Daewoo Nubira (1996-2002) - opinie Moto.pl

Nawet bardzo tani samochód może mieć zalety, Nubira jest tego przykładem. Ale niska cena zwiastuje również problemy
Zasadniczą wadą aut spod znaku Daewoo jest fakt zaprzestania produkcji. Firma nie istnieje, pojawia się zatem pytanie, jak długo jeszcze dostępne będą oryginalne części zamienne i zamienniki. Na razie nie ma z tym problemu, podobnie jak z warsztatami. Niektórzy użytkownicy korzystają z małych, prywatnych serwisów. Potencjalni nabywcy nie zawsze dają się jednak przekonać, że jest tak dobrze. Nubirę można więc łatwo kupić, trudniej ją sprzedać.

Podstawowy wabik stanowi niska cena, a to oznacza, że można sporo stracić. Kto się nie boi znacznej utraty wartości przy odsprzedaży, zyska pojazd duży, przestronny, z komfortowym zawieszeniem i wygodnymi fotelami, a jeśli będzie to wersja kombi - także pojemny bagażnik (550/1448 l). W sedanie i hatchbacku przestrzeń na bagaże jest znacznie skromniejsza (odpowiednio 370/900 i 320/860 l).

Nubira nie daje jednak dużego wyboru w zakresie silników. Na polskim rynku dostępne były tylko benzynowe 1.6 16V i 2.0 16V, bazujące na konstrukcjach koncernu General Motors (na niektórych rynkach były też 1.5 16V i 1.8 16V). Teraz dominują one na rynku wtórnym. Są nowoczesne i gwarantują niezłą dynamikę, ale nie należą do szczególnie oszczędnych. Problemem może być także mała elastyczność mniejszego silnika. Jednostek wysokoprężnych nigdy nie montowano w tym modelu, co stanowi dzisiaj poważną wadę.

Inne bolączki Nubiry to mało precyzyjny układ kierowniczy (zbyt duża siła wspomagania), zbyt miękkie zawieszenie (komfortowe, ale mało bezpieczne), wysoka awaryjność drobnych elementów (zasadnicze podzespoły raczej się nie psują) oraz słaby poziom wykończenia wnętrza, niedostateczne wyciszenie przedziału pasażerskiego i miernej jakości materiały. W ocenach użytkowników znacznie lepiej wypadają egzemplarze po modernizacji z 1999 r. Są lepiej wykonane i mniej awaryjne.

Silnik

Jednostki napędowe Nubiry należą do niezawodnych. Problemy dotyczą raczej osprzętu - pompy paliwa, układu chłodzenia, układu klimatyzacji, przewodów i cewek zapłonowych. Trudno jednak zdiagnozować te elementy podczas oględzin przy zakupie pojazdu. Można spotkać się również z wyciekami oleju spod pokrywy zaworów. Newralgicznym punktem są paski rozrządu. Trzeba przestrzegać precyzyjnie terminów wymiany (co 60 tys. km), a najlepiej odwiedzić warsztat nieco wcześniej. Jeśli nie mamy potwierdzenia ostatniej wymiany paska w kupionej Nubirze (udokumentowany przebieg), to załóżmy nowy pasek zaraz po zakupie.

Nadwozie

Szczególnej dbałości wymagają zamki. Zaniedbane, pozbawione regularnego smarowania mogą się zacinać. W starszych egzemplarzach mimo rzekomo dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego pojawia się rdza. Trzeba dokładnie obejrzeć karoserię, zwracając baczną uwagę na błotniki, drzwi oraz tylny pas.

Instalacja elektryczna

W Nubirze lubią strajkować rozmaite komponenty elektryczne. Jednym razem mogą to być centralny zamek, sterowniki szyb w drzwiach i lusterka boczne, innym razem oświetlenie tablicy wskaźników albo kontrolki.

Zawieszenie

Trwałość podwozia Nubiry na polskich drogach jest mierna. Szybko zużywają się łączniki przedniego i tylnego stabilizatora oraz tuleje metalowo-gumowe w przednich wahaczach. Na szczęście nie trzeba już wymieniać kompletnych wahaczy jak dawniej. Z korzyścią dla portfela wymienia się jedynie tuleje. Podczas jazdy próbnej trzeba wychwycić luzy w zawieszeniu (samochód jest niestabilny). Trzeba też wsłuchać się w pracę zawieszeń, by wychwycić ewentualne stuki. Jeśli auto ma koreańskie opony, trzeba się liczyć ze słabą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Wielu użytkowników decyduje się na zmianę opon, kupując markowe, bardziej bezpieczne ogumienie.

Przeniesienie napędu

Słabym punktem Nubiry jest łożysko oporowe sprzęgła oraz pierwsze i trzecie przełożenie skrzyni biegów. W autach z dużym przebiegiem koniecznie trzeba posłuchać, czy łożysko nie pracuje zbyt głośno (wyraźne terkotanie, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, cichnie po wciśnięciu pedału sprzęgła), a podczas jazdy próbnej czy pierwszy i trzeci bieg nie mają tendencji do wypadania.

Układ kierowniczy

W Nubirach często notowano problemy z zacinaniem się układu kierowniczego (brak efektu samopowracania kierownicy). Przy takich objawach konieczna jest wizyta w warsztacie, bowiem problem dotyczy wałka pośredniego kolumny kierowniczej. W pompie wspomagania układu kierowniczego mogą pojawiać się wycieki płynu hydraulicznego. Po jeździe próbnej warto sprawdzić na suchej, jasnej nawierzchni, czy nie ma plam w okolicach przedniej osi.



Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową odnajdziemy w komorze silnika, wcentralnej części przegrody czołowej. Na przegrodzie czołowej, na prawo od tabliczki znamionowej, wybity jest również numer identyfikacyjny VIN powtórzony na górnej powierzchni deski rozdzielczej z prawej strony (widoczny przez prawy dolny narożnik przedniej szyby).



Znaki 1-3Światowy kod producenta (KLA - Daewoo, Korea; SUP - Daewoo, Polska)
Znak 4Kod modelu (J - Nubira)
Znak 5Kod napędu (F - przedni, manualna skrzynia biegów)
Znaki 6-7Kod nadwozia (69 - sedan 4d; 48 - hatchback 5d; 35 - kombi 5d)
Znak 8Kod silnika (6 - 1.6 16V; Z - 2.0 16V)
Znak 9Kod przeznaczenia (1 - ogólne; C - specjalne; E - na eksport; D - rynek wewnętrzny)
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (K - Kunsan, Korea; W-Warszawa, Polska)
Znaki 12-17Numer seryjny


Awaryjność

Model Nubira nie występuje w raportach niezawodności TÜV i DEKRA. Dla egzemplarzy z okresu produkcji 1996-2002 nie ogłaszano serwisowych akcji nawrotowych.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu):

Daewoo Nubia była w swoim czasie najpopularniejszym samochodem przerabianym na zasilanie gazowe ze względu na duże wzięcie tego auta wśród właścicieli taksówek. Silniki Nubiry poprawnie pracują z tradycyjną instalacją gazową. Należy jednak pamiętać o utrzymywaniu układu zapłonowego w dobrym stanie, by nie dopuścić do przebicia w układzie wysokiego napięcia. Takie przebicie skutkuje często zjawiskiem zwanym "back fire", niszczącym obudowę filtra powietrza. Nie mniej istotna jest prawidłowa obsługa instalacji gazowej, a zwłaszcza regularne przeglądy - wymiana filtra powietrza i regulacja co 10 000 km.

Ceny

Używanych egzemplarzy Nubiry nie brakuje, ale nie są to ilości przytłaczające. Wersja 1.6 16V daje jeszcze spore możliwości wyboru, odmian z silnikiem 2.0 16V jest zdecydowanie mniej. Najpopularniejsze nadwozia to sedan i kombi, hatchback produkowany tylko do 1999 r. wystawiany jest na sprzedaż znacznie rzadziej. Trzeba pamiętać, że Nubiry były nader często wykorzystywane jako taksówki. Takie auta mogą być mocno wyeksploatowane, konieczne są zatem dokładne oględziny przed zakupem.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.



Internet

http://nubira.autokacik.pl

Strona Internetowego Klubu Nubiry, z danymi technicznymi, galeriami, poradami, lekturami, linkami, ciekawostkami, tuningiem oraz informacjami o numerze VIN, usterkach, sklepach i zlotach.

www.nubira.info

Strona Nubira Klub Polska, z identyczną tematyką jak strona Internetowego Klubu Nubiry. Wiele zakładek jednak nie działa.

Dariusz Dobosz

Więcej o: