Renault Kangoo (1998-2003) - opinie Moto.pl

Omnipotentne Kangoo pod wieloma względami przypomina słynne Renault 4 sprzed 40 lat. I równie dobrze się sprzedaje
Powodzenie tego auta nietrudno wytłumaczyć. Ma sporo zalet, które zdecydowanie przyćmiewają słabsze strony konstrukcji. Przede wszystkim może być wygodnym autem rodzinnym, z przestronnym wnętrzem i gigantyczną przestrzenią ładunkową (600 l, po złożeniu tylnej kanapy 2600 l). Z tego względu wersja osobowa (jest także dostawcza o nazwie Express) znakomicie sprawdza się także przy prowadzeniu małej firmy, kiedy trzeba co jakiś czas przewieźć niewielki ładunek.

Możliwość łączenia funkcji rodzinnych i użytkowych trzeba przypłacić jednak pewnymi niedogodnościami odczuwalnymi w codziennej eksploatacji. Wnętrze jest głośne, zwłaszcza od strony tylnej osi, komfort jazdy przeciętny, a silnik najbardziej popularnej wersji, choć oszczędny, to jednak mało dynamiczny.

Wykończenie pozostawia sporo do życzenia, podobnie jak wyposażenie. Można sięgnąć po droższe, lepiej wyposażone i wyciszone wersje napędzane nowoczesnymi dieslami, ale trzeba liczyć się z dużo wyższymi cenami. Nie ma mowy o dynamicznej jeździe, nawet w mocniejszych wersjach silnikowych.

Wysokie nadwozie nie sprzyja stabilności, a charakterystyka podwozia preferuje raczej spokojną jazdę. Mocna strona Kangoo to przede wszystkim przestronność i funkcjonalność. Zwłaszcza w wersji z bocznymi drzwiami przesuwnymi po obu stronach nadwozia. Przy zakupie warto się zastanowić, jakie drzwi chcemy mieć z tyłu. Dwuskrzydłowa konstrukcja nie dla każdego będzie wygodna, może lepiej wybrać podnoszoną do góry, pojedynczą pokrywę.

Wielofunkcyjne Renault zyskało w naszym kraju dużą popularność. Uchodzi za mało awaryjny samochód, ale statystyki niezawodności zupełnie tego nie potwierdzają. Być może użytkownicy tolerują dużą liczbę drobnych usterek. Pomaga im w tym to, że Kangoo jest autem prostym od strony konstrukcyjnej, łatwym w naprawie, do którego można bez trudu kupić nowe i używane części zamienne oraz rozmaite zamienniki. Eksploatacja nie musi być więc kosztowna, chociaż nader często bywa uciążliwa ze względu na częste wizyty w warsztacie.

Silnik

W silniku popularnej wersji 1.2 szczególnej opieki wymaga pasek zębaty w napędzie rozrządu. Producent określa jego trwałość na 120 tys. km, ale w praktyce trzeba go wymienić po połowie tego dystansu. Tak radzą mechanicy, którzy twierdzą, że granicznym przebiegiem dla paska jest 70 tys. km. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie silniki Kangoo mają w napędzie rozrządu pasek zębaty wymagający szczególnego nadzoru.

W przypadku innych, mniej popularnych wersji silnikowych warto pozyskać opinię wyspecjalizowanych warsztatów, zalecenia są bowiem różne. W przypadku silników 1.4 i 1.6 16V serwisy twierdzą na przykład, że pasek trzeba wymieniać co 80 tys. km. W Kangoo można spodziewać się wielu problemów ze strony osprzętu silnika. Poduszki mocujące zespół napędowy są zbyt miękkie. Ruchy silnika i skrzyni przekładniowej przenoszą się na dźwignię zmiany biegów. Zjawisko staje się coraz bardziej dokuczliwe wraz z postępem zużycia poduszek (zwłaszcza dolnej).

Zdarzają się nieszczelności chłodnicy, wycieki oleju z uszczelniacza wału korbowego od strony sprzęgła oraz awarie pompy paliwa, a w silnikach szesnastozaworowych także uszkodzenia cewek zapłonowych. W turbodieslach łatwo pękają elementy gumowe układu dolotowego. Manualnie regulowany luz zaworowy wymaga kontroli co 60 tys. km, ale w przypadku zasilania LPG musi być sprawdzany co 10 tys. km.

Nadwozie

Zaciera się mechanizm wycieraczki tylnej szyby. Zazwyczaj pomaga wyczyszczenie i nasmarowanie elementów. Czyszczenia wymaga również prowadnica przesuwnych drzwi. Zbierające się zabrudzenia utrudniają otwieranie i zamykanie bocznych tylnych drzwi. Użytkownicy nowoczesnych diesli serii dCi zgłaszają problem ze zbyt słabym ogrzewaniem, zwłaszcza w wersji 1.5.

Zawieszenie

Nietrwałe są sworznie przednich wahaczy, ale są wymienialne, co skutecznie łagodzi koszty naprawy. Szybko zużywają się także końcówki drążków kierowniczych, ale i w tym przypadku koszty wymiany są niskie

Przeniesienie napędu

Trzeba zwracać uwagę na stan gumowych osłon przegubów napędowych. Nie są one zbyt trwałe, a pęknięcie tego elementu za przysłowiowe kilka groszy może stać się przyczyną zniszczenia przegubu i konieczności przeprowadzenia naprawy za kilkaset złotych

Układ kierowniczy

Oprócz drążków kierowniczych, które podlegają szybkiemu zużyciu eksploatacyjnemu, trzeba liczyć się z awarią pompy wspomagania układu kierowniczego. Uszkodzenie pompy w początkowej fazie objawia się wyraźnie głośniejszą pracą

Instalacja elektryczna

Korozja styków elektrycznych może powodować przerwy w działaniu oświetlenia lub rozrusznika. Nierzadko psuje się regulator prędkości dmuchawy w układzie przewietrzania wnętrza



Historia modelu.
1997, wiosnapremiera modelu w wersji koncepcyjnej (Pangea)
1997, grudzieńpremiera wersji produkcyjnej, silniki 1.2 (58 KM), 1.4 (75 KM), 1.9 D (diesel, komora wstępna, 64 KM)
1998, wiosnarozpoczęcie sprzedaży, prezentacja wersji rekreacyjnej Pampa (wzmocnione zawieszenie, prześwit zwiększony o 4 cm, blaszana osłona pod silnikiem, większe obręcze kół - 14 cali)
1999, jesieńprzesuwne drzwi boczne po lewej stronie nadwozia, nowy silnik 1.9 dTi (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 80 KM)
2001, latoniewielka modernizacja nadwozia, nowy silnik 1.6 16V (95 KM), wersja z napędem 4 x 4
2002, wiosnanowe silniki 1.2 16V (75 KM), 1.5 dCi (turbodiesel, common-rail, 65 KM), 1.9 dCi (turbodiesel, common-rail, 80 KM)
2003, wiosnamodernizacja modelu


Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa w formie naklejki znajduje się na prawym centralnym słupku nadwozia, pod elementami zamka (widoczna jest po otwarciu przednich prawych drzwi). Numer VIN wybity jest na podłodze przedziału pasażerskiego przy prawym przednim fotelu (widoczny po odchyleniu wykładziny).



VIN.
Znaki 1-3Światowy kod producenta (VF1 - Renault, Francja)
Znaki 4-6Kod modelu (KC0 - Kangoo)
Znaki 7-9Kod zespołu napędowego
Znak 10Kod roku modelowego
Znaki 11-17Numer seryjny


LPG - Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:

Renault Kangoo pracuje poprawnie jedynie z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu za mniej więcej 3 tys. zł. Ceny montażu zazwyczaj są nieco wyższe o blisko 200 zł od klasycznych aut osobowych ze względu na konieczność montażu zbiornika gazu podwieszanego pod samochodem. W przypadku silników 16-zaworowych istotna jest precyzyjna regulacja instalacji gazowej ze względu na możliwość zmiany autoadaptacji układu wtrysku benzyny, co skutkuje nierówną pracą silnika na benzynie i koniecznością interwencji serwisu.

Awaryjność

Raporty niezawodności stawiają model Kangoo w złym świetle. Według rankingów DEKRA zajmuje on 116. lokatę wśród aut pięcioletnich i 108. miejsce wśród pojazdów siedmioletnich. Zestawienie TÜV ocenia Kangoo jedynie w kategorii wiekowej 4-5 lat, przyznając mu 99. miejsce. Kiepskie oceny potwierdza zestawienie ADAC obejmujące awarie uniemożliwiające dalszą jazdę. Najstarsze klasyfikowane roczniki Kangoo (2001 i 2002) mają tutaj najgorszy współczynnik niezawodności ze wszystkich 80 modeli ujętych w zestawieniu. Serwisowe akcje nawrotowe zaczęły się już na samym początku rynkowej kariery auta. W czerwcu 1999 r. zdecydowano się wezwać prawie 18 200 użytkowników modelu 1.9 D, aby poprawić wadliwy układ wspomagania hamulców. Wkrótce jednak, bo w lutym 2000 r., wezwano w tej samej sprawie właścicieli innych wersji wraz z użytkownikami modeli Laguna, Safrane, Trafic i Clio. Sprawa dotyczyła w sumie 29 tys. pojazdów wyprodukowanych między styczniem 1998 r. a listopadem 1999 r. Celem kolejnej akcji ogłoszonej na początku 2001 r. było wyeliminowanie możliwości niekontrolowanego wybuchu czołowych poduszek powietrznych i pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa w blisko 14 tys. samochodów wyprodukowanych od 23 grudnia 1998 r. do 26 maja 2000 r. Ostatnia akcja nawrotowa, z marca 2002 r., dla modelu produkowanego do modernizacji w 2003 r. objęła ponad 1400 aut, w których właściciele mogli mieć problemy z zamkami drzwi.

Ceny

Najłatwiej kupić wersję z silnikiem 1.4, ofert wersji 1.2 jest mniej. Co ciekawe - oba warianty są w bardzo podobnych cenach. Nie powinno być również problemu z odmianami 1.9 D i 1.9 dTi. Brakuje na polskim rynku nowoczesnych turbodiesli 1.5 dCi oraz 1.9 dCi z zasilaniem typu common-rail. Kto zdecyduje się ich szukać, musi nastawić się na spory wydatek. W jednostkowych ofertach, zazwyczaj z roczników 2003-04, sprzedający żądają ponad 30 tys. zł za wersję o mniejszej pojemności skokowej. Niełatwo kupić także odmiany benzynowe 1.2 16V i 1.6 16V.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Internet

www.kangoo.schron.pl Strona Kangoo Klub Polska zawierająca głównie forum dyskusyjne użytkowników. Są też galeria i ciekawe linki.

http://renaultkangoo.w.interia.pl Strona z opisami wersji, danymi technicznymi, testami i galerią.

Dariusz Dobosz

Więcej o: