Ford Fiesta (1995-2001) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
19.07.2007 17:50
A A A Drukuj
Rynkowy weteran obecny na rynku od 1976 r. dzięki stałym modernizacjom stał się po 20 latach produkcji autem wygodnym, ekonomicznym i funkcjonalnym
Fiesta z racji swoich rozmiarów zawsze była zwrotna i łatwa w prowadzeniu. Jej małe silniki wykazywały niewielki apetyt na paliwo. Jednak starsze generacje tego modelu spotykały się z krytyką użytkowników. Sporo do życzenia pozostawiał komfort jazdy. Podobnie niezawodność. Kilka mankamentów technicznych usunięto przy okazji wprowadzenia trzeciej generacji Fiesty w 1989 r., ale poziom awaryjności pozostał wysoki.

Sześć lat później wraz z nowym nadwoziem zaoferowano nabywcom niedostępny wcześniej poziom komfortu i funkcjonalności. Odmianą produkowaną od 1995 r. można wygodnie jeździć nie tylko po mieście, ale i na długich trasach. Rzecz jasna najprzyjemniej podróżuje się na przednich fotelach, w drugim rzędzie jest pod tym względem gorzej. Wnętrze jest dobrze wykończone jak na tę klasę pojazdu.

Bagażnik o przeciętnej pojemności (250/930 l) nie rozpieszcza miłośników dłuższych wojaży, ale wystarczy w codziennej eksploatacji. Zawieszenie, które pewnie i precyzyjnie prowadzi Fiestę, niestety nie grzeszy trwałością.

Sporo problemów wiąże się też z silnikami. Na pocieszenie pozostaje to, że większość awarii nie prowadzi do unieruchomienia auta, co potwierdzają raporty ADAC. Na uwagę zasługuje dość szeroka jak na tę klasę oferta silników. Ciekawostkę stanowi jednostka napędowa o nietypowym oznaczeniu 1.25 skonstruowana przy współpracy z Yamahą - znanym japońskim producentem motocykli.

Zawiedzeni mogą być miłośnicy diesli, bo nowoczesne silniki wysokoprężne zawitały do Fiesty dopiero po 2002 r. Wcześniej dostępna była jedynie wolnossąca odmiana 1.8 D, a pod koniec produkcji także doładowana wersja 1.8 TD z bezpośrednim wtryskiem. Amatorzy mocniejszych wrażeń powinni poszukać Fiesty z silnikiem 1.6 16V stanowiącej namiastkę małego auta sportowego. Osiąga ona ponad 180 km/h i przyspiesza do setki w10,2 s.

Kto woli japońską produkcję, może zainteresować się bliźniaczym modelem. Mazda 121 (1995-2001) różni się od Fiesty z tego samego okresu produkcji jedynie detalami.

Silnik

Tylko silnik 1.3 w obu wersjach mocy ma łańcuch w napędzie rozrządu. W pozostałych rozrząd napędzany jest paskiem zębatym, wymagającym regularnej wymiany. Jeśli przebieg paska nie jest udokumentowany, lepiej wymienić go zaraz po zakupie samochodu. Paski w silnikach benzynowych są dość wytrzymałe, w wersjach wysokoprężnych pęknięcia zdarzają się znacznie częściej. W silniku 1.3 rozszczelnia się korek wlewu oleju. W egzemplarzach z 1996 r. notowano liczne problemy z przedwczesnym zużyciem wałków rozrządu i układem chłodzenia (przegrzewanie się silnika).

Instalacja elektryczna

Najbardziej kłopotliwym odbiornikiem prądu elektrycznego w Fieście jest rozrusznik przy silniku 1.25. Często ulega awarii.

Nadwozie

W starszych egzemplarzach Fiesty trzeba zwrócić uwagę na ogniska korozji. Przede wszystkim pojawiają się one na nadkolach, dolnych krawędziach drzwi oraz na przedniej i tylnej pokrywie.

Zawieszenie

Podwozie stanowi najsłabszy punkt Fiesty, zwłaszcza na tak dziurawych drogach jak w Polsce. Regularnie trzeba wymieniać metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy. Jeśli nie zrobimy tego na czas, konieczna będzie kosztowna wymiana kompletnych wahaczy. Niezbyt trwałe są łączniki i gumowe elementy stabilizatora. Szybko zużywają się końcówki drążków kierowniczych, a w wersjach ze wspomaganiem układu kierowniczego często pojawiają się wycieki płynu hydraulicznego. Podczas jazdy próbnej trzeba więc zwrócić uwagę na podejrzane stuki z okolic przedniej osi, a po jej zakończeniu sprawdźmy na czystym fragmencie podłoża, czy układ kierowniczy jest szczelny.

Układ hamulcowy

Z wiekiem skuteczność hamulców Fiesty wyraźnie spada. Użytkownik dowiaduje się o tym zazwyczaj podczas przeglądu technicznego, gdy diagnosta odmawia przedłużenia ważności dowodu rejestracyjnego. Problemy sprawia także hamulec pomocniczy, który albo przestaje działać w ogóle, albo działa skutecznie tylko na jednym z tylnych kół. Nawet jeśli podczas jazdy próbnej hamulce nie wzbudzą naszych podejrzeń, to po zakupie sprawdźmy ich działanie w fachowym warsztacie.

Układ wydechowy

Wątpliwe, by oryginalny wydech nie był skorodowany. Najmłodsze egzemplarze tej wersji Fiesty mają dzisiaj sześć lat, dlatego rurami wydechowymi i tłumikami koniecznie trzeba się zainteresować.



Historia modelu.
1995, sierpieńpremiera modelu, hatchback 3d i 5d. Silniki 1.25 16V (75 KM), 1.3 (50 i 60 KM), 1.4 16V (90 KM), 1.8 D (diesel, komora wirowa, 60 KM);
1999, jesieńmodernizacja nadwozia (nowy kształt reflektorów przednich, osłony chłodnicy, zderzaków, tylnych świateł). Nowy silnik 1.6 16V (103 KM);
2000, jesieńnowy silnik 1.8 TD (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 75 KM);
2002, styczeńpremiera kolejnej generacji Fiesty


Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się w komorze silnika, na górnej powierzchni wzmocnienia przedniego pasa. Numer identyfikacyjny VIN odnajdziemy na podłodze w przedziale pasażerskim przy prawym przednim fotelu (pod specjalną pokrywką), na tabliczce znamionowej oraz na górnej części deski rozdzielczej po stronie prawej (widoczny w prawym, dolnym narożniku szyby czołowej).



VIN.
Znaki 1-3Światowy kod producenta (WFO - Ford, Niemcy)
Znak 4Kod typu nadwozia (A - hatchback 5d; B - hatchback 3d)
Znaki 5-6Miejsce wolne wypełnione symbolem X
Znak 7Kod zakładu montażowego (GA - Kolonia, Niemcy; BA - Dagenham, Wielka Brytania)
Znak 9Kod modelu (F - Fiesta do roku modelowego 1995; J - Fiesta od roku modelowego 1996)
Znak 10Powtórzenie znaku z pozycji 4
Znak 11Kod roku modelowego
Znak 12Kod miesiąca produkcji
Znaki 13-17Numer seryjny


Awaryjność

W zestawieniu TÜV Fiesta produkowana do 2001 r. zajmuje 78. lokatę w kategorii wiekowej 6-7 lat i 72. wśród aut w wieku 8-9 lat. DEKRA w najnowszym raporcie klasyfikowała tylko ostatnią generację Fiesty produkowaną od 2002 r. Poprzednią odnajdujemy w rankingu z 2006 r. (auta badane w 2005 r.) na 70. pozycji wśród aut w wieku 4-5 lat i na 93. w kategorii wiekowej 6-7 lat. Liczne akcje nawrotowe były prawdziwą zmorą użytkowników tego auta. Zaczęło się już w 1995 r. Latem poprawiano układ wspomagania w autach wyprodukowanych od 19 czerwca do 17 sierpnia 1995 r., jesienią eliminowano wadę świateł stop. Kolejne dwie akcje ogłoszono w 1996 r. W czerwcu zdecydowano o konieczności wyeliminowania wad pompy sprzęgła, wspomagania układu hamulcowego (możliwość przecieków wody), przewodów hamulcowych przedniej osi (złe mocowanie) i płynu hamulcowego (możliwość zanieczyszczeń) w Fiestach wyprodukowanych od 1 lipca 1995 r. do 13 maja 1996 r. W październiku rozpoczęto kontrolę płynu hamulcowego pod kątem zanieczyszczeń w egzemplarzach wyprodukowanych między 1 lipca 1995 r. a 31 lipca 1996 r.

W lipcu 1997 r. wezwano właścicieli ponad 38 tys. aut w wersji pięciodrzwiowej z okresu produkcji październik 1995 - maj 1996 ze względu na kłopoty z zamkami tylnych bocznych drzwi. Pod koniec lutego 1998 r. ogłoszono z kolei, że w prawie 67 tys. egzemplarzy Fiesty trzeba sprawdzić położenie przewodów hamulcowych przedniej osi. Ostatnia akcja nawrotowa była prowadzona od grudnia 1998 r. i obejmowała kontrolę działania pompy hamulcowej w samochodach wyprodukowanych od 30 marca do 30 października 1998 r.

Ceny

Na polskim rynku wtórnym najłatwiej kupić Fiestę 1.3 lub 1.8 D. Te wersje dają możliwość ogromnego wyboru. Znacznie skromniejsza oferta obejmuje wersję 1.25 16V, a 1.4 16V to prawdziwa rzadkość.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Internet

www.fiestaklubpolska.pl

Strona Fiesta Klub Polska z nowościami, forum, galeriami, historią modeli, tuningiem, ogłoszeniami i ciekawymi linkami

www.fordclubpolska.org

Strona Polskiego Klubu Forda, na której dominują informacje o nowych autach tej firmy. Obszerne i ciekawe forum użytkowników

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na Rzecz Autogazu):

Ford Fiesta dobrze znosi konwersję na zasilanie autogazem. Starsze silniki wyposażone w kolektor ssący wykonany z aluminium mogą z powodzeniem pracować z instalacjami tradycyjnymi (cena do 1,7 tys. zł). W przypadku pozostałych jednostek napędowych jedynym rozwiązaniem jest wtrysk gazu, którego cena nie powinna przekroczyć 3 tys. zł. Jak w większości samochodów należy pamiętać o prawidłowej regulacji luzów zaworowych. W Fordach dosyć często dochodzi do uszkodzenia układu zapłonowego. Trzeba zatem poddawać go szczegółowej kontroli podczas przeglądów okresowych.

Dariusz Dobosz

Zobacz także

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:

Klimatyzacji w samochodzie:

  • 46%

    używam przez cały rok (1900)

  • 18%

    używam tylko w upały (761)

  • 17%

    używam tylko gdy jest ciepło (719)

  •   8%

    nie posiadam (344)

  •   7%

    używam sporadycznie (277)

  •   3%

    nie używam (117)

Liczba oddanych głosów: 4118