Renault Mégane I (1995-2002) - opinie Moto.pl

Przestronny, wygodny, oszczędny, bezpieczny - takie cechy górują do dzisiaj nad słabszymi punktami pierwszej generacji Mégane.

Kompaktowy Renault z połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia był na swój sposób przełomowy dla firmy. Poziom wykonania wyszedł daleko ponad poprzednika (Renault 19), podobnie jak poziom wyposażenia. Zwłaszcza tego, które służyło biernemu bezpieczeństwu. Dało się to odczuć szczególnie po modernizacji w 1999 r. Mégane był pierwszym kompaktem w naszym kraju, seryjnie wyposażonym w ABS i cztery poduszki powietrzne.

Szeroka gama dynamicznych i oszczędnych silników stanowiła dodatkową zachętę. Ważną rolę w sukcesie modelu odegrała nowatorska i frapująca stylizacja zbierająca pochlebne recenzje i przyciągająca szerokie rzesze nabywców. Mégane stał się najlepiej sprzedającym się autem w Europie, także w Polsce ustawiały się po niego kolejki.

Sukces rynkowy był ogromny (4 mln sprzedanych egzemplarzy), dzięki temu rynek wtórny jest dzisiaj mocno nasycony rozmaitymi odmianami nadwoziowymi i silnikowymi Mégane. Można sięgnąć po pięciodrzwiowego hatchbacka (bagażnik 348/1210 l), czterodrzwiowego sedana o przydomku Classic (bagażnik 510/1310 l), pięciodrzwiowe kombi (bagażnik 485/1600 l), trzydrzwiowe coupé (bagażnik 290 l) oraz kabriolet. Do rodziny Mégane należy także jednobryłowiec Scenic. Przekrój nadwozi jest imponujący, każdy znajdzie coś dla siebie.

Ciemna strona Mégane to spora awaryjność. Zawodzą elektryczne i elektroniczne komponenty auta, blado wypadają pod względem trwałości niektóre podzespoły mechaniczne (zawieszenie, rozrząd, hamulce). Na szczęście popularność tego modelu jest tak duża, że nie ma problemu z dostępem do części zamiennych i ich zamienników. Mégane można naprawić tanio i szybko, z pominięciem autoryzowanych stacji obsługi.

Silnik

Wszystkie silniki Mégane I mają w napędzie układu rozrządu pasek zębaty. Niestety, paski w tym modelu nie grzeszą trwałością i wymagają szczególnej troski. Pęknięcia zdarzają się nader często, zazwyczaj ok. 10 tys. km przed zaleconym przebiegiem wymiany. Jeśli aktualny przebieg paska nie jest udokumentowany, lepiej wymienić go zaraz po zakupie auta.

Paski, dla których zalecany przebieg wynosi 90 tys. km, powinny być wymienione już przy 70 tys. km. Gdy zalecany przebieg wynosi 100-120 tys., najlepiej dokonać wymiany najpóźniej przy 90 tys. km. Słabym punktem silników jest także układ chłodzenia. Zdarzają się wycieki i awarie pompy. Warto obejrzeć dokładnie chłodnicę, przewody układu chłodzenia i okolice pompy.

Elektronika

Zapalanie się bez przyczyny kontrolek albo "wariacje" wskaźników zdarzyć się mogą w każdej chwili. W pierwszych rocznikach zdarzało się, że warsztaty Renault wymieniały kompletne deski rozdzielcze. Takie przygody pozwalają jednak kontynuować jazdę, a nierzadko znikają i nie pojawiają się ponownie. Nierzadko dochodzi do awarii sterownika wtrysku, ale wówczas silnik milknie i dalsza jazda nie jest możliwa.

Instalacja elektryczna

Najsłabszym punktem instalacji elektrycznej są zintegrowane cewki zapłonowe. Jeśli zawodzą, silnik przerywa, słabo przyspiesza albo pracuje nierówno. Podczas wymiany warto zadbać, by warsztat nie montował cewek firmy Sagem, bo właśnie one są najmniej trwałe. Lepiej wybrać niezawodne cewki firmy Beru. Alternatory nie lubią wilgoci i psują się najczęściej po zalaniu wodą (zbyt szybka jazda po głębokich kałużach). Zawodzą także rozruszniki.

Nadwozie

Mégane I dobrze zabezpieczono przed korozją, ale najstarsze egzemplarze mają już 10-11 lat i rdza daje w nich znać o sobie. Warto zatem sprawdzić nadkola tylnych błotników, płytę podłogową w okolicach progów, tylny pas i miejsca pod listwami ozdobnymi.

Układ hamulcowy

Egzemplarze produkowane do 1997 r. słyną ze szczególnie szybkiego zużycia przednich tarcz hamulcowych. W późniejszych rocznikach trwałość tych elementów wzrosła.

Zawieszenie

Przednie zawieszenie zdumiewająco dobrze radzi sobie z dziurawymi, polskimi drogami. Poważne naprawy konieczne są zazwyczaj dopiero po 100 tys. km. Wcześniejszej ingerencji mechanika mogą wymagać niektóre elementy, np. sworznie wahaczy, ale są one niedrogie i można je łatwo wymieniać. Po zakupie auta warto udać się do warsztatu, który potrafi ocenić stan łożysk belki tylnego zawieszenia. Jeśli łożyska trzeba wymienić, należy to zrobić bezzwłocznie, by nie doprowadzić do bardzo kosztownej naprawy całej belki.

Przeniesienie napędu

Jeśli podczas jazdy próbnej pozostawiona swobodnie dźwignia zmiany biegów porusza się bezładnie (zwłaszcza podczas otwierania i zamykania przepustnicy), to z pewnością trzeba będzie wymienić wspornik skrzyni biegów (zużyty element gumowy wspornika). Chyba że pogodzimy się z dokuczliwymi ruchami.

Układ wydechowy

Megane I z oryginalnym wydechem chyba nie znajdziemy. Trwałość fabrycznych tłumików i rur wydechowych sięgała zazwyczaj 3 lat. Ten model ma jednak prawdziwy dar do wypalania układu wydechowego, także wówczas, gdy sięgniemy po zamienniki. Szczególnie szybko pęka pierwszy odcinek rury wydechowej, tuż za kolektorem, a przed elastyczną siatką. Warto dotrzeć w to miejsce i obejrzeć aktualny stan wydechu właśnie w tamtym punkcie.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa w formie nalepki znajduje się albo w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia, albo na podłodze bagażnika przy kole zapasowym. Numer identyfikacyjny VIN wybito w przedziale silnika, na gnieździe górnego mocowania prawej kolumny zawieszenia.

AWARYJNOŚĆ

Raport niezawodności TÜV 2007:

Raport niezawodności DEKRA 2007:

Liczne akcje nawrotowe dotyczyły różnych wersji Mégane. Pierwsza z nich została ogłoszona jesienią 1997 r. i objęła ponad 7400 egzemplarzy wersji hatchback i cabrio, wyprodukowanych od lipca do października 1997 r. Eliminowano wadę instalacji hamulcowej przy pompie głównej. Na początku 1999 r. 3400 szt. tych samych wersji nadwoziowych, wyprodukowanych w lipcu 1998 r., sprawdzano pod kątem wadliwych przegubów napędowych. Sezon 2000 rozpoczął się od wezwania ponad 4400 samochodów z silnikami wysokoprężnymi (okres produkcji 12.1998 - 05.1999), by wyeliminować możliwość awarii układu wspomagania hamulców. Wiosną 2000 r. do serwisów musiało przyjechać 1000 aut wyprodukowanych od lutego do kwietnia 2000 r. Tym razem chodziło o możliwość zmniejszenia wydajności systemu wspomagania układu hamulcowego. Latem 2001 r. przeprowadzono akcję nawrotową, obejmującą kilka elementów w różnych odmianach Mégane. Poprawiano układ recyrkulacji spalin i eliminowano możliwość wycieku paliwa (produkcja 15.09.1999 - 8.02.2001). Sprawdzano instalację zapłonową i czujnik na wałku rozrządu. Pod koniec 2001 r. przeprowadzono kolejną akcję (blisko 3600 aut), obejmującą wycieki paliwa w okolicach silnika (wersje z turbodieslami). Na początku lutego 2002 r., tuż przed premierą Mégane II, konieczne były jeszcze poprawki elektrycznie sterowanej przepustnicy przy silnikach 1.4 16V oraz sprawdzenie układu hamulcowego w ponad 11 700 samochodach.

Ceny

Na polskim rynku wtórnym pierwsza generacja Mégane ma niezwykle szeroką reprezentację. Zwłaszcza w odmianach 1.4 i 1.6. Nie brakuje też dwulitrówek oraz diesli i starszych turbodiesli. Nowoczesne turbodiesle serii 1.9 dCi należą do rzadkości, podobnie jak benzynowe 1.8 16V i szesnastozaworowe odmiany silników 1.4 i 1.6.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.meganecoupe.pl

Strona Klubu Renault Mégane Coupe z danymi technicznymi, informacjami o wyposażeniu, galerią, sportem, tuningiem i forum użytkowników

www.autocentrum.pl

Szerokie i interesujące forum użytkowników samochodów Renault z konkretnymi informacjami i poradami

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Na rynku wtórnym bez trudu można kupić Mégane z instalacją gazową. Dostępne są wszystkie odmiany silników benzynowych, od 1.4 po 2.0, jest zatem w czym wybierać. Użytkownicy tego modelu dość powszechnie sięgali po zasilanie LPG, ponieważ jednostki napędowe Renault dobrze znoszą tego rodzaju paliwo i zdumiewająco oszczędnie potrafią się z nim obchodzić. Mocną stroną Mégane jest wnęka na koło zapasowe wewnątrz bagażnika. Nie trzeba więc ponosić dodatkowych kosztów na mocowanie zbiornika na zewnątrz, pod podłogą przestrzeni bagażowej.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA