Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Audi A3 (1996-2003) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
14.02.2007 15:24
A A A Drukuj
Pomysł auta kompaktowego narodził się w Audi w połowie lat 90. ubiegłego stulecia. Tak powstał jeden z pierwszych przedstawicieli wciąż nielicznego segmentu C premium, czyli kompaktów z górnej półki
W poszerzaniu swojej klienteli firma z Ingolstadt chciała sięgnąć po ludzi młodych i mniej zamożnych, których duże i drogie limuzyny nie interesowały ze względów funkcjonalnych lub ekonomicznych. W porównaniu z innymi kompaktami była to propozycja dla indywidualistów z grubszym portfelem. Dzisiaj model A3 na rynku wtórnym staniał na tyle, że może przyciągnąć jeszcze innych nabywców - tych, których nigdy nie było stać na zakup nowego auta klasy C premium. W wersji trzydrzwiowej może odgrywać rolę dynamicznego auta o lekko sportowym charakterze, w pięciodrzwiowej - niedużego, ale bardzo dobrze wyposażonego pojazdu rodzinnego. Model A3 ma wiele cech ekskluzywnych limuzyn Audi -wysokiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu, nienaganne wykonanie, wygodne fotele, dobre wyciszenie od strony silnika i podwozia, wysoki komfort, dynamiczne silniki, odmiany z napędem 4x4 (Quattro) i oczywiście prestiż niemieckiej marki. Bazą dla pierwszego A3 była płyta podłogowa VW Golfa IV, stąd mała ilość miejsca za przednimi fotelami. W wersji 3d dochodzą do tego problemy z wsiadaniem na drugi rząd siedzeń. Pod względem funkcjonalności lepiej prezentuje się wersja 5d, chociaż rozstaw osi (251,3 cm) i pojemność bagażnika (350 l) w obu odmianach są identyczne. Do wad można też zaliczyć dość wysokie koszty utrzymania A3. Auto prezentuje wysoki poziom technologiczny (silniki z pięcioma zaworami na cylinder, aluminiowe elementy podwozia) i wymaga fachowego doglądania. Lubi też pokaprysić. Mimo wysokiego prestiżu trzeba od czasu do czasu coś w nim naprawić.

Historia modelu



1996, latopremiera modelu (nadwozie 3d), silniki 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V (150 KM), 1.9 TDI (diesel, wtrysk bezpośredni, 90 KM)
1998, wiosnadiesel 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 110 KM)
1998, jesieńwersja Quattro (4x4) z silnikiem 1.8 20V 150 KM, nowy silnik 1.8 20V (180 KM)
1999, wiosnawersja z nadwoziem 5d oraz sportowa odmiana S3 z silnikiem 1.8 20V (209 KM)
2000, latomodernizacja nadwozia, nowy diesel 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 130 KM)
2001, jesieńwersja S3 z silnikiem 1.8 20V (225 KM)
2002diesel 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 100 KM)
2003, wiosnadruga generacja A3 na płycie podłogowej VW Golfa V
Silnik

Trzeba uważać na paski rozrządu w dieslach, bo mogą nie wytrzymać wyznaczonego przez producenta przebiegu (autoryzowane serwisy zalecają ich wymianę już po kilkudziesięciu tysiącach km). Słabym punktem wysokoprężnych jednostek napędowych TDI jest również przepływomierz powietrza. W silnikach benzynowych początkowo dość często zawodziły pompy paliwa i uszczelki pod głowicą. W późniejszych rocznikach notowano znacznie mniej takich przypadków. Podobnie jak w dieslach wrażliwą konstrukcję stanowi przepływomierz powietrza. Można spodziewać się uszkodzenia sondy lambda i zintegrowanych cewek zapłonowych.

Układ hamulcowy

Przednie tarcze hamulcowe nie tolerują dużych zmian temperatury. Łatwo się krzywią, a wówczas pojawia się "bicie" w układzie kierowniczym

Instalacja elektryczna

Poważne awarie dotykają jedynie alternator. Czasami zawodzą także elektryczne sterowniki szyb i centralny zamek, ale te usterki nie są już tak uciążliwe dla portfela

Zawieszenie

Podwozie A3 zalicza się do trwałych, ale w polskich warunkach szybkiemu zużyciu ulegają sworznie wahaczy oraz elementy mocujące stabilizator. Przy zakupie warto sprawdzić również odboje tylnego zawieszenia, nie są bowiem zbyt trwałe

Awaryjność

W rankingach niezawodności A3 wypada całkiem nieźle. Co prawda zestawienie DEKRA stawia je na 46. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat, ale już w kategorii 6-7 lat daje mu 28. lokatę. Jeszcze lepiej kompakt spod znaku czterech pierścieni prezentuje się w rankingach TÜV. Wśród aut w wieku 4-5 lat zajmuje 28. miejsce, w kategorii wiekowej 6-7 lat 25. pozycję, a w kategorii 8-9 lat lokowany jest na 17. pozycji. Kompakt Audi należy jednak do samochodów mających za sobą wiele serwisowych akcji nawrotowych. Zaczęło się od problemów z regulacją wysokości przednich pasów bezpieczeństwa w egzemplarzach wyprodukowanych od początku lutego do połowy marca 1997 r. Kłopoty z elementami mocującymi pasy bezpieczeństwa, ale na tylnych siedzeniach, powtórzyły się w egzemplarzach ze stycznia 1998 r. Audi A3, które zjechały z taśmy między grudniem 1997 r. a czerwcem 1998 r., wykazywały możliwość blokowania potencjometru pedału gazu, a w tych z produkcji w okresie styczeń-grudzień 1998 r. poprawiano pirotechniczne napinacze tylnych pasów. Przednie pasy nie gwarantowały bezpieczeństwa także w egzemplarzach z 1999 r. (11 stycznia - 6 maja). Chodziło o klamry, które mogły odpinać się przy poważnych kolizjach czołowych. Niektóre A3 opuszczające taśmę produkcyjną między 1 lutego 1997 r. a 28 lutego 2000 r. musiały mieć wymienione wadliwe sworznie kulowe tylnej osi. W 2002 r. ogłoszono konieczność sprawdzenia niewielkiej liczby aut pod kątem działania układu przeciwpoślizgowego ABS, a w 2003 r. podjęto znacznie szerszą akcję nawrotową związaną z możliwością pękania przewodu podciśnieniowego w układzie wspomagania hamulców.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Umieszczono ją na wzmocnieniu przedniego pasa, po lewej stronie. Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej.



VIN.
Znaki 1-3WAU - światowy kod producenta (Audi, Niemcy)
Znaki 4-6Miejsca niewykorzystane (wypełnione symbolem Z)
Znaki 7-8Kod modelu (8L - A3)
Znak 9Miejsce niewykorzystane (symbol X)
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (A - Ingolstadt, Niemcy)
Znaki 12-17Numer seryjny


LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Wszystkie wersje silnikowe Audi A3 pracują jedynie z instalacją sekwencyjnego wtrysku gazu za mniej więcej 3 tys. zł. Wszystkie silniki dobrze tolerują zasilanie autogazem, niekiedy zdarzają się jednak uszkodzenia zintegrowanych cewek zapłonowych montowanych oddzielnie wraz z modułami przy każdym z cylindrów.

Ceny

Kupno tego auta nie powinno sprawić problemów. Wybór jest spory zarówno w benzynowych wersjach 1.6, jak i 1.8 20V, przy czym wśród tych ostatnich przeważają wersje o mocy 125 lub 150 KM. Odmiany 180-konne to raczej rzadkość. Nie brakuje też turbodiesli, zwłaszcza tych o mocy 90 lub 110 KM. Trudniej kupić używane A3 z wysokoprężnym silnikiem o mocy 100 albo 130 KM, a zupełną rzadkość stanowią benzynowe wersje z silnikami 2.0 16V. Dobra wiadomość dla miłośników sportowych wersji to dostępność używanych S3 (seryjny napęd 4x4) sprzed 2000 r.

Internet

www.a3-club.net

Wszystko o Audi A3 i S3 - galeria zdjęć, forum dyskusyjne, dane techniczne

www.audiklub.org

Obszerne forum dyskusyjne na temat samochodów Audi



Dariusz Dobosz

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2011, 41 900 PLN
2013, 59 900 PLN
2008, 28 900 PLN
2000, 9 999 PLN
2009, 21 900 PLN
2013, 68 900 PLN
2005, 27 900 PLN
2013, 37 900 PLN
2007, 12 000 PLN
2013, 76 000 PLN
2013, 69 990 PLN
2010, 24 900 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 41%

    LaFerrari (719)

  • 32%

    McLaren P1 (560)

  • 27%

    Porsche 918 (484)

Liczba oddanych głosów: 1763