BMW 5 (1995-2003) E39 - opinie Moto.pl

Jeśli szukasz dużego, solidnego, markowego i niekoniecznie przestronnego auta - BMW serii 5 (E39) powinno cię zainteresować. Ale uważaj, złodziejom też się podoba
BMW serii 5 jako auto nowe w polskich realiach może interesować nielicznych nabywców. Na rynku wtórnym jest jednak zupełnie inaczej. Dość intensywny prywatny import używanych egzemplarzy z Niemiec sprzyja zbijaniu cen, a to znacznie poszerza krąg zainteresowanych.

Ale uwaga! Zaawansowana technologicznie i wymagająca regularnej fachowej obsługi, a "piątka" trafia często w ręce osób lekceważących zalecenia producenta. Postępująca w takich przypadkach degradacja auta spiętrza wydatki kolejnego nabywcy. Na dodatek wiele "piątek" to egzemplarze powypadkowe, naprawione niefachowo, a czasami wręcz nie w pełni sprawne ze względu na braki elektrycznych czy elektronicznych komponentów. A w tym aucie jest ich sporo.

Od strony eksploatacyjnej BMW serii 5 wyróżnia się znakomitym podwoziem opartym na wielowahaczowych zawieszeniach z aluminiowymi komponentami oraz dynamicznymi silnikami.

Chwalone są trwałe i mocne jednostki benzynowe, chociaż swoją paliwożernością znacząco podnoszą koszty eksploatacji. Dobre recenzje zbierają nawet diesle starszej generacji (z komorą wstępną), nie mówiąc już o nowszych z zasilaniem typu common rail. Wszystkie silniki wysokoprężne przekonują ponadprzeciętną mocą i kulturą pracy. Warto dodać, że napęd przekazywany jest na koła tylne, bo dzisiaj taki układ spotyka się rzadko.

W dobrze wyciszonym wnętrzu "piątki" znajdziemy wyjątkowo wygodne fotele i ergonomiczną deskę rozdzielczą. Do jednego wszakże trzeba się przyzwyczaić - nie ma tutaj zbyt wiele miejsca, kierowca czuje się jak w kokpicie sportowego auta niemal zrośnięty z samochodem (co sprzyja dynamicznej jeździe).

Z tyłu także nie ma wiele miejsca -konkurenci są pod tym względem znacznie lepsi. Rozczarowują bagażniki (sedan 460 l, kombi 410 l). Na pocieszenie trzeba jednak przypomnieć, że dostęp do części zamiennych i zamienników jest łatwy, a koszty napraw nie muszą być wcale wysokie. Pod warunkiem że szybko będziemy reagować na wszelkie niedomagania. A wtedy pozostanie kwestia dobrego zabezpieczenia "piątki" przed złodziejami, którzy, niestety, gustują w starszych modelach BMW.



Historia modelu.
1995, wrzesieńpremiera modelu (sedan 4d), silniki 2.0 24V 150 KM (520i), 2.5 24V 170 KM (525i), 2.8 24V 193 KM (528i), 3.5 V8 32V 235 KM (535i), 4.4 V8 32V 286 KM (540i), 2.5 TD, turbodiesel, komora wstępna, 143 KM (525 tds)
1997, wiosnawersja kombi
1998, jesieńsilniki 2.5 TD, turbodiesel, komora wstępna, 115 KM (525 tds) oraz 2.9 24V, turbodiesel, common rail, 184 KM (530d), sportowa wersja M5 z silnikiem 4.9 V8 32V (400 KM)
1999, jesieńsilniki 2.0 16V TD, turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 136 KM (520d) oraz 2.5 24V, turbodiesel, common rail, 163 KM (525d)
2000niewielka modernizacja: nowe reflektory przednie, zmienione zderzaki i osłona wlotu powietrza do chłodnicy, lampy tylne z biało-czerwonymi kloszami
2001nowa gama silników: 2.2 24V 170 KM (520i), 2.5 24V 192 KM (525i), 3.0 24V 231 KM (530i), 3.5 V8 32V 235 KM (535i), 4.4 V8 32V 286 KM (540i), 2.0 16V, turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 136 KM (520d), 2.5 24V, turbodiesel, common rail, 163 KM (525d), 2.9 24V 193 KM, turbodiesel, common rail, 193 KM (530d)
2003, wiosnapremiera kolejnej generacji BMW 5


Silnik

Silniki BMW słyną z trwałości, ale mają też swoje kaprysy. W każdej chwili może odmówić posłuszeństwa termostat (zacięcia) czy układ chłodzenia (nieszczelności). Najczęściej pękają przewody połączone ze zbiornikiem wyrównawczym, co wymusza wymianę kompletu części (przewody i zbiornik). Warto sprawdzić ich stan. Sporym wydatkiem może skończyć się awaria dwumasowego koła zamachowego, ale jego stan może zdiagnozować tylko dobry specjalista. Silniki 4.4 V8 nie dość, że są szczególnie paliwożerne, to nierzadko wymagają dolewek oleju. Diesle starszej generacji (tds) nie tolerują ostrego traktowania przed solidnym rozgrzaniem. W ich przypadku warto też pamiętać o chłodzeniu turbiny (silnik przed wyłączeniem powinien pracować chwilę na wolnych obrotach). Wysokoprężne jednostki napędowe BMW przy prawidłowej eksploatacji są niezawodne, trwałe i tolerancyjne dla paliwa o słabej jakości.

Instalacja elektryczna

Wśród najbardziej awaryjnych odbiorników elektrycznych wymienia się wska?niki na tablicy rozdzielczej. Ale awarii mogą ulegać także inne, z reguły drobne podzespoły - czujniki i styczniki. Z ich winy nie zawsze wszystko działa. Warto dodać, że przednie reflektory, chociaż zazwyczaj działają bez zarzutu, mają często nieszczelne klosze.

Układ hamulcowy

Początkowo notowano sporo problemów z modułem wykonawczym i czujnikami systemu ABS. Problem rozwiązano dopiero podczas modernizacji w 2000 r.

Zawieszenie

Co prawda dzięki aluminiowym wahaczom z aluminiowo-gumowymi sworzniami własności jezdne "piątki" są znakomite, ale właśnie te elementy mocno podnoszą koszty eksploatacji. Na dziurawych polskich drogach dość szybko wybijają się, a wymienić można tylko kompletne wahacze. Niektórzy użytkownicy ratują się regenerowanymi wahaczami, ale producent nie przewiduje "reanimacji" tych elementów. Słabymi punktami przedniego zawieszenia są również końcówki drążków kierowniczych. W tylnym zawieszeniu newralgicznymi punktami są piasty kół, a zwłaszcza pływająco mocowane sworznie. W przypadku amortyzatorów nie warto kierować się niską ceną. Niskiej jakości elementy nie wytrzymują trudów eksploatacji i szybko zawodzą.

Awaryjność

BMW serii 5 to samochód o przeciętnej niezawodności. W parze z dużą trwałością podzespołów mechanicznych (silnika, przeniesienia napędu) idą drobne, ale liczne niedomagania elektroniki, podzespołów elektrycznych, elementów podwozia. Efektem jest 56. lokata w kategorii wiekowej 4-5 lat wśród aut przebadanych przez niemiecki urząd dozoru technicznego TÜV w 2005 r. i 58. miejsce wśród samochodów 6-7-letnich. W podobnym zestawieniu niemieckiego stowarzyszenia rzeczoznawców DEKRA "piątka" uzyskała odpowiednio 39. i 47. lokatę. Serwisowe akcje nawrotowe dla wersji oznaczonej fabrycznym kodem E-39 rozpoczęły się w 1999 r., gdy w kilkunastu egzemplarzach wersji 535i wykryto możliwość blokowania się automatycznej skrzyni biegów przy prędkościach poniżej 25 km/h. Znacznie większy zasięg miała akcja, która objęła prawie 9000 aut (z silnikami V8 i wysokoprężnymi) wyprodukowanych od 11 listopada 2000 r. do 30 września 2001 r. Tym razem chodziło o elektroniczny układ sterujący, który mógł nie włączać wentylatora chłodnicy. Podobna sytuacja powtórzyła się w 2002 r., przy czym liczba kontrolowanych aut sięgnęła wówczas 7500. W tym samym roku eliminowano również problemy z przednim zawieszeniem w ponad 2000 aut. Wcześniej zdecydowano się jeszcze wezwać ponad 260 właścicieli "piątek" z okresu produkcji 28.09.2001 - 24.10.2001, by wymienić wadliwe opony Continental (możliwość pękania na ścianie bocznej).

Internet

www.bmwmpowerclub.com.pl

Strona pierwszego w Polsce, oficjalnego klubu BMW. Galeria, porady techniczne, szczegółowe opisy silników i podzespołów, forum klubowe, ogłoszenia (samochody i części)

www.bmw-klub.pl

Strona dotycząca samochodów imotocykli BMW. Testy najnowszych modeli, ciekawe i obszerne forum użytkowników różnych modeli BMW, polecane warsztaty, giełda.

www.bmw-klub-poznan.pl

Szerokie forum użytkowników pojazdów marki BMW

www.bmw-klub-lodz.com.pl

Dużo informacji o imprezach spod znaku BMW, dział kupię-sprzedam, niewielkie forum użytkowników

www.bmwauto.net

Strona dotycząca samochodów imotocykli BMW. Opisy nowych modeli, tuning, ogłoszenia, forum użytkowników



LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

W niektórych silnikach można pokusić się o zamontowanie instalacji LPG II generacji, pod warunkiem, że sterowanie będzie odbywało się nie tylko w oparciu o dane z sondy lambda, ale również o obroty silnika i położenie przepustnicy. Wówczas można uniknąć "strzałów" w kolektorze i demolowania silnika niekontrolowanymi wybuchami. Bardziej prymitywne rozwiązania w ogóle nie wchodzą w rachubę. By mieć pewność, że unikniemy problemów, trzeba sięgnąć po układ sekwencyjnego wtrysku autogazu, ale ze względu na wyższe koszty nie zawsze się to opłaca. Wszystko zależy od rodzaju eksploatacji i miesięcznych przebiegów. W praktyce instalacje gazowe montowane są najczęściej do BMW serii 5 E-39 z lat 1997 - 2000. W egzemplarzach wyprodukowanych po 2001 roku instalacje gazowe montuje się stosunkowo rzadko. Niestety, liczne rozwiązania stosowane przez BMW (odrębny kolektor ssący do wolnych obrotów, kolektor ssący o zmiennej długości) znacznie utrudniają montowanie instalacji gazowych.



Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na prawym nadkolu. Tam też można odczytać nr VIN



VIN.
Znaki 1-3Światowy kod producenta (WBA - BMW AG, Niemcy; WBS - BMW Motorsport GmbH, Niemcy)
Znaki 4-7Kod modelu i wersji (DD53 - 528i sedan; DE53 - 540i sedan; DF53 - 525tds sedan)
Znak 8Kod wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo
Znak 9Znak kontrolny producenta
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (B, C, D, G - Dingolfing)
Znaki 12-17Numer seryjny


Ceny

Bogaty wybór BMW serii 5 na rynku wtórnym sprawia, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Wyjątkiem może być wersja 2.2 16V i 3.0 24V. Innych jest pod dostatkiem. Widać spore zróżnicowanie cen, co wynika nie tylko z odmiennego poziomu wyposażenia. Tańsze auta to zazwyczaj egzemplarze powypadkowe albo z niepewną przeszłością. Unikajmy takich okazji, dobrze utrzymana, w pełni legalna "piątka" musi sporo kosztować.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.



Dariusz Dobosz

Więcej o: