Toyota Yaris (1998-2005) - opinie Moto.pl

Początkowo dostarczany z Japonii, a potem produkowany we Francji ?maluch? Toyoty stał się rynkowym hitem w Europie

Japoński koncern wykazał się ogromną śmiałością. Wprowadził do sprzedaży małe auto o wręcz futurystycznej stylizacji nadwozia i niecodziennych rozwiązaniach wnętrza, chociaż w tej klasie łączy się to z ogromnym ryzykiem. Wydaje się jednak, że Toyota wkraczała na sprawdzony wcześniej grunt, bo samochód przyjęto w Europie bardzo dobrze.

Co prawda oryginalny zestaw elektronicznych wskaźników osadzony centralnie w czymś na kształt długiego tunelu budził sporo kontrowersji, ale w końcu został zaakceptowany jako swoisty symbol nowoczesności. Gorzej z ogromnymi połaciami szarych tworzyw sztucznych wypełniających przedział pasażerski. Są brzydkie, a przy niskich temperaturach nieprzyjemnie trzeszczą. To wada, którą trzeba wziąć pod uwagę, decydując się na ten model. Nie przeszkodziło to subkompaktowej Toyocie w zdobyciu tytułu Samochodu Roku 2000, a przecież sędziowie w swoim werdykcie z pewnością wzięli pod uwagę walory przedziału pasażerskiego.

Wnętrze Yarisa przekonuje funkcjonalnością i przestronnością. Zprzodu jedzie się naprawdę wygodnie, chociaż siedzenia skrojono dość oszczędnie. Z tyłu jest nieco gorzej, ale dwie osoby z powodzeniem zmieszczą się bez wyrzeczeń. Pojemność bagażnika można regulować w zakresie 205-305 l dzięki kanapie przesuwanej w zakresie 15 cm (950 l po złożeniu oparcia tylnej kanapy). Może podobać się funkcjonalność. Liczne schowki, niektóre bardzo obszerne, bardzo ułatwiają zarówno codzienną eksploatację, jak i dłuższe podróże.

Podobać może się również zwrotność i łatwość parkowania (świetna widoczność). Mała Toyota prowadzi się bez zarzutu, ma niezłą dynamikę i niewiele spala.

Najpopularniejszy silnik 1.0 został skonstruowany specjalnie dla tego modelu. Ma zmienne fazy rozrządu, 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy. To nowoczesna konstrukcja godna początku XXI w. W tak małym aucie to rzadkość. W parze z nowoczesnością idzie wysoka niezawodność stanowiąca jeszcze jeden atut Yarisa.

Silnik

Silniki Yarisa są bardzo nowoczesne. Przestrzeganie zaleceń serwisu w zakresie materiałów eksploatacyjnych i przeglądów jest dla nich bardzo ważne i stanowi podstawę dla bezawaryjnej pracy. Drobne usterki, jakie mogą się zdarzyć nawet w zadbanych egzemplarzach, to wycieki oleju spod pokrywy zaworów i awarie sondy lambda.

Zawieszenie

Elementy podwozia mile zaskakują trwałością na polskich drogach. Stosunkowo szybko zużywają się jedynie amortyzatory, a pierwszym sygnałem ich niesprawności są wycieki oleju. Warto spojrzeć, czy teleskopy nie są zapocone.

Przeniesienie napędu

Zdarza się, że zmiana biegów jest utrudniona. Może być to problem zewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń (zwłaszcza w starszych egzemplarzach) albo synchronizatorów wewnątrz przekładni. Podczas jazdy próbnej trzeba sprawdzić działanie skrzyni biegów.

Nadwozie

Zamek tylnej pokrywy lubi się zacinać, a uszczelki drzwi nie zawsze pozostają na swoich miejscach. Kiedy się zsuwają, we wnętrzu robi się głośno (przedmuchy powietrza). Obejrzyjmy dokładnie uszczelki przy szeroko otwartych drzwiach. Zdarzają się nieszczelności przedniej szyby.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa umieszczona jest w komorze silnika na wewnętrznej stronie prawego, przedniego błotnika albo na przegrodzie czołowej. Numer VIN znajduje się albo na blasze podokiennej (widoczny po otwarciu pokrywy silnika), albo na podłodze przedziału pasażerskiego przed prawym, przednim fotelem.

Awaryjność

Raport niezawodności TÜV 2007:

Raport niezawodności DEKRA 2007:

Odnotowano dwie serwisowe akcje nawrotowe dla Yarisa. Pierwszą ogłoszono wiosną 2000 r. Objęła ona blisko 20 000 samochodów wyprodukowanych od stycznia 1999 do stycznia 2000 r., w których mogło dojść do zablokowania tylnych kół i utraty sterowności podczas gwałtownego hamowania. Druga akcja prowadzona latem 2001 r. dotyczyła wad tylnego zawieszenia i objęła tylko 697 egzemplarzy tego modelu.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Toyota Yaris pracuje poprawnie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku autogazu. Nie jest to jednak samochód popularny pod względem montażu instalacji LPG. Pewne ograniczenie stanowi mały zbiornik gazu, jaki można zamontować we wnęce koła zapasowego. Jak większość nowoczesnych samochodów Yaris wymaga bardzo precyzyjnej regulacji instalacji gazowej. Ceny

Wybór używanych Yarisów z silnikiem 1.0 16V jest ogromny. Znacznie mniej, chociaż i tak zaskakująco dużo, jest wersji 1.3 16V. Kupno turbodiesla może sprawić problemy, bowiem ta odmiana oferowana jest na polskim rynku wtórnym raczej rzadko. Sporadycznie można natknąć się na Yarisa z silnikiem 1.5 16V.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.tkp.org.pl

Strona Toyota Klub Polska z poradami eksploatacyjnymi, wskazówkami do drobnych napraw, forum użytkowników i ciekawymi linkami

www.toyotaclub.hg.pl

Strona o samochodach Toyoty z opisami modeli, działem tuningu i sportu, materiałami historycznymi, nowościami, testami i ciekawymi linkami

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA