegu 100 tys. km.

Nadwozie

Samochód jest bardzo dobrze zabezpieczony przed korozją. Technologia cynkowania, także w przekrojach zamkniętych, przynosi znakomite efekty. Karoserię trzeba jednak uważnie obejrzeć, zwłaszcza od wewnątrz (komora silnikowa, bagażnik), bo wiele Passatów na polskim rynku wtórnym to egzemplarze powypadkowe. Miejsca po naprawach blacharskich korodują zazwyczaj znacznie szybciej. Słabym punktem wersji Variant (kombi) jest wycieraczka tylnej szyby. Przestaje działać albo ze względu na pęknięcie przewodów zasilających, albo z powodu zatarcia osi silnika. Ze względu na zaawansowany wiek niezbędna jest ocena stanu przedziału pasażerskiego. Wiele egzemplarzy Passata czwartej generacji ma sfatygowane wnętrze - wygniecione fotele, przetarte obicia, porwane wykładziny.

Przeniesienie napędu

Trudności z przełączaniem biegów nie muszą zwiastować problemów z przekładnią. Skrzynie biegów są trwałe i niezawodne, zużyciu ulegają raczej elementy zewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń. Do sprawdzenia działania tych podzespołów konieczna jest jazda próbna.

Instalacja elektryczna

Często zawodzi centralny zamek oraz elektryczne sterowniki szyb bocznych. Można spodziewać się awarii tylnej wycieraczki w wersjach Variant (kombi), a w wersjach z silnikiem VR6 elementów układu zapłonowego (moduł i przewody wysokiego napięcia). Układ hamulcowy

Hamulce Passata należą do wyjątkowo trwałych, zarówno przednie tarcze, jak i okładziny zużywają się powoli. Często dochodzi jednak do rozszczelnienia podciśnieniowego wspomagania układu hamulcowego. Pedał trzeba wówczas naciskać znacznie silniej, a silnik nierównomiernie pracuje na biegu jałowym. Działanie hamulców trzeba sprawdzić podczas jazdy próbnej.

1 2 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 82 520 PLN
2009, 33 900 PLN
2010, 34 900 PLN
2013, 74 900 PLN
2012, 40 800 PLN
2010, 33 900 PLN
2012, 55 900 PLN
2013, 67 100 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 39%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (410)

  • 34%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (363)

  • 24%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (257)

  •   3%

    Nie mam zdania (31)

Liczba oddanych głosów: 1061