Skoda Felicia (1994-2001) - opinie Moto.pl

Poprzedniczka Fabii - Felicia - to pierwsze auto powstałe w Mlada Boleslav przy udziale VW po przejęciu czeskiej firmy przez niemiecki koncern. Była to poważna modernizacja modelu Favorit zbudowanego przez Czechów

Škoda Felicia odniosła spory sukces na rynkach państw o niskim stopniu zamożności, głównie w krajach byłego bloku wschodniego. Klienci z niezbyt zasobnymi portfelami otrzymali tani, prosty od strony technicznej, ale funkcjonalny i niedrogi w utrzymaniu samochód znanej i lubianej marki.

Nawet w czasach realnego socjalizmu, gdy wytwory centralnie sterowanych gospodarek zrzeszonych w RWPG były najczęściej potwornymi bublami. W dodatku za Škodą stanął prestiż koncernu Volkswagena, co miało często spore znaczenie podczas zakupu.

Cena Felicii była u nas szczególnie atrakcyjna po rozpoczęciu montażu w poznańskich zakładach Škody. A tanim autom nabywcy potrafią sporo wybaczyć. Wnętrze stosunkowo ładnego nadwozia (projekt Bertone) wykończono przeciętnej jakości materiałami, a bagażnik pięciodrzwiowego hatchbacka miał pojemność zaledwie 272 l. Pod tym względem znacznie lepiej wypadało dłuższe o 35 cm kombi (447 l). Prowadzenie auta nie budziło większych zastrzeżeń, ale hamulce działały raczej przeciętnie.

Wspomaganie układu kierowniczego montowano seryjnie jedynie w wersji z silnikiem Diesla. W innych wymagało dopłaty, a na to nie wszyscy się decydowali. Dzisiaj większość Felicii na rynku wtórnym nie ma wspomagania. Nadal jest to jednak atrakcyjna propozycja dla osób poszukujących taniego, ale niezbyt starego auta, przy czym w roli wygodnego pojazdu rodzinnego sprawdza się tutaj tylko wersja kombi.

Silnik

Jednostki napędowe VW nie są szczególnie kłopotliwe, ale czasem zdarza im się awaria osprzętu. Najwięcej uwagi wymaga alternator i pompa cieczy chłodzącej. Więcej problemów może sprawić silnik 1.3 skonstruowany ponad 30 lat temu przez Škodę. Nieco przestarzała konstrukcja (wałek rozrządu w kadłubie, tylko trzy łożyska główne) nie odbija się jednak na awaryjności. Tym bardziej że w niektórych punktach zacofanej konstrukcji wprowadzono nowocześniejsze rozwiązania (elektroniczny zapłon, wtrysk paliwa). Ale stare technologie jednak pokutują, czego przykładem może być napęd wałka rozrządu. Łańcuch i koła zębate przy dużych przebiegach miejskich mogą wymagać wymiany nawet po 45 tys. km. Uszkodzeniom ulega zazębienie rozrusznika z kołem zamachowym, lubi zacinać się termostat. Szarpanie przy zimnym silniku może wskazywać na zanieczyszczenie przepustnicy powietrza. Ważna uwaga serwisowa to kontrola paska rozrządu co 30 tys. km i wymiana co 60 tys. km w silniku VW 1.6 (a nie co 90 tys., jak zaleca producent).

Układ napędowy

Za utrudnioną zmianę przełożeń odpowiada najczęściej zewnętrzny mechanizm łączący dźwignię zmiany biegów ze skrzynią przekładniową. Słabym punktem skrzyni biegów jest synchronizator dwójki. Aby zdiagnozować działanie skrzyni, niezbędna jest jazda próbna.

Nadwozie

Starsze egzemplarze Felicii mają 10-12 lat i nie są w stanie oprzeć się korozji. Rdza pojawia się najszybciej na pokrywie bagażnika oraz na drzwiach w okolicy klamek. Nadwozie w stosunku do modelu Favorit znacznie usztywniono, ale mimo wszystko zdarzają się samoistne pęknięcia przedniej szyby.

Układ wydechowy

Zmorą wydechu jest nie tylko korozja, która najszybciej atakuje końcowy tłumik, ale również nieszczelności. Pojawiają się one zarówno na złączach rur i tłumików, jak również przy kolektorze wydechowym.

Awaryjność

Felicia ulega wielu awariom, a na dodatek trapi ją sporo drobnych defektów. Dlatego w rankingach niezawodności zajmuje bardzo dalekie pozycje. Niemiecki TÜV w kategorii wiekowej 6-7 lat stawia ją dopiero na 90. pozycji (na 97 sklasyfikowanych aut). W tej samej kategorii lokata przyznana przez DEKRA jest jeszcze gorsza - 98 (na 104 samochody). W kategorii 8-9 lat według zestawienia TÜV Felicia zajęła 61. miejsce (na 78 aut). Jedyna akcja nawrotowa w 1997 r. dotyczyła nieprawidłowości w systemie uruchamiania poduszki powietrznej.

Internet

Škoda.autokacik.pl

felicia.autokacik.pl

Strona pełna wyczerpujących wiadomości o różnych modelach Škody. Opisy wersji, historia, informacje o znakach identyfikacyjnych, oceny warsztatów, konkretne porady techniczne - także o instalacjach gazowych w Felicii.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

W modelu Felicia z silnikiem 1.3 (konstrukcja Škody) można montować tradycyjne instalacje gazowe w cenie nieprzekraczającej zazwyczaj 2 tys. zł. W przypadku silnika 1.6 (konstrukcja Volkswagena) w grę wchodzi tylko montaż instalacji z wtryskiem autogazu ze względu na kolektor wykonany z tworzywa sztucznego. Ceny takich instalacji wahają się od 2,8 tys. do 3,5 tys. zł, w zależności od producenta instalacji i warsztatu montującego. Przy silniku 1.3 pojawiają się problemy z zespoloną cewką zapłonową i jej izolatorami. Są one narażone na zalanie wodą i inne uszkodzenia, bowiem cewka montowana jest nisko, przed silnikiem. W silnikach 1.6 pojawiają się z kolei kłopoty z wahaniem wolnych obrotów. Zazwyczaj wystarcza mycie przepustnicy powietrza i programowanie jej ustawień początkowych.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na wzmocnieniu przedniego pasa, obok zamka pokrywy silnika po stronie prawej. Numer VIN umieszczono również w komorze silnika, na bocznej części wytłoczenia pod gniazdo prawej kolumny podwozia.

Ceny

Najłatwiej kupić wersję 1.3, która na polskim rynku ma największą reprezentację. Potencjalny nabywca powinien zwrócić uwagę na moc silnika, bowiem słabsza odmiana jest najczęściej wyceniana tak jak mocniejsza. Ze względu na różnicę w dynamice warto negocjować. Egzemplarzy z silnikami Volkswagena (1.6 i 1.9 D) jest mało, za to ich ceny tylko nieznacznie przewyższają te z wersji 1.3 albo są na podobnym poziomie. Felicie z silnikiem 1.1 to wielka rzadkość. Komu zależy na bezpieczeństwie i komforcie, może poszukać dobrze wyposażonych Felici z serii limitowanych (było ich co niemiara). Niektóre z nich miały seryjnie montowane dwie poduszki powietrzne.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA