Toyota Avensis I (1997-2003) - opinie Moto.pl

Zamiast kolejnej generacji Cariny E w 1997 r. pokazano model Avensis. Zaprojektowano nowy samochód i zrezygnowano z legendarnej nazwy, ale utrzymano wysoką jakość auta
Europejska wersja Cariny postawiła wysoko poprzeczkę w zakresie niezawodności. Następca musiał jej dorównać, by nadal przyciągać szerokie rzesze nabywców do "średniaka" spod znaku Toyoty. Zabieg się udał. Dla podkreślenia związków z Cariną nadwozie otrzymało podobną do poprzednika formę i kilka charakterystycznych detali stylizacyjnych. Początkowo montowano nawet te same silniki, co stanowiło chyba zbyt przesadne nawiązanie do przeszłości.

Mimo umiarkowanego nowatorstwa Avensis spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem. Okazał się samochodem wygodnym, przestronnym, bardzo dobrze wyciszonym, a przy tym ekonomicznym i pewnym w prowadzeniu. Trafił w gusta Europejczyków, bowiem z myślą o nich został stworzony.

Projekt nadwozia, deski rozdzielczej, wnętrza i niektórych drobnych elementów zatwierdzało centrum stylizacyjne w belgijskim Zaventem. Wysoka jakość wykonania, dobry komfort jazdy i stałe modernizowanie konstrukcji przy-sparzały pierwszej generacji Avensisa popularności. Ważnym atutem była możliwość wyboru jednego z trzech nadwozi - cztero-drzwiowego sedana (poj. bagażnika 500 l), pięciodrzwiowego hatchbacka (poj. bagażnika 510 l) lub pięciodrzwiowego kombi wydłużonego o 8 cm (poj. bagażnika 530 l).

Benzynowe silniki chwalono za oszczędność i wysoką kulturę pracy. Ciekawostkę stanowi seria Lean Burn przystosowana do spalania ubogich mieszanek (kontrolka na desce rozdzielczej wskazywała kierowcy optymalny zakres obrotów silnika). Turbodiesel starej generacji też był oszczędny, ale pracował chrapliwie i głośno. Amatorzy wysokoprężnych jednostek napędowych powinni rozglądać się raczej za nowocześniejszą konstrukcją z zasilaniem typu common-rail.

Silnik

Pierwsze roczniki Avensisa z silnikami 1.6 16V miały problemy z wypalającymi się uszczelkami pod głowicą. Na poprawki konstrukcyjne trzeba było czekać dwa lata. W początkowym okresie notowano także zbyt wysokie zużycie oleju w silnikach ze zmiennymi fazami rozrządu (VVT-i). Pierwsze egzemplarze turbodiesla D-4D denerwowały z kolei problemami z dwumasowym kołem zamachowym i turbosprężarką. Te wady Toyota poprawiała znacznie sprawniej.

Warto zwrócić uwagę na duży postęp konstrukcyjny podczas modernizacji jesienią 2000 r. Wcześniejszy silnik 1.6 16V miał żeliwny kadłub, nietrwały pasek w napędzie rozrządu, podatne na zużycie cylindry. Nowy 1.6 16V VVT-i został wykonany w całości z lekkich stopów, a oprócz zmiennych faz rozrządu otrzymał niemal niezniszczalny łańcuch rozrządu i specjalną, bardzo twardą powłokęna gładziach cylindrów

Nadwozie

Mimo dobrego zabezpieczenia przed korozją najstarsze egzemplarze mogą mieć już pierwsze ogniska rdzy. Trzeba jej szukać przede wszystkim na płycie podłogowej, progach i dolnych krawędziach drzwi. Przednie fotele mają tendencję do wygniatania się. Gdy są załamane, stają się niewygodne i wymagają naprawy. Wydajność ogrzewania wnętrza może być dla niektórych osób zbyt słaba, ale to można sprawdzić jedynie zimą przy silnych mrozach

Instalacja elektryczna

Zdarzają się problemy z włącznikiem zapłonu (stacyjką), centralnym zamkiem i elektrycznymi sterownikami szyb w drzwiach, ale dotyczy to raczej egzemplarzy sprzed modernizacji

Zawieszenie

W najstarszych rocznikach może dochodzić do urywania elementów mocujących przedni stabilizator. Warto sprawdzić ich stan, zaglądając z przodu pod samochód. Stuki w okolicach tylnej osi mogą świadczyć o konieczności wymiany gumowych elementów tylnego stabilizatora. Nie należą one do trwałych. Po przebiegu 80-100 tys. km trzeba zainteresować się stanem belki tylnego zawieszenia

Przeniesienie napędu

W pierwszych rocznikach narzekano na zbyt głośną pracę skrzyni przekładniowej na trzecim biegu. Nie wynikały z tego jednak żadne awarie. Trudności ze zmianą przełożeń w starszych egzemplarzach Avensisa (konieczna jazda próbna) mogą mieć przyczynę w zużyciu synchronizatorów

Układ hamulcowy

Do jesieni 2000 r. przednie tarcze hamulcowe łatwo się przegrzewały i wyginały. Objawia się to pulsowaniem pedału hamulca podczas hamowania oraz drżeniem kierownicy podczas jazdy. Potem układ hamulcowy zmodernizowano

Układ wydechowy

Jeśli rura wydechowa i tłumiki nie były wymieniane, z pewnością są już skorodowane. Rzut oka pod samochód pozwoli nam zdiagnozować te elementy. Tłumik końcowy jest dość niefortunnie umocowany i może stukać. Podejrzane dźwięki w tylnej części auta nie muszą więc pochodzić od zawieszenia



Toyota Avensishistoria modelu
1997, jesieńpremiera modelu, z nadwoziem sedan 4d, hatchback 5d (nazywanym również "liftback") oraz kombi 5d. Silniki 1.6 16V (110 KM), 1.6 16V Lean Burn (101 KM), 1.8 16V Lean Burn (110 KM), 2.0 16V (128 KM), 2.0 TD (turbodiesel, komora wirowa, 90 KM);
1999, jesieńnowy silnik 2.0 D-4D (turbodiesel, common-rail, 112 KM);
2000, jesieńmodernizacja (znak firmowy na osłonie chłodnicy). Silniki 1.6 16V (zmienne fazy rozrządu VVT-i, 110 KM), 1.8 16V (129 KM), 2.0 16V (bezpośredni wtrysk benzyny, zmienne fazy rozrządu VVT-i, 150 KM), 2.0 D-4D (turbodiesel, common-rail, 110 KM);
2003, wiosnapremiera drugiej generacji Avensisa


Znaki identyfikacyjne

Tabliczki znamionowej należy szukać na górnej powierzchni wzmocnienia przedniego pasa lub w dolnej części lewego, centralnego słupka nadwozia. Numer identyfikacyjny VIN widoczny jest w komorze silnika, obok prawego gniazda amortyzatora przedniego zawieszenia.



VIN.
Znaki 1-3Światowy kod producenta (SB1 - Toyota, Wielka Brytania)
Znaki 4-5Kod nadwozia (53 - sedan 4d; 64 - hatchback 5d; 72 - kombi 5d)
Znaki 6-9Kod wersji i układu napędowego
Znak 10Znak wolny, wypełniony symbolem 0
Znaki 11-17Numer seryjny


LPG (Jerzy Maliński - Koalicja na rzecz Autogazu)

Pierwsza generacja Toyoty Avensis ze względu na kolektor ssący wykonany z tworzywa sztucznego pracuje poprawnie jedynie z instalacją wtrysku sekwencyjnego autogazu. Jej cena nie przekracza zwykle 3 tys. zł. Do modeli z silnikiem 2.0 150 KM, o bezpośrednim wtrysku benzyny, zasilania LPG nie montuje się w ogóle.

Awaryjność

Raporty niezawodności stawiają pierwszą generację Avensisa bardzo wysoko. Według TÜV ten model zajmuje 14. pozycję wśród aut w wieku 4-5 lat i 9. lokatę wśród aut w wieku 6-7 lat. W zestawieniach DEKRA pierwszego Avensisa odnajdujemy na 31. pozycji wśród pięciolatków i na 12. wśród siedmiolatków. Najnowszy raport ADAC uwzględniający awarie wstrzymujące dalszą jazdę przyznaje mu ocenę dobrą (roczniki 2001 i 2002). Brak serwisowych akcji nawrotowych dla tego modelu dodatkowo świadczy o dopracowaniu konstrukcyjnym.

Ceny

Avensis nie jest samochodem, z którym chętnie rozstają się użytkownicy. Dlatego podaż tych aut na rynku wtórnym nie jest wysoka, a ceny często nie zachęcają do kupna. Najwięcej jest najtańszych wersji 1.6 16V, znacznie mniej 1.8 16V. Odmiana 2.0 16V to raczej rzadkość, a turbodiesle 2.0 TD sprzed 1999 r. pojawiają się sporadycznie. Znacznie łatwiej można kupić używanego 2.0 D-4D, ale wówczas portfel trzeba przygotować na ciężką próbę. Podczas zakupu trzeba pamiętać, że tylko dobrze utrzymany i regularnie serwisowany Avensis daje gwarancję dalszej bezawaryjnej eksploatacji.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Internet

www.tkp.org.pl

Strona Toyota Klub Polska z poradami eksploatacyjnymi, wskazówkami do drobnych napraw, forum użytkowników i ciekawymi linkami

www.toyotaclub.hg.pl

Strona o samochodach Toyoty, z opisami modeli, działem tuningu i sportu, materiałami historycznymi, nowościami, testami i ciekawymi linkami

Dariusz Dobosz

Więcej o: