Daewoo Lanos (1997-2007) - opinie Moto.pl

Dziesięć lat temu otwierał nowy rozdział masowej motoryzacji w Polsce. Dzisiaj Lanos jest jednym z najtańszych aut kompaktowych na rynku wtórnym
Gdy koncern Daewoo wkroczył do zakładów na warszawskim Żeraniu, wiele osób podeszło do tego sceptycznie. Ale wkrótce w salonach sprzedaży FSO ustawiły się kolejki. Koreańczycy podjęli produkcję nowoczesnych samochodów skrojonych na miarę lat dziewięćdziesiątych i opracowanych z myślą o niskiej cenie zakupu i niedrogiej eksploatacji.

Jednym z nich był Lanos objęty trzyletnią gwarancją i bezpłatną obsługą w okresie gwarancyjnym. Nie zachwycał stylizacją nadwozia, chociaż tworzył ją sam mistrz Giugiaro. Także wnętrze było banalne i wykończone nie najlepszymi materiałami. Obrazu przeciętności dopełniało skromne wyposażenie.

Taki obraz Lanosa zastaniemy dzisiaj na rynku wtórnym. Skrzypiące elementy wnętrza, łatwo luzująca się regulacja siedzeń, zmuszająca do ciągłych poprawek ustawienia foteli, słabe wyciszenie silnika, brak elementów podwyższających komfort czy bezpieczeństwo. Nawet poduszka powietrzna kierowcy nie była tu oczywistością, podobnie jak centralny zamek czy elektrycznie sterowane szyby w drzwiach. Przestronność wnętrza można zaakceptować, ale w czteroosobowym układzie. Trzech pasażerów na tylnej kanapie nie może liczyć na wygodną podróż. Jeszcze gorzej jest z bagażnikami. Wersja hatchback mieści tylko 290 l, sedan - 320 l.

Nie ma wersji kombi, nie ma silnika wysokoprężnego. Gama jednostek napędowych ogranicza się do zaledwie trzech pozycji. Mimo wszystko wiele osób chwali sobie Lanosa, często nawet traktując go jako samochód rodzinny. To samochód mało kłopotliwy, tani w utrzymaniu, z niezłymi, dość dynamicznymi silnikami i trwałym podwoziem, nieźle zabezpieczony przed korozją. Ogromną zaletę Lanosa stanowi także szeroka oferta niedrogich, fabrycznych i niefabrycznych części zamiennych, ułatwiająca codzienną eksploatację.

Silnik

Jednostki napędowe Lanosa należą do wyjątkowo trwałych i dość niezawodnych. Nawet osprzęt prezentuje się pod tym względem znakomicie. Wyjątkiem jest pasek zębaty w napędzie rozrządu. Wymaga szczególnej dbałości, bo niewymieniony na czas może się zerwać i zdemolować silnik. Absolutnie graniczny przebieg to 90 tys. km. Jeśli historia paska nie ma dokumentacji serwisowej, lepiej wymienić go zaraz po zakupie auta. Poza tym psują się tylko drobiazgi - czujnik położenia wału głównego albo zawór odpowiedzialny za bieg jałowy.

Nadwozie

Na zabezpieczenie przed korozją nie można narzekać, ale w starszych egzemplarzach pojawiają się już rdzawe wykwity. W odróżnieniu od aut kilku innych marek Lanosy nie mają miejsc wybitnie narażonych na korozję. Trzeba dokładnie obejrzeć całe auto, włącznie z płytą podłogową. Oraz pogodzić się ze skrzypieniem i trzeszczeniem licznych plastikowych elementów. Denerwujące są również mało precyzyjne mechanizmy regulacyjne przednich foteli. Co jakiś czas trzeba poprawiać ustawienia siedzeń.

Układ hamulcowy

Hamulce Lanosa nie są zbyt skuteczne, a na dodatek łatwo się przegrzewają podczas dynamicznej jazdy. Wysoka temperatura prowadzi często do zdeformowania przednich tarcz hamulcowych. Bicie tarcz czuje się w kierownicy podczas hamowania. Trzeba sprawdzić podczas jazdy próbnej, czy nie pojawia się takie zjawisko.

Przeniesienie napędu

Nie notuje się kłopotów ze skrzynią biegów czy przegubami napędowymi. Najsłabszym punktem jest dość szybko zużywające się sprzęgło. Zużyciu ulega nie tylko tarcza cierna, ale również łożysko oporowe. Jego stan łatwo zdiagnozować na postoju, przy włączonym silniku. Kiedy pedał sprzęgła jest wciśnięty, nie ma żadnych objawów. Gdy go puścimy, pojawia się charakterystyczne wyraźne turkotanie.

Instalacja elektryczna

Elektrycznie sterowane szyby w drzwiach albo centralny zamek w starszych Lanosach to rzadkość. Ale gdy już są, to właśnie one często zawodzą. Słabym punktem jest również wentylator chłodnicy. Warto kontrolować temperaturę silnika, by nie doprowadzić do jego przegrzania.

Awaryjność

Lanosa nie znajdziemy w niemieckich rankingach niezawodności. Według ocen użytkowników jest to jednak samochód mało kłopotliwy, w którym zdarzają się co prawda awarie, ale drobne i niedrogie. Zaskakuje zwłaszcza trwałość zawieszenia, które na dziurawych polskich drogach potrafi wytrzymać nawet 100 tys. km. Podczas jedynej akcji nawrotowej dla modelu Lanos wymieniano czujnik położenia wałka rozrządu.

Historia modelu

1996, jesień - premiera i rozpoczęcie produkcji w Korei; 1997, wiosna - europejska premiera modelu z nadwoziem hatchback 3d i 5d oraz sedan 4d. Silnik 1.5 (86 KM) i 1.5 16V (100 KM);

1997, jesień - nowe silniki 1.3 (75 KM) i 1.6 16V (106 KM). Rozpoczęcie montażu w FSO (pod nazwą Daewoo FSO) w systemie SKD (wersje hatchback 5d i sedan 4d). Po kilkunastu dniach rusza montaż wersji 5d w systemie CKD. Od grudnia montaż wersji 3d w systemie SKD.;

1998, wiosna - rozpoczęcie montażu w FSO wersji sedan 4d w systemie CKD. Postępująca polonizacja procesu produkcyjnego;

1998, jesień - udział polskich części - 88 proc.;

2000 - drobne zmiany modernizacyjne, wersja Sport z silnikiem 1.6 16V (tylko hatchback 3d). Udział polskich części - 91 proc.;

2001 - upadłość Daewoo FSO;

2002 - silnik 1.3 oznaczany jako 1.4;

2004 - zmiana nazwy samochodu na FSO, zakończenie produkcji wersji 3d

Znaki identyfikacyjne

Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika po prawej stronie przegrody czołowej. Tabliczka znamionowa znajduje się również w komorze silnika - po lewej stronie przegrody czołowej.

VIN



Znaki 1-3światowy kod producenta (KLA - Daewoo Motor, Korea; SUP - Daewoo FSO, Polska)
Znak 4kod grupy pojazdów wg klasyfikacji producenta (T - Nexia, Lanos)
Znak 5rodzaj napędu (F - na koła przednie)
Znaki 6-7kod typu nadwozia (08 - hatchback 3d; 48 - hatchback 5d; 69 - sedan 4d)
Znak 8kod silnika (C - 1.3 i 1.4 SOHC; Y - 1.5 SOHC; V - 1.5 DOHC; 6 - 1.6 DOHC)
Znak 9kod przeznaczenia pojazdu (E - eksport; D - rynek wewnętrzny)
Znak 10kod roku modelowego
Znak 11kod zakładu montażowego (B - Bupyong; W -Warszawa)
Znaki 12-17numer seryjny
Ceny

Na rynku jest sporo odmian z silnikami 1.3-1.4 i 1.6 16V, i z pewnością nie będzie trudności w znalezieniu odpowiedniego egzemplarza. Dominuje jednak odmiana z silnikiem 1.5, zarówno w ośmio- jak i szesnastozaworowej wersji (ta druga jest zazwyczaj o kilkaset złotych droższa). Tutaj wybór jest naprawdę ogromny.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Co wybrać

Silnik 1.3, oznaczany od 2002 r. jako 1.4, w zupełności wystarcza do sprawnej, codziennej eksploatacji trzydrzwiowego Lanosa, zazwyczaj obciążanego jedną lub dwoma osobami. Do wersji pięciodrzwiowej i czterodrzwiowej jest nieco za słaby, bo te wersje częściej jeżdżą z dużym obciążeniem (pasażerowie lub bagaż). Ta jednostka napędowa jest jednak najoszczędniejsza, a zatem godząc się na nieco gorsze osiągi, można ograniczyć koszty eksploatacji. Silniki 1.5 i 1.6 nawet przy spokojnej jeździe spalają sporo więcej, a ostro traktowane stają się wręcz paliwożerne. Wiele osób, kupując Lanosa, traktuje ten niewielki samochód jako auto rodzinne, głównie ze względów ekonomicznych. W takiej roli najlepiej sprawdzi się sedan, z dobrym dostępem do wnętrza i największym bagażnikiem.

Internet

http://lanos.autokacik.pl - Strona z forum, poradami technicznymi, historią modelu, danymi technicznymi i kodami usterek

Dariusz Dobosz

Więcej o: