Seat Toledo/Leon (1999-2006) - opinie Moto.pl

07.12.2006 16:15
Seat Leon

Seat Leon (Seat Leon)

Toledo i Leon nie pamiętają czasów, gdy Seat korzystał z technologii Fiata. Oba modele czerpią pełnymi garściami z myśli technicznej i podzespołów Volkswagena
Pierwsza generacja Toledo, z nadwoziem typu hatchback, powstała na płycie podłogowej Golfa III. Siedem lat później sięgnięto po platformę Golfa IV, budując drugą generację kompakta. Tym razem jednak zdecydowano się na sedana, co utrudniło dostęp do obszernego bagażnika (500 l). Pokrywa otwiera się bez szyby, a otwór załadowczy jest mały.

Ten problem nie istnieje w Leonie (hatchback, bagażnik 340/655 l) stanowiącym skróconą, bardziej sportową wersję Toledo. O sporcie można tutaj mówić jedynie w odmianach z dynamicznymi silnikami 1.8 i dynamicznymi TDI (130 i 150 KM), bo auta z jednostkami napędowymi 1.4 czy 1.6 mogą służyć jedynie do spokojnej, codziennej eksploatacji.

Podwozie dostosowano do najlepszych osiągów, dlatego Toledo i Leon prowadzą się pewnie i bezpiecznie. Precyzyjnie działa także układ kierowniczy. Sporo też tutaj nowoczesnej technologii przejętej z innych aut niemieckiego koncernu (silniki z pięcioma zaworami na cylinder, napęd obu osi ze sprzęgłem Haldex).

Klasą samą dla siebie są sportowe odmiany Cupra. Mało w nich komfortu, za to klimatu sportowych bolidów aż nadto. Ich osiągi potrafią skutecznie podnieść adrenalinę, a cena wcale nie jest szokująca. Niełatwo jednak znaleźć je na rynku wtórnym. A jeśli są, to warto dokładnie sprawdzić, jak mocno je wyeksploatowano.

Tańsze wersje Toledo i Leona nie gwarantują sportowych emocji, ale zapewniają stosunkowo wygodną i ekonomiczną jazdę. Można traktować je również jako auta rodzinne, ale trzeba pamiętać, że za przednimi fotelami nie ma zbyt wiele miejsca. Mocny punkt stanowią z pewnością silniki i podzespoły Volkswagena. Dodatkowe atuty to atrakcyjny wygląd i możliwość kupienia odmiany z napędem 4x4.



Historia.
1998, jesieńpremiera Toledo II, silniki 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 2.3 V5 (150 KM), 1.9 TDI (turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim, 90 lub 110 KM);
1999, jesieńpremiera modelu Leon, silniki 1.4 16V (75 KM), 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V (180 KM), 1.9 D (diesel z wtryskiem bezpośrednim, 68 KM), 1.9 TDI (turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim, 90 lub 110 KM);
2000, jesieńLeon Cupra 2.8 V6 24V (204 KM), nowe silniki 1.6 16V (105 KM) oraz 1.9 TDI (turbodiesel, pompowtryskiwacze, 150 KM) dla Leona i Toledo, większa moc silnika V5 w Toledo (170 KM);
2001, jesieńLeon Cupra R 1.8 20 V (210 KM, od 2004 r. 225 KM);
2003, jesieńsilnik 1.9 TDI (turbodiesel, pompowtryskiwacze, 130 KM) dla Leona i Toledo;
2004, wiosnapremiera Toledo III;
2005, wiosnapremiera modelu Leon II;
2006zakończenie produkcji modelu Leon (w końcowej fazie wytwarzano jedynie wersje 1.6 16V i 1.9 TDI)


Silnik

Najważniejszą sprawą wydaje się dbałość o pasek rozrządu w dieslach serii TDI. By zapobiec przykrym i kosztownym konsekwencjom pęknięcia paska, warto go wymienić po 80-90 tys. km. Bacznej uwagi wymagają także przepływomierze powietrza. Niesprawny przepływomierz zakłóca pracę silnika (wyraźny spadek dynamiki). Za defekty silników mogą być odpowiedzialne także rozmaite czujniki, czasami dość kapryśne. Receptą na bezawaryjną eksploatację samochodu jest stały dozór serwisowy.

Nadwozie

Od strony konstrukcyjnej nadwozie prezentuje wysoki poziom. Jest sztywne i precyzyjnie zmontowane. Bardzo dobrze zabezpieczono je przed korozją. Po większym przebiegu trzeba się liczyć z trzeszczeniem elementów wykończenia wnętrza. Za nieprzyjemne odgłosy odpowiedzialne jest często oparcie tylnej kanapy.

Instalacja elektryczna

W osprzęcie silników stosunkowo często zawodzą cewki zapłonowe. Awariom ulegają także elektryczne sterowniki szyb w drzwiach i centralny zamek.

Zawieszenie

Sztywno zestrojone zawieszenia co prawda nie zapewniają wysokiego komfortu jazdy na dziurawych polskich drogach, ale sprzyjają precyzyjnemu prowadzeniu auta. To ważne, bo wiele wersji Toledo i Leona ma dynamiczne silniki. Wybojei nierówności zmniejszają jednak wyraźnie żywotność elementów podwozia, zwłaszcza końcówek drążków kierowniczych, tulei stabilizatora i gumowo-metalowych sworzni przednich wahaczy. Amortyzatory mogą wymagać wymiany po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.

Awaryjność

Niemieckie rankingi niezawodności są bardzo zgodne w klasyfikowaniu Toledo i Leona. Starsze roczniki, w kategorii wiekowej 6-7 lat, wypadają bardzo słabo (80. lokata według TÜV i 96. według DEKRA). Młodsze egzemplarze plasują się jednak w środku stawki. W kategorii wiekowej 4-5 lat zajmują odpowiednio 40. i 47. miejsce, a wśród aut w wieku do 3 - lat 50. i 53. pozycję. Nieliczne akcje nawrotowe rozpoczęto kontrolą modeli Toledo i Leon pod kątem prawidłowego działania czołowej poduszki powietrznej pasażera (egzemplarze wyprodukowane od 1.10.2000 do 30.11.2000). Kolejną akcją serwisową został objęty Leon (niektóre egzemplarze z 2001 i 2002 r. miały problem z instalacją elektryczną przy układzie ABS). Podczas kolejnej akcji, ogłoszonej na początku 2005 r., do warsztatów wezwano znowu użytkowników obu modeli. Kontroli poddano wówczas układ hamulcowy (możliwość utraty wspomagania hamulców) oraz pompy paliwowe w silnikach TDI (możliwość wycieków).

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Seaty Toledo i Leon pracują jedynie z instalacjami wtrysku sekwencyjnego gazu za 3000-3500 zł. Należy pamiętać o prawidłowym montażu wtryskiwaczy gazu ze względu na zmienną długość kolektora ssącego w silnikach z pięcioma zaworami na cylinder. Istotne są również świece zapłonowe, które muszą mieć po trzy elektrody (tak jak fabrycznie).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika przy prawym mocowaniu kolumny zawieszenia. Numer VIN można odczytać w lewym dolnym rogu przedniej szyby



VIN:.
Znaki 1-3światowy kod producenta (VSS - Seat, Hiszpania)
Znaki 4-6miejsca wolne (wypełnione symbolem Z)
Znaki 7-8kod modelu (1M - Toledo drugiej generacji oraz Leon)
Znak 9znak kontrolny producenta
Znak 10kod roku modelowego
Znak 11kod zakładu montażowego (R - Martorell)


Ceny

Kupno Toledo lub Leona z pewnością nie sprawi problemu, pod warunkiem że zdecydujemy się na wersję 1.6, 1.6 16V lub turbodiesla 1.9 TDI o mocy 110 KM. Mały wybór panuje w odmianach 1.4 16V, 1.8 20V, 1.9 TDI 90 KM i 1.9 TDI 150 KM. Do rzadkości należą wersje 2.3 V5, 2.8 V6, turbodiesel 1.9 TDI 130 i 150 KM oraz wolnossący diesel 1.9 D.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Internet

www.toledoclub.pl

Oprócz spraw klubowych znajdziemy tutaj historię Seata, dane techniczne, ciekawostki i artykuły z prasy, poradnik dotyczący modyfikacji oraz forum użytkowników

www.klubseata.pl

Forum dyskusyjne o samochodach Seata, informacje o imprezach, praktyczne porady

www.autocentrum.pl

Forum dyskusyjne użytkowników samochodów marki Seat

Dariusz Dobosz

Skomentuj:
Seat Toledo/Leon (1999-2006) - opinie Moto.pl
Zaloguj się lub komentuj jako gość

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Samochody z gwarancją VIP