Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Toyota RAV 4 (1994-2005) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
14.02.2007 16:41
A A A Drukuj
Przed 12 laty RAV 4 była pionierem wśród aut rekreacyjnych. Dzisiaj przybyło jej konkurentów, ale nawet przy nich prezentuje się bardzo korzystnie. Także na rynku wtórnym.
O atrakcyjności Toyoty RAV4 nie decydują własności terenowe. Napęd 4x4, z centralnym mechanizmem różnicowym i rozdziałem momentu obrotowego na osie w stosunku 50/50, bardziej służy tutaj bezpiecznej jeździe po śliskich i luźnych nawierzchniach. To poważny argument na korzyść Toyoty, podobnie jak dobre własności jezdne, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce, wysoka kultura pracy silników, niebanalna stylizacja, dobre wykończenie oraz funkcjonalne wnętrze (bagażnik 410 l w wersji 5d, przesuwana, składana i łatwo wyjmowana tylna kanapa). Mocny punkt stanowi także zabezpieczenie antykorozyjne, co w przypadku najstarszych egzemplarzy ma spore znaczenie - choć mają już ponad dziesięć lat, nie są łatwą pożywką dla rdzy. Za to możliwość drobnej awarii jest w nich największa.

Bardziej dopracowana jest druga generacja auta produkowana od 2000 r. Ma także ciekawsze nadwozie, lepiej wyposażone wnętrze i szerszą gamę silników. Jednak nawet tutaj wybór silników jest nader skromny, a odmianę z dieslem wprowadzono dopiero w 2002 r. Stąd wysokie ceny tej wersji wśród i tak drogich "ravek" poszukiwanych i cenionych na rynku wtórnym za walory użytkowe, atrakcyjny wygląd i niezawodność.

Elektronika

W pierwszych rocznikach często dochodzi do zapalania kontrolki diagnostycznej silnika, ponieważ układ katalityczny jest wrażliwy na jakość paliwa. Usunięcie usterki jest proste, ale wymaga podłączenia komputera diagnostycznego i wykasowania błędnych kodów z komputerowego sterownika.

Układ hamulcowy

Trzeba się liczyć z szybkim zużyciem przednich tarcz hamulcowych i współpracujących z nimi klocków hamulcowych.

Zawieszenie

Najmniej trwałymi elementami zawieszenia przedniego są tuleje metalowo-gumowe. W tylnym zawieszeniu łatwo odkształcić dość delikatne wahacze poprzeczne. Dobrą opinią nie cieszy się oryginalne ogumienie. Zużywa się stosunkowo szybko, a na mokrych nawierzchniach dość łatwo traci przyczepność.

Awaryjność

RAV 4 od lat plasuje się w ścisłej czołówce rankingów niezawodności. W raportach TÜV zajmuje 11. lokatę w kategorii wiekowej 2-3 lata, szóstą wśród 4-5-latków, czwartą w kategorii 6-7 lat i 3. miejsce wśród aut w wieku 8-9 lat. Podobnie jest w zestawieniach DEKRA - 3. pozycja w kategorii wiekowej do 3 lat i 7. miejsce w kategoriach 4-5 lat oraz 6-7 lat. Nie odnotowano także poważniejszych, serwisowych akcji nawrotowych.

Internet

www.autocentrum.pl

Interesujące forum użytkowników aut spod znaku Toyoty. Informacji na temat modelu RAV 4 nie ma jednak zbyt wiele, dominują Corolle, Avensisy i Camry.

LPG (Jerzy Malińskim, Koalicja na rzecz Autogazu)

Wersje produkowane do 2001 r. mogą pracować z tradycyjną instalacją gazową, dostępną za 1800-2500 zł. Nowsze wymagają sekwencyjnego wtrysku gazu, którego cena oscyluje wokół 3000 zł. W przypadku Toyoty RAV 4 trzeba jednak pamiętać o regulacji luzów zaworowych. Nieprawidłowe luzy zaworowe przy zasilaniu autogazem mogą doprowadzić do uszkodzenia głowicy cylindrów. Mogą pojawić się również problemy z wolnymi obrotami - nierównomierność albo zanikanie prowadzące do gaśnięcia silnika. Takie zjawisko w Toyotach zasilanych LPG często związane jest właśnie z nieprawidłowymi luzami zaworowymi.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, przy prawym mocowaniu kolumny zawieszenia. Numer VIN znajduje się na podłodze przedziału pasażerskiego, przy prawym przednim fotelu od strony dźwigni zmiany biegów.

Historia modelu



1994, wiosnapremiera modelu z trzydrzwiowym nadwoziem, silnik 2.0 16V (129 KM)
1995, wiosnawersja pięciodrzwiowa
1996, jesieńsilnik 2.0 16V (165 KM)
1998niewielka modernizacja (nowe zderzaki i reflektory, seryjny ABS), wersja z otwartym nadwoziem
2000, wiosnamodernizacja nadwozia i wnętrza (II generacja), silniki 2.0 16V (150 KM), 2.0 16V (165 KM), 1.8 16V (125 KM)
2001, jesieńdiesel 2.0 16V D-4D (common rail, 116 KM)
2004niewielki face lifting
2006, wiosnapremiera RAV 4 trzeciej generacji


VIN



Znaki 1-3 JTEświatowy kod producenta (Toyota, Japonia)
Znak 4Kod nadwozia i napędu (G - kombi 2d, napęd 4WD; H - kombi 4d, napęd 4WD)
Znak 5Kod silnika (H - 2.0 16V 150 KM; R - 1.8 16V 125 KM; S - 2.0 16V 165 KM)
Znak 6Kod serii
Znak 7Kod wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo
Znak 8Kod modelu (V - RAV 4 i RAV 4 EV z napędem elektrycznym)
Znak 9Fabryczny znak kontrolny
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod miejsca produkcji (cyfry od 0 do 9 - Japonia)
Znaki 12-17Numer seryjny


Ceny

Ten model trzyma cenę i nie ma co liczyć tutaj na taryfę ulgową. A jednak dobrze utrzymane egzemplarze nie czekają długo na nabywców, którzy są skłonni sięgnąć głębiej do portfela. Ofert sprzedaży jest mało, szukanie wymarzonej wersji sprawi sporo problemów. Najłatwiej kupić RAV 4 z silnikiem 2.0 16V o mocy 150 KM, po modernizacji z 1998 r. Gorzej z wersją benzynową 1.8 16V i dieslem 2.0 16V D-4D. To prawdziwe rodzynki na rynku wtórnym. Nie lepiej jest ze starszymi rocznikami rekreacyjnej Toyoty, oferty ich sprzedaży pojawiają się raczej rzadko. A szkoda, bo właśnie takie auta kosztują najmniej.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Dariusz Dobosz

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2011, 49 900 PLN
2008, 28 900 PLN
2010, 21 139 PLN
2010, 29 900 PLN
2013, 73 100 PLN
2013, 48 400 PLN
2013, 74 900 PLN
2012, 49 900 PLN

Czy jesteś za obowiązkiem stosowania opon zimowych?

  • 40%

    Tak, to poprawi bezpieczeństwo (1187)

  • 32%

    Tak, ale dopuściłbym też opony całoroczne (948)

  • 25%

    Nie, to wyłudzanie pieniędzy od kierowców (731)

  •   3%

    Nie mam zdania (91)

Liczba oddanych głosów: 2957