Audi A3 (1996-2003) - opinie Moto.pl

Pomysł auta kompaktowego narodził się w Audi w połowie lat 90. ubiegłego stulecia. Tak powstał jeden z pierwszych przedstawicieli wciąż nielicznego segmentu C premium, czyli kompaktów z górnej półki

W poszerzaniu swojej klienteli firma z Ingolstadt chciała sięgnąć po ludzi młodych i mniej zamożnych, których duże i drogie limuzyny nie interesowały ze względów funkcjonalnych lub ekonomicznych. W porównaniu z innymi kompaktami była to propozycja dla indywidualistów z grubszym portfelem. Dzisiaj model A3 na rynku wtórnym staniał na tyle, że może przyciągnąć jeszcze innych nabywców - tych, których nigdy nie było stać na zakup nowego auta klasy C premium. W wersji trzydrzwiowej może odgrywać rolę dynamicznego auta o lekko sportowym charakterze, w pięciodrzwiowej - niedużego, ale bardzo dobrze wyposażonego pojazdu rodzinnego. Model A3 ma wiele cech ekskluzywnych limuzyn Audi -wysokiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu, nienaganne wykonanie, wygodne fotele, dobre wyciszenie od strony silnika i podwozia, wysoki komfort, dynamiczne silniki, odmiany z napędem 4x4 (Quattro) i oczywiście prestiż niemieckiej marki. Bazą dla pierwszego A3 była płyta podłogowa VW Golfa IV, stąd mała ilość miejsca za przednimi fotelami. W wersji 3d dochodzą do tego problemy z wsiadaniem na drugi rząd siedzeń. Pod względem funkcjonalności lepiej prezentuje się wersja 5d, chociaż rozstaw osi (251,3 cm) i pojemność bagażnika (350 l) w obu odmianach są identyczne. Do wad można też zaliczyć dość wysokie koszty utrzymania A3. Auto prezentuje wysoki poziom technologiczny (silniki z pięcioma zaworami na cylinder, aluminiowe elementy podwozia) i wymaga fachowego doglądania. Lubi też pokaprysić. Mimo wysokiego prestiżu trzeba od czasu do czasu coś w nim naprawić.

Historia modelu

Silnik

Trzeba uważać na paski rozrządu w dieslach, bo mogą nie wytrzymać wyznaczonego przez producenta przebiegu (autoryzowane serwisy zalecają ich wymianę już po kilkudziesięciu tysiącach km). Słabym punktem wysokoprężnych jednostek napędowych TDI jest również przepływomierz powietrza. W silnikach benzynowych początkowo dość często zawodziły pompy paliwa i uszczelki pod głowicą. W późniejszych rocznikach notowano znacznie mniej takich przypadków. Podobnie jak w dieslach wrażliwą konstrukcję stanowi przepływomierz powietrza. Można spodziewać się uszkodzenia sondy lambda i zintegrowanych cewek zapłonowych.

Układ hamulcowy

Przednie tarcze hamulcowe nie tolerują dużych zmian temperatury. Łatwo się krzywią, a wówczas pojawia się "bicie" w układzie kierowniczym

Instalacja elektryczna

Poważne awarie dotykają jedynie alternator. Czasami zawodzą także elektryczne sterowniki szyb i centralny zamek, ale te usterki nie są już tak uciążliwe dla portfela

Zawieszenie

Podwozie A3 zalicza się do trwałych, ale w polskich warunkach szybkiemu zużyciu ulegają sworznie wahaczy oraz elementy mocujące stabilizator. Przy zakupie warto sprawdzić również odboje tylnego zawieszenia, nie są bowiem zbyt trwałe

Awaryjność

W rankingach niezawodności A3 wypada całkiem nieźle. Co prawda zestawienie DEKRA stawia je na 46. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat, ale już w kategorii 6-7 lat daje mu 28. lokatę. Jeszcze lepiej kompakt spod znaku czterech pierścieni prezentuje się w rankingach TÜV. Wśród aut w wieku 4-5 lat zajmuje 28. miejsce, w kategorii wiekowej 6-7 lat 25. pozycję, a w kategorii 8-9 lat lokowany jest na 17. pozycji. Kompakt Audi należy jednak do samochodów mających za sobą wiele serwisowych akcji nawrotowych. Zaczęło się od problemów z regulacją wysokości przednich pasów bezpieczeństwa w egzemplarzach wyprodukowanych od początku lutego do połowy marca 1997 r. Kłopoty z elementami mocującymi pasy bezpieczeństwa, ale na tylnych siedzeniach, powtórzyły się w egzemplarzach ze stycznia 1998 r. Audi A3, które zjechały z taśmy między grudniem 1997 r. a czerwcem 1998 r., wykazywały możliwość blokowania potencjometru pedału gazu, a w tych z produkcji w okresie styczeń-grudzień 1998 r. poprawiano pirotechniczne napinacze tylnych pasów. Przednie pasy nie gwarantowały bezpieczeństwa także w egzemplarzach z 1999 r. (11 stycznia - 6 maja). Chodziło o klamry, które mogły odpinać się przy poważnych kolizjach czołowych. Niektóre A3 opuszczające taśmę produkcyjną między 1 lutego 1997 r. a 28 lutego 2000 r. musiały mieć wymienione wadliwe sworznie kulowe tylnej osi. W 2002 r. ogłoszono konieczność sprawdzenia niewielkiej liczby aut pod kątem działania układu przeciwpoślizgowego ABS, a w 2003 r. podjęto znacznie szerszą akcję nawrotową związaną z możliwością pękania przewodu podciśnieniowego w układzie wspomagania hamulców.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Umieszczono ją na wzmocnieniu przedniego pasa, po lewej stronie. Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Wszystkie wersje silnikowe Audi A3 pracują jedynie z instalacją sekwencyjnego wtrysku gazu za mniej więcej 3 tys. zł. Wszystkie silniki dobrze tolerują zasilanie autogazem, niekiedy zdarzają się jednak uszkodzenia zintegrowanych cewek zapłonowych montowanych oddzielnie wraz z modułami przy każdym z cylindrów.

Ceny

Kupno tego auta nie powinno sprawić problemów. Wybór jest spory zarówno w benzynowych wersjach 1.6, jak i 1.8 20V, przy czym wśród tych ostatnich przeważają wersje o mocy 125 lub 150 KM. Odmiany 180-konne to raczej rzadkość. Nie brakuje też turbodiesli, zwłaszcza tych o mocy 90 lub 110 KM. Trudniej kupić używane A3 z wysokoprężnym silnikiem o mocy 100 albo 130 KM, a zupełną rzadkość stanowią benzynowe wersje z silnikami 2.0 16V. Dobra wiadomość dla miłośników sportowych wersji to dostępność używanych S3 (seryjny napęd 4x4) sprzed 2000 r.

Internet

www.a3-club.net

Wszystko o Audi A3 i S3 - galeria zdjęć, forum dyskusyjne, dane techniczne

www.audiklub.org

Obszerne forum dyskusyjne na temat samochodów Audi

Dariusz Dobosz

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Więcej o:
Copyright © Agora SA