Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Mercedes klasy C (1993-2000) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
13.04.2007 16:44
A A A Drukuj
Następca modelu E190, mimo że do 1997 r. był najmniejszym z Mercedesów, wcale nie jest mały. Oznaczony fabrycznym kodem W202 ma 4,5 m długości i należy do klasy średniej
Zapewnia wysoki komfort jazdy i spory prestiż mimo zaawansowanego już wieku. Dobra marka ma wyraźnie zalety, które ujawniają się szczególnie w przypadku starszych pojazdów. Przykładem mogą być choćby dobrej jakości materiały we wnętrzu opierające się upływowi czasu i wysoka trwałość nadwozia oraz powłok lakierniczych. Nawet najstarsze egzemplarze C-Klasse nie poddają się łatwo korozji. Wyjątkiem są niefachowo naprawiane egzemplarze.

Stylizacja auta spodoba się jedynie miłośnikom samochodowej klasyki. Żadnej finezji nie doszukamy się ani na zewnątrz, ani w przedziale pasażerskim. To po prostu stara dobra szkoła Mercedesa oparta na prostocie i funkcjonalności, na swój sposób ponadczasowa.

Warto zwrócić uwagę na zawieszenia - przednie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i tylne wielowahaczowe. Zapewniają wysoki komfort przy zachowaniu dobrego prowadzenia samochodu. Jednak przy próbach dynamicznej jazdy daje o sobie znać "miękkie" zestrojenie podwozia.

Przełożenie w układzie kierowniczym także nie sprzyja sportowym wyczynom, dlatego W202 lepiej traktować jako wóz reprezentacyjny. Tym bardziej że auto waży ponad 1,3 tony i do sprawnego przyśpieszania potrzebny jest w nim naprawdę mocny silnik. Może to być jeden z benzynowców 2.3 lub 2.8 l, mocny, 150-konny turbodiesel starszej generacji albo wysokoprężne jednostki napędowe z zasilaniem typu common-rail montowane w C-Klasse od 1997 r.

Model W202 z pewnością może pełnić funkcję wygodnego, rodzinnego pojazdu, a dodatkową zachętą przy jego zakupie będzie atrakcyjna jak na tę markę cena. W tym przypadku bez samochodowego eksperta trudno się jednak obyć, auta mają bowiem często duże przebiegi (ukrywane poprzez cofanie liczników) i wypadkową przeszłość. Jeśli zużyte są tylko elementy eksploatacyjne, to z przywróceniem idealnego stanu nie będzie problemu. Części zamienne w umiarkowanych cenach są łatwo dostępne, podobnie jak liczne i niedrogie zamienniki.

Silnik

Są trwałe i niezawodne, problemy dotyczą zazwyczaj osprzętu elektrycznego. W pierwszych latach produkcji były problemy z pękającymi paskami klinowymi, uszczelkami pod głowicą i pompami cieczy chłodzącej, ale do dzisiaj z pewnością już je wymieniono na inne, pozbawione wad. Najlepiej sięgać po egzemplarze produkowane od 1997 r., poprawiono w nich problematyczne elementy. Wszystkie silniki C-Klasse mają niekłopotliwy dla użytkowników napęd rozrządu łańcuchem.

Instalacja elektryczna

To chyba najsłabszy punkt tego modelu. Spodziewać można się awarii alternatora, czujnika wentylatora chłodnicy (grozi przegrzaniem silnika i wypaleniem), pompy paliwa, układu zapłonowego (silnik gaśnie albo nierówno pracuje). Zawodzą też fabryczny immobiliser (montowany od stycznia 1994 r.) i centralny zamek.

Zawieszenie

Niemiecka solidność na polskich drogach poddana jest srogiej próbie. Wyboje i nierówności nic sobie nie robią z prestiżu Mercedesa. Szybko zużywają się sworznie i metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu. Luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym nie muszą jednak dyskwalifikować wybranego egzemplarza, bo naprawy podwozia w C-Klasse nie są drogie. Dostępne są liczne zamienniki o dobrej jakości i w atrakcyjnych cenach.

Przeniesienie napędu

W starszych egzemplarzach, a także w tych z dużym przebiegiem pojawiają się zazwyczaj wycieki oleju z tylnego mostu (ten model ma napęd kół tylnych) i skrzyni biegów. Zatem koniecznie należy zajrzeć pod samochód. Użytkownicy narzekają także na nieprecyzyjną pracę dźwigni zmiany biegów w przekładniach manualnych. Gdy podczas jazdy próbnej mamy trochę problemów z włączaniem biegów, nie traktujmy tej przypadłości od razu jako usterki. Dobrą opinią cieszą się skrzynie automatyczne. Oszczędzą nerwy, bo nic nie trzeba przełączać, a na dodatek świetnie pasują do charakteru auta.

Awaryjność

Rankingi aut używanych potwierdzają, że niezawodność nie jest najmocniejszą stroną tego Mercedesa (W202). Według najnowszego raportu niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV model C-Klasse z lat 1993-2000 został sklasyfikowany na 30. miejscu w kategorii wiekowej 6-7 lat, na 29. w kategorii 8-9 lat i na 7. w grupie aut w wieku 10-11 lat. Z kolei niemieckie stowarzyszenie rzeczoznawców Dekra przyznało temu autu 58. lokatę w kategorii wiekowej 6-7 lat. W historii modelu odbyły się trzy znaczące akcje nawrotowe. Do serwisów wzywano właścicieli ponad 27,6 tys. C-Klasse W 202 wyprodukowanych od początku 1993 r. do maja 1995 r., by poprawić system ryglowania pokrywy silnika (podczas wypadku mogła się urywać). Kolejnych 7213 użytkowników W202 z okresu produkcji 1.01.1993 - 31.12.1996 miało stawić się w autoryzowanych warsztatach, by zniwelować możliwość pęknięcia końcowego odcinka rury wydechowej. Ostatnia akcja dotyczyła ponad 7,1 tys. egzemplarzy W202 wyprodukowanych od 1.08.1995 r. do 31.12.1996 r. i eliminowała ryzyko niekontrolowanego wybuchu poduszki powietrznej kierowcy.





Mercedes Klasy Chistoria
1993, kwiecieńpremiera C-Klasse (W202) z nadwoziem sedan, silniki 1.8 16V (122 KM), 2.2 16V (150 KM), 2.3 16V (150 KM), 2.8 24V (193 KM), 2.0 D (diesel, 75 KM), 2.2 D (diesel, 95 KM), 2.5 D (diesel, 113 KM). Nieco później do oferty dołączono silnik 2.0 16V (136 KM)
1993, majrozpoczęcie sprzedaży
1993, wrzesieńwersja C 36 AMG z silnikiem 3.6 24V (280 KM)
1995, wrzesieńniewielka modernizacja, białe klosze kierunkowskazów we wszystkich wersjach, zmiany w gamie silników: nowy 2.3 16V Kompressor (193 KM), 2.5 TD (turbodiesel, 150 KM) w miejsce 2.5 D, wycofanie z oferty silnika 2.0 D
1996, lutywersja kombi
1996, czerwiecmodernizacja: nowe zderzaki, zmieniona osłona chłodnicy, przyciemnione klosze tylnych lamp, lepsze wyposażenie. Wycofanie z oferty silnika 2.2 16V
1996, sierpieńautomatyczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach (wcześniej czterobiegowe), zmienne fazy na wałku rozrządu od strony ssącej w silnikach czterocylindrowych
1997, czerwiecsilnik 2.4 V6 18V (170 KM) w miejsce 2.3 16V (150 KM), silnik 2.8 V6 18V (197 KM)
1997, wrzesieńsilnik 2.0 16V (180 KM), wersja C 43 AMG z silnikiem 4.3 V8 24V (306 KM)
1997, grudzieńsilnik 2.2 16V CDI (turbodiesel, common-rail, 125 KM
1998, kwiecieńsilnik 2.2 16V CDI (turbodiesel, common-rail, 102 KM)
2000, kwiecieńpremiera następcy, wersji W203
2000, majzakończenie produkcji W202


Internet

Dwukropek.pl - Oferty używanych samochodów Mercedes

www.mb.org.pl - Strona Mercedes-Benz Klub Polska. Oprócz spraw klubowych można tutaj znaleźć aktualności, galerie, forum użytkowników, porady w zakresie kupna używanego Mercedesa, obsługi i eksploatacji, a także wiadomości historyczne i zagadnienia dotyczące LPG.

www.w202.prv.pl - Obszerne forum na temat C-Klasse W202

http://mercedesw202.republika.pl - Próba stworzenia strony na temat C-Klasse W202. Na razie działa obszerne forum na temat tego modelu.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa mocowana jest na wzmocnieniu przedniego pasa i widoczna po otwarciu pokrywy silnika. Numer VIN wytłoczono na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Widoczny jest po uchyleniu fragmentu wykładziny podłogowej.





VIN.
Znaki 1-3Światowy kod producenta (WDB - Mercedes-Benz, Niemcy)
Znaki 4-6Kod modelu (202 - C-Klasse od 1993 do 2000 r.)
Znaki 7-9Kod wersji (024 - C 230 Kompressor; 133 - C 220 CDI)
Znak 10Kod układu kierowniczego (1 - kierownica po stronie lewej; 2 - kierownica po stronie prawej)
Znak 11Kod zakładu produkcyjnego (A,B,C,D,E - Sindelfingen, Niemcy; F,G,H - Bremen, Niemcy)
Znaki 12-17Numer seryjny


Ceny

Wiele oferowanych na rynku egzemplarzy C-Klasse jeździło jako taksówki, trzeba więc bacznie przyglądać się ofertom. A tych jest sporo. Zwłaszcza z silnikiem diesla. I to zarówno doładowanym, jak i wolnossącym. Z wersjami benzynowymi nie jest już tak dobrze, cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Najłatwiej kupić C-Klasse W202 z dieslami 2.2 D oraz turbodieslami 2.5 TD i 2.2 16V CDI. Te ostatnie są szczególnie godne polecenia, ale utrzymują najwyższe ceny.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:

Silniki Mercedesa C z lat 1995-2002 pracują bez problemów tylko z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu. Silniki cztero- i sześciocylindrowe dobrze tolerują pracę z instalacją gazową, ale pewne utrudnienie może stanowić doładowanie mechaniczne w wersji Kompressor. Do niej elementy instalacji trzeba dobierać tak jak do silnika turbodoładowanego. Komplikację wprowadza również mała ilość miejsca w komorze silnika oraz stosunkowo wysoka temperatura w przedziale silnikowym, zwłaszcza przy silniku V6.

Dariusz Dobosz

Zobacz także

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2010, 39 900 PLN
2013, 69 900 PLN
2013, 45 600 PLN
2013, 82 100 PLN
2013, 48 790 PLN
2007, 27 700 PLN
2010, 33 990 PLN
2013, 42 900 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (602)

  • 33%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (504)

  • 24%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (369)

  •   3%

    Nie mam zdania (38)

Liczba oddanych głosów: 1513