Nissan Primera (1996-2001) - opinie Moto.pl

Auto bez charakteru, zwyczajne, wręcz nijakie. Ile jest prawdy w tych powierzchownych ocenach, skoro Primera (P11) należy do aut cenionych i poszukiwanych?

Mało wyrazisty wizerunek Primery to zasługa nadwozia, które dopiero w 1999 r. zyskało nieco finezji. Za to od strony użytkowej przewaga zalet jest ewidentna. To samochód niekłopotliwy, mało awaryjny, solidnie wykonany, dobrze zabezpieczony przed korozją, a do tego wygodny i przestronny. Cały urok tego pojazdu kryje się pod banalnie zaprojektowanymi blachami, przy czym każda z generacji oferowała więcej niż poprzednik.

W przypadku Primery mamy do czynienia z trzema różnymi samochodami. Pierwszy, produkowany od 1990 do 1996 r., jest najmniej atrakcyjny z wyglądu i najprostszy od strony technicznej. Drugi, z lat 1996-99, niewiele zmienił się pod względem stylizacji, za to zyskał wielowahaczowe zawieszenie tylne (z luksusowego Nissana Maxima) i bogatsze wyposażenie.

Trzeci, z lat 1999-2001, otrzymał dodatkowo znacznie ładniejsze nadwozie i lepiej wykończone wnętrze. Wybór generacji zależy tak naprawdę od zasobności portfela. Ta ostatnia jest oczywiście najdroższa, ale z pewnością najbardziej godna polecenia. Primera to łatwy w prowadzeniu samochód gwarantujący stosunkowo wysoki komfort jazdy i sporo miejsca we wnętrzu.

Trzy rodzaje nadwozia pozwalają wybrać takie, które najbardziej odpowiada potrzebom. Różnice dotyczą głównie dostępu do części ładunkowej i pojemności bagażnika (sedan 490 l, hatchback 505 l, kombi 430 l). Wybór silników nie jest imponujący, próżno by szukać prestiżowego V6 albo nowoczesnego diesla z zasilaniem Common Rail. Każdy z pewnością znajdzie tutaj coś dla siebie, a przy tym będzie zadowolony z kultury pracy, dynamiki i oszczędnego obchodzenia się z paliwem jednostek napędowych.

Pasek zębaty, wymaga wzmożonej uwagi i wymiany, jeśli kupujemy auto bez udokumentowanej przeszłości.

Silnik

Jednostki napędowe nie mają typowych, powtarzających się usterek. Awarie pojawiają się raczej w osprzęcie (alternator, rozrusznik, wentylator chłodnicy). Kolejna dobra wiadomość to łańcuchy w napędzie rozrządu wszystkich silników benzynowych, trwałe i niemal bezobsługowe. Jedynie w wysokoprężnej jednostce napędowej odnajdujemy

Nadwozie

Mogą pojawić się nieszczelności karoserii w okolicy przedniej szyby.

Układ hamulcowy

Szybko zużywają się przednie tarcze hamulcowe. Awaryjne są także czujniki ABS.

Zawieszenie

Na dziurawych polskich drogach szybko wybijają się tuleje wahaczy w przednim zawieszeniu, zwłaszcza górnych. Mało trwałe są również końcówki drążków kierowniczych i łączniki stabilizatora.

Przeniesienie napędu

Włączanie biegu wstecznego może sprawiać nieco problemów. To wada występująca w wielu japońskich samochodach. Dla Primery typowe jest zużycie synchronizatorów piątego biegu.

Instalacja elektryczna

Najczęściej zawodzą siłowniki centralnego zamka i napęd wycieraczek. Zdarzają się także awarie elektrycznego osprzętu silnika: rozrusznika, alternatora, wentylatora chłodnicy.

Awaryjność

Primera nie jest autem szczególnie awaryjnym, chociaż wpadki różnego typu mogą się tutaj zdarzyć. To, że nie jest pod tym względem ideałem, widać po rankingach niezawodności. Niemiecki TÜV w badaniach z 2005 r. stawia Primerę wśród aut w wieku cztery-pięć lat na 25. pozycji, a wśród aut w wieku sześć-siedem lat na 29. miejscu. W badaniach z tego samego okresu niemiecka DEKRA plasuje ten model odpowiednio na 37. i 43. pozycji. Wersję oznaczoną fabrycznym kodem P11 objęto jedną akcją nawrotową dotyczącą 10 tys. egzemplarzy wyprodukowanych między czerwcem 1996 a lutym 1997 r. Kontroli podlegała instalacja paliwowa silników benzynowych (możliwość wycieków).

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Nissan Primera z lat 1996-2001 w wersjach silnikowych 1.6 i 2.0 jest samochodem bardzo dobrze tolerującym współpracę z instalacjami autogazu w systemie wtrysku sekwencyjnego. Mimo zastosowania w tych samochodach kolektorów ssących odlewanych ze stopów aluminium nie należy w nich montować tradycyjnych instalacji gazowych tak zwanej drugiej generacji. Problem stanowi przepływomierz powietrza umieszczony w obudowie przepustnicy. Jest on podatny na uszkodzenia spowodowane zjawiskiem cofnięcia płomienia do kolektora ssącego pojawiającym się w tradycyjnych instalacjach LPG.

Dostępność

Najłatwiej kupić Primerę P11 z silnikiem 1.6 16V. Sporo jest również odmian 2.0 16V i dwulitrowych turbodiesli. Najmniejszy wybór panuje w odmianie 1.8 16V zapewne ze względu na wprowadzenie tej wersji zaledwie dwa lata przed zmianą modelu.

Internet

www.nissanklub.pl

Na stronie Nissan Klub Polska znajdziemy liczne porady eksploatacyjne z bardzo dokładnymi opisami i zdjęciami, sprawy związane z działalnością Nissana w Polsce i współpracą Nissana z Renault, a także opisy modeli produkcyjnych i koncepcyjnych, forum oraz linki do ciekawych stron.

www.autocentrum.pl/nissanclub

Strona AC Nissan Club zawiera forum, czat, opisy modeli, historię Nissana, zagadnienia tuningowe i linki do ciekawych stron.

Historia modelu

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, po prawej stronie przegrody czołowej. Numer VIN wybito na podłodze w przedziale pasażerskim, obok prawego przedniego fotela.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA