Fiat Seicento (1998-2007) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
13.07.2007 15:15
A A A Drukuj
Seicento, czyli sześćsetka stanowiąca połączenie włoskiej myśli technicznej i polskiego pochodzenia, pozostawała w produkcji przez ponad 10 lat.
O tym, że mariaż wymienionych cech okazał się bardzo udany, świadczy rynkowe powodzenie tego małego auta. Pod względem wykończenia czy niezawodności ocena nie może być już tak jednoznaczna. Już choćby z jakością następcy Cinquecento bywa różnie. Wraz z rozwiązaniami technicznymi poprzednika (płyta podłogowa, zawieszenia, silniki) przejęto niemal wszystkie jego wady. A szkoda, była okazja, by wyeliminować wiele usterek. To prawda, że zwykle nie są one poważne czy kosztowne, ale potrafią uprzykrzyć codzienną eksploatację.

Od strony użytkowej Seicento sprawdza się znakomicie, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że to samochód typowo miejski - mały, zwrotny, łatwy do zaparkowania. Wygodnie podróżują nim dwie osoby na przednich fotelach. Z tyłu jest ciasno, a bagażnik ma pojemność zaledwie 170 litrów. Wszyscy ci, którzy z racji małej zasobności portfela chcą kupić Seicento, by traktować je jak auto rodzinne na krótkich i długich dystansach, mogą być zawiedzeni. Dostęp do tylnej kanapy jest trudny, na pakunki brakuje miejsca, na dłuższych trasach daje się we znaki niski komfort jazdy. Wiele rodzin nie ma jednak wyjścia i kupuje sześćsetkę ze względów ekonomicznych.

Polskie realia nie okazały się jednak dla turyńskiego koncernu na tyle ważne, by opracować odmianę pięciodrzwiową, bardziej funkcjonalną. Warto przypomnieć, że z tego względu Seicento tracił wielu nabywców na rzecz Daewoo Tico. Dzisiaj koreański maluch nie stanowi już atrakcyjnej alternatywy na rynku wtórnym (bankructwo producenta, kłopoty z częściami zamiennymi). A włoska sześćsetka nadal opuszcza bramy fabryk w Tychach (silniki) i Bielsku Białej (karoserie).

Zaledwie jedna odmiana nadwoziowa i tylko dwie odmiany silnikowe to ewidentne wady produkowanego jedynie w Polsce modelu Seicento. Zwolennicy nieco żwawszej jazdy mogą jednak sięgnąć po usportowioną wersję - Sporting - z aluminiowymi obręczami, inaczej zestopniowaną skrzynią biegów, stabilizatorem przedniej osi, profilowanymi fotelami i obrotomierzem.

Silnik

Mechanika silników jest niezawodna. Problemy dotyczą raczej osprzętu i szczelności. Codziennością są wycieki oleju spod pokrywy zaworów (głównie w silniku 0.9), warto zatem sprawdzić, jak wygląda górna część jednostki napędowej. Często zawodzi alternator, wentylator chłodnicy, sterownik wtrysku, ale stanu tych podzespołów nie określimy podczas zwykłych oględzin.

Nadwozie

Zabezpieczenie przed korozją jest bardzo dobre. Rdza na nadwoziu pokrywa jedynie najstarsze egzemplarze. Łatwo koroduje układ wydechowy i zbiornik paliwa. Te elementy trzeba koniecznie obejrzeć. Trzeba również sprawdzić działanie tylnej wycieraczki, jej mechanizm może być zatarty. Hałaśliwa praca linki prędkościomierza w okolicy tablicy przyrządów oznacza, że niebawem konieczna będzie jej wymiana. Pasy bezpieczeństwa nie zawsze chcą się zwijać.

Instalacja elektryczna

Najbardziej awaryjne elementy instalacji to alternator, wentylator chłodnicy, sterownik wtrysku jednostki napędowej i silnik wycieraczek przedniej szyby.

Przeniesienie napędu

Trzeba pilnować szczelności osłon przegubów napędowych przednich kół, by uniknąć wymiany tych kosztownych elementów. Same osłony nie są szczególnie trwałe, ale tanie. Warto sprawdzić, w jakim są stanie. Jeśli widoczne są pęknięcia, trzeba sprawdzić stan przegubów podczas jazdy próbnej (stuki i trzaski podczas przyśpieszania na zakrętach wskazują na konieczność wymiany). W wersji Citymatic często zawodzi automatycznie sterowane sprzęgło. W tym wypadku również niezbędna jest próbna jazda potwierdzająca prawidłowe działanie automatyki.

Zawieszenie

Najbardziej podatnymi na zużycie elementami są gumowo-metalowe tuleje tylnych wahaczy. Wymiana kompletu tulei może pochłonąć kilkaset złotych. Podczas próbnej jazdy trzeba sprawdzić, czy w okolicach tylnych kół nie słychać podejrzanych stuków.

Układ hamulcowy

Linka hamulca pomocniczego łatwo się zaciera. Zatarciu mogą również ulegać elementy rozpierające szczęki w bębnach hamulcowych. Podczas oględzin trzeba sprawdzić działanie hamulca ręcznego.



Fiat Seicentohistoria modelu
1998, wiosnapremiera modelu, silnik 0.9 (39 KM) i 1.1 (54 KM tylko dla usportowionej wersji Sporting)
1999silnik 1.1 także w innych wersjach modelu
2000, jesieńniewielka modernizacja: wielopunktowy wtrysk paliwa w silniku 1.1, nowy zderzak przedni, zmienione obicia tapicerskie i zagłówki, zegarek w seryjnym wyposażeniu. Wersja limitowana Schumacher w odmianie Sporting
2002wycofanie z oferty silnika 0.9;
2005zmiana nazwy na „600”


Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa znajduje się na podłodze bagażnika po lewej stronie. Numer VIN wybito także na podłodze bagażnika, ale po stronie prawej. Znaki identyfikacyjne VIN nie umożliwiają odczytania istotnych informacji o samochodzie.



VIN.
Znaki 1-3światowy kod producenta (ZFA - Fiat, Włochy)
Znaki 4-9kod identyfikacyjny modelu (187000 - Seicento)
Znaki 10-17numer seryjny


LPG (Jerzy Maliński, Koalicja Na Rzecz Autogazu)

Użytkownicy fiatów Seicento, mimo małych rozmiarów tych aut i niewielkich silników, nader często montują układ zasilania LPG. Szczególnie dotyczy to użytkowej wersji VAN. Ponadto Fiat wyposażał modele seicento w instalację montowaną fabrycznie. Dziwi jednak fakt, iż samochody te, pomimo kolektorów ssących wykonanych z tworzywa sztucznego, wyposażane były fabrycznie w instalacje tradycyjne. Kolejnym ciekawym elementem stosowanym w fabrycznych instalacjach LPG był emulator OBD, stosowany w celu bezpośredniego kasowania usterek w sterowniku wtrysku benzyny. Zaleca się następującą konfigurację instalacji: Seicento 900 - instalacja tradycyjna w cenie do 1700PLN, Seicento 1,1 - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w cenie do 3000PLN. Jedynym utrudnieniem technicznym przy montażu zasilania autogazem jest mała ilość miejsca w komorze silnika.

Awaryjność

Seicento okupuje dalekie miejsca w rankingach niezawodności, przy czym na dalsze pozycje spychają ten model drobne i łatwe do usunięcia awarie. W najnowszym zestawieniu TÜV najmniejszy z fiatów zajmuje 88 lokatę w kategorii wiekowej 2-3 lata, 79 lokatę w kategorii wiekowej 4-5 lat i 83 lokatę w kategorii wiekowej 6-7 lat. Z kolei DEKRA klasyfikuje Seicento na 111 pozycji wśród aut trzyletnich, na 109 pozycji wśród aut pięcioletnich i na 101 pozycji wśród siedmiolatków.

Serwisowe akcje nawrotowe rozpoczęto w połowie 2000 r., gdy wezwano do serwisów blisko 300 właścicieli seicento. Konieczne było wówczas sprawdzenie pedału hamulca (możliwość pęknięć). Pod koniec 2000 r. akcją nawrotową objęto 1084 samochody, w których wykryto możliwość przetarcia przewodu hamulcowego. Wiosną 2004 r. miała miejsce największa akcja serwisowa w historii Seicento. W ponad 16 000 aut sprawdzano, czy na skutek korozji nie dojdzie do wycieków ze zbiornika paliwa.

Ceny

Seicento jest jednym z najpopularniejszych samochodów polskiego rynku wtórnego. Wybór jest ogromny niezależnie od wersji silnikowej. Trzeba jednak pamiętać, że wersja silnikowa 0.9 produkowana była tylko do końca 2002 r.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Internet

www.seicento.pl

Strona Internetowego Fanklubu Fiata Seicento stanowiąca bardzo obszerne forum dyskusyjne z uporządkowaną tematyką (m.in. warsztat, tuning, sport, styling, samodzielne naprawy).

Dariusz Dobosz

1 2 następne »

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:

Klimatyzacji w samochodzie:

  • 45%

    używam przez cały rok (656)

  • 19%

    używam tylko w upały (277)

  • 17%

    używam tylko gdy jest ciepło (247)

  •   8%

    nie posiadam (115)

  •   8%

    używam sporadycznie (113)

  •   3%

    nie używam (49)

Liczba oddanych głosów: 1457