Opel Corsa C (2000-2006) - opinie Moto.pl

Trzecia generacja małego Opla okazała się równie udana jak dwie poprzednie. Taka koncepcja miejskiego auta, sprawdzona i dopracowana, wciąż jest atrakcyjna.

Dla kogoś, kto szuka niedużego miejskiego samochodu na polskim rynku wtórnym, nadarza się dobra okazja. Właśnie wprowadzono do sprzedaży Corsę czwartej generacji, ceny poprzedniej z pewnością spadną. Daje to możliwość kupna w atrakcyjnej cenie pojazdu, który wśród małych aut wyróżnia się nie tylko funkcjonalnym i przestronnym wnętrzem czy solidnością wykonania, ale również wysokim poziomem technicznym.

W Corsie C znajdziemy elektryczne wspomaganie kierownicy, zautomatyzowaną skrzynię biegów (działa jak automat, nie trzeba używać sprzęgła), silniki benzynowe Twinport z kanałem dolotowym o zmiennej długości (bardziej elastyczne i oszczędniejsze) oraz wysokoprężne, doładowane silniki z wysokociśnieniowym zasilaniem typu common-rail (spokojna praca, dobre osiągi).

Corsa ma zawieszenie świetnie sprawdzające się na zakrętach, nowoczesne i dynamiczne silniki (nieco słaby wydaje się tylko trzycylindrowy 1.0 12V), jest tania w eksploatacji i atrakcyjna z wyglądu.

W Corsie trudno doszukać się istotnych wad, może dlatego sprzedała się w blisko 10 mln egzemplarzy. Tak imponujący wynik przekłada się na bogatą ofertę rynku wtórnego. Rzeczywiście, jest w czym wybierać. Ci, którzy mieli już do czynienia z Corsą C, krytykują najczęściej wymagające przyzwyczajenia wspomaganie układu kierowniczego (początkowo kierowanie wydaje się mało precyzyjne), a także zbyt małą skuteczność przednich reflektorów.

Warto dodać, że na bazie Corsy C zbudowano funkcjonalny model Combo Tour, który z powodzeniem może pełnić funkcję pojazdu rodzinnego, rekreacyjnego albo uniwersalnego. Prowadzący działalność gospodarczą mogą z kolei sięgnąć po furgonetkę Combo.

Silnik

Najwięcej zastrzeżeń można mieć do silnika 1.0 12V. Początkowo notowano w nim problemy z przepływomierzem powietrza. Dziwnie zachowuje się także napęd rozrządu, w którym zastosowano łańcuch. Zazwyczaj takie rozwiązanie należy do bardzo trwałych, w tym przypadku łańcuch wraz z elementami napinającymi może wymagać wymiany już po 60-70 tys. km. W innych silnikach zdarzają się jedynie drobne awarie, najczęściej czujnika ciśnienia oleju, czujnika obrotów wału korbowego, zaworu recyrkulacji spalin albo sondy lambda.

Przeniesienie napędu

Stosunkowo często pojawia się problem z zewnętrznym mechanizmem zmiany biegów. Gdy nie można zmienić przełożenia, wcale nie musi być winna skrzynia biegów. Zawodzą plastikowe elementy łączące dźwignie. Po wymianie na metalowe problem znika zupełnie.

Instalacja elektryczna

Zdarzają się uszkodzenia elektrycznego silnika wycieraczek przedniej szyby, co wynika zazwyczaj z zacierania się elementów mechanicznych. Nierzadko przepala się także elektryczny silnik tylnej wycieraczki. Stosunkowo często pojawia się niesprawność immobilisera i elektrycznych sterowników szyb.

Układ wydechowy

Odporność wydechu na korozję jest słaba. Najszybciej ulega przerdzewieniu tłumik końcowy.

Zawieszenie

Elementy podwozia są w Corsie C wyjątkowo trwałe i dobrze radzą sobie z dziurawymi polskimi drogami. Wzmożonej uwagi wymagają jednak łączniki stabilizatora.

Awaryjność

Rankingi niezawodności pokazują, że Corsa trzeciej generacji w początkowej fazie produkcji musiała dość często odwiedzać warsztaty. W kategorii wiekowej cztery-pięć lat niemiecki TÜV stawia ten model na 48. miejscu, a niemiecka DEKRA - aż na 70. pozycji. Doskonalenie konstrukcji przyniosło wyraźne efekty.

W kategorii wiekowej do trzech lat są to odpowiednio 13. i 29. lokata. Serwisowe akcje nawrotowe rozpoczęto w 2001 r. Pierwsza z nich objęła zaledwie 128 egzemplarzy wyprodukowanych 1.01.2001 r. i dotyczyła problemów z wyłącznikiem poduszki czołowej pasażera (powstało zagrożenie dla dzieci jadących w foteliku na prawym przednim siedzeniu).

W 2004 r. ponownie wezwano niektórych użytkowników Corsy C i Combo (144 auta), by sprawdzić dokręcenie centralnej nakrętki koła kierownicy. Znacznie poważniejszą akcję nawrotową ogłoszono w bieżącym roku. Objęła ona ponad 217 tys. aut (Corsa, Combo, Tigra) i miała na celu wyeliminowanie możliwości powstania zwarcia elektrycznego, a w konsekwencji pożaru w układzie przeciwpoślizgowym ABS.

LPG (Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu)

Corsa C, produkowana od 2000 r., niezależnie od wersji silnikowej wymaga sekwencyjnego wtrysku gazu. Poprawnie pracują wówczas także trzycylindrowe silniki 1.0 12V. Cena takiej instalacji to ok. 3700 zł.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na ramie prawych drzwi przednich, pod elementem zamka (centralny, prawy słupek nadwozia). W niektórych egzemplarzach tabliczka znamionowa może być zamontowana w komorze silnikowej, na prawym nadkolu. Numer identyfikacyjny VIN wybity jest na podłodze przedziału pasażerskiego obok prawego przedniego fotela. Widoczny jest po uchyleniu specjalnej pokrywy w wykładzinie podłogowej. W niektórych modelach numer VIN można odczytać w lewym dolnym rogu przedniej szyby.

Ceny

Corsa to jeden z popularniejszych samochodów na rynku wtórnym, ale nie wszystkie wersje silnikowe reprezentowane są tak samo. Najłatwiej kupić odmiany 1.0 12V i 1.2 16V. Egzemplarzy Corsy z jednostką napędową 1.4 16V jest już znacznie mniej, a bardzo mocna, wręcz sportowa 1.8 16V to prawdziwa rzadkość. Zaskakująco duży wybór panuje wśród nowoczesnych diesli 1.3 CDTi, a niespodziewanie mało jest wysokoprężnych 1.7 DTi. Trudno też kupić najmocniejszego turbodiesla 1.7 CDTi. Przy zakupie Corsy warto zwrócić uwagę, czy nie pochodzi ze szkoły nauki jazdy. Takie auta, a jest ich w Polsce sporo, są zazwyczaj mocno wyeksploatowane i wymagają obniżenia ceny.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.opelklub.pl

Ciekawe i konkretne forum dyskusyjne na temat samochodów firmy Opel

www.corsa.ja.pl

Oprócz spraw klubowych na stronie umieszczono informacje o nowościach, obszerne forum dyskusyjne, galerię zdjęć, opisy modeli, zagadnienia tuningowe, porady oraz linki do ciekawych stron

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA