Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Ford Fiesta (1995-2001) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
19.07.2007 17:50
A A A Drukuj
Rynkowy weteran obecny na rynku od 1976 r. dzięki stałym modernizacjom stał się po 20 latach produkcji autem wygodnym, ekonomicznym i funkcjonalnym
Fiesta z racji swoich rozmiarów zawsze była zwrotna i łatwa w prowadzeniu. Jej małe silniki wykazywały niewielki apetyt na paliwo. Jednak starsze generacje tego modelu spotykały się z krytyką użytkowników. Sporo do życzenia pozostawiał komfort jazdy. Podobnie niezawodność. Kilka mankamentów technicznych usunięto przy okazji wprowadzenia trzeciej generacji Fiesty w 1989 r., ale poziom awaryjności pozostał wysoki.

Sześć lat później wraz z nowym nadwoziem zaoferowano nabywcom niedostępny wcześniej poziom komfortu i funkcjonalności. Odmianą produkowaną od 1995 r. można wygodnie jeździć nie tylko po mieście, ale i na długich trasach. Rzecz jasna najprzyjemniej podróżuje się na przednich fotelach, w drugim rzędzie jest pod tym względem gorzej. Wnętrze jest dobrze wykończone jak na tę klasę pojazdu.

Bagażnik o przeciętnej pojemności (250/930 l) nie rozpieszcza miłośników dłuższych wojaży, ale wystarczy w codziennej eksploatacji. Zawieszenie, które pewnie i precyzyjnie prowadzi Fiestę, niestety nie grzeszy trwałością.

Sporo problemów wiąże się też z silnikami. Na pocieszenie pozostaje to, że większość awarii nie prowadzi do unieruchomienia auta, co potwierdzają raporty ADAC. Na uwagę zasługuje dość szeroka jak na tę klasę oferta silników. Ciekawostkę stanowi jednostka napędowa o nietypowym oznaczeniu 1.25 skonstruowana przy współpracy z Yamahą - znanym japońskim producentem motocykli.

Zawiedzeni mogą być miłośnicy diesli, bo nowoczesne silniki wysokoprężne zawitały do Fiesty dopiero po 2002 r. Wcześniej dostępna była jedynie wolnossąca odmiana 1.8 D, a pod koniec produkcji także doładowana wersja 1.8 TD z bezpośrednim wtryskiem. Amatorzy mocniejszych wrażeń powinni poszukać Fiesty z silnikiem 1.6 16V stanowiącej namiastkę małego auta sportowego. Osiąga ona ponad 180 km/h i przyspiesza do setki w10,2 s.

Kto woli japońską produkcję, może zainteresować się bliźniaczym modelem. Mazda 121 (1995-2001) różni się od Fiesty z tego samego okresu produkcji jedynie detalami.

Silnik

Tylko silnik 1.3 w obu wersjach mocy ma łańcuch w napędzie rozrządu. W pozostałych rozrząd napędzany jest paskiem zębatym, wymagającym regularnej wymiany. Jeśli przebieg paska nie jest udokumentowany, lepiej wymienić go zaraz po zakupie samochodu. Paski w silnikach benzynowych są dość wytrzymałe, w wersjach wysokoprężnych pęknięcia zdarzają się znacznie częściej. W silniku 1.3 rozszczelnia się korek wlewu oleju. W egzemplarzach z 1996 r. notowano liczne problemy z przedwczesnym zużyciem wałków rozrządu i układem chłodzenia (przegrzewanie się silnika).

Instalacja elektryczna

Najbardziej kłopotliwym odbiornikiem prądu elektrycznego w Fieście jest rozrusznik przy silniku 1.25. Często ulega awarii.

Nadwozie

W starszych egzemplarzach Fiesty trzeba zwrócić uwagę na ogniska korozji. Przede wszystkim pojawiają się one na nadkolach, dolnych krawędziach drzwi oraz na przedniej i tylnej pokrywie.

Zawieszenie

Podwozie stanowi najsłabszy punkt Fiesty, zwłaszcza na tak dziurawych drogach jak w Polsce. Regularnie trzeba wymieniać metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy. Jeśli nie zrobimy tego na czas, konieczna będzie kosztowna wymiana kompletnych wahaczy. Niezbyt trwałe są łączniki i gumowe elementy stabilizatora. Szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, a w wersjach ze wspomaganiem układu kierowniczego często pojawiają się wycieki płynu hydraulicznego. Podczas jazdy próbnej trzeba więc zwrócić uwagę na podejrzane stuki z okolic przedniej osi, a po jej zakończeniu sprawdźmy na czystym fragmencie podłoża, czy układ kierowniczy jest szczelny.

Układ hamulcowy

Z wiekiem skuteczność hamulców Fiesty wyraźnie spada. Użytkownik dowiaduje się o tym zazwyczaj podczas przeglądu technicznego, gdy diagnosta odmawia przedłużenia ważności dowodu rejestracyjnego. Problemy sprawia także hamulec pomocniczy, który albo przestaje działać w ogóle, albo działa skutecznie tylko na jednym z tylnych kół. Nawet jeśli podczas jazdy próbnej hamulce nie wzbudzą naszych podejrzeń, to po zakupie sprawdźmy ich działanie w fachowym warsztacie.

Układ wydechowy

Wątpliwe, by oryginalny wydech nie był skorodowany. Najmłodsze egzemplarze tej wersji Fiesty mają dzisiaj sześć lat, dlatego rurami wydechowymi i tłumikami koniecznie trzeba się zainteresować.



Historia modelu.
1995, sierpieńpremiera modelu, hatchback 3d i 5d. Silniki 1.25 16V (75 KM), 1.3 (50 i 60 KM), 1.4 16V (90 KM), 1.8 D (diesel, komora wirowa, 60 KM);
1999, jesieńmodernizacja nadwozia (nowy kształt reflektorów przednich, osłony chłodnicy, zderzaków, tylnych świateł). Nowy silnik 1.6 16V (103 KM);
2000, jesieńnowy silnik 1.8 TD (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 75 KM);
2002, styczeńpremiera kolejnej generacji Fiesty


1 2 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 74 900 PLN
2011, 34 900 PLN
2013, 218 000 PLN
2013, 73 700 PLN

Kto najbardziej denerwuje cię na drodze?

  • 30%

    Szaleńcy za kierownicą (505)

  • 20%

    Niedzielni kierowcy (339)

  • 15%

    Rowerzyści (248)

  •   7%

    Taksówkarze (127)

  •   7%

    Przedstawiciele handlowi (124)

  •   5%

    Piesi (83)

  •   4%

    Kursanci nauki jazdy (75)

  •   4%

    Motocykliści (66)

  •   3%

    Truckerzy (58)

  •   2%

    Kierowcy autobusów (31)

  •   1%

    Kierowcy śmieciarek (23)

  •   1%

    Kurierzy / rozwoziciele pizzy (23)

Liczba oddanych głosów: 1702