Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Opel Vectra B (1995-2002) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
26.01.2007 13:21
A A A Drukuj
Uniwersalny charakter to jeden z najmocniejszych punktów Vectry przysparzający jej wielu zwolenników. "Średniak" Opla należy do najchętniej sprowadzanych używanych aut, podobnie jak VW Golf czy VW Passat
Jego popularność w Europie, a zwłaszcza w Niemczech, najwyraźniej stanowi dobrą rekomendację dla osób szukających na rynku wtórnym auta segmentu D. Tym bardziej że nie ma problemu z częściami zamiennymi, dostępne są liczne zamienniki, wiele nieautoryzowanych warsztatów potrafi naprawiać ten samochód i robi to taniej niż fabryczne serwisy.

Vectra nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale nie ma też wyraźnych słabych punktów. Nabywców przekonuje dynamiczna i ponadczasowa stylizacja, przestronne, dobrze wykończone i nieźle wyciszone wnętrze, duży wybór silników, solidne wykonanie auta i dobrze zestrojone, bezpieczne podwozie (aktywne zawieszenie przednie, wielowahaczowe zawieszenie tylne z ramą pomocniczą).

Vectra, zwłaszcza w odmianie kombi, może być wygodnym autem rodzinnym codziennego użytku, którym bez problemu można wyjechać również na weekend czy urlop. Miejsca we wnętrzu jest sporo, nie brakuje też przestrzeni na bagaże (sedan i hatchback 500/790 l, kombi 460/1490 l). Elegancki wygląd wersji czterodrzwiowej sprawił, że w mniejszych firmach pełni ona funkcję auta reprezentacyjnego. Zwłaszcza wtedy gdy pod maską znajdzie się widlasta "szóstka".

Zarówno w Polsce, jak i za granicą Vectry służą często jako auta służbowe. Licznym zaletom i uniwersalnemu charakterowi auta można jednak przeciwstawić zaskakująco wysoką awaryjność oraz wysokie wymagania serwisowe w niektórych wersjach podnoszące koszty eksploatacji.

Silnik

Za najmniej awaryjny uchodzi podstawowy silnik Vectry - 1.6 z ośmiozaworową głowicą. W tym przypadku rzeczywiście trudno mieć jakieś poważne zastrzeżenia. Niewiele kłopotów sprawia także turbodiesel 1.7 TD dostarczany przez japońską firmę Isuzu. Silnik 1.6 16V, zwłaszcza z pierwszych lat produkcji, nie jest już tak udany. Notowano problemy z napinaczem paska rozrządu, silnikiem krokowym regulującym wolne obroty i zaworem recyrkulacji spalin. Z czasem usunięto jednak powtarzające się usterki.

Gorszą sławą cieszą się benzynowe jednostki napędowe 1.8 16V, 2.0 16V i 2.2 16V. W ich przypadku trzeba liczyć się z awariami czujników na wale korbowym i wałku rozrządu (problem dotyczy głównie silnika 2.0 16V, podobnie jak pękanie kolektora wydechowego), zaworu recyrkulacji spalin (zanieczyszczenia) i silnikiem krokowym, pompy cieczy chłodzącej i elementów układu zapłonowego. Nierzadko pojawiają się wycieki płynu chłodzącego.

Wymienionym silnikom nieobce bywa wysokie zużycie oleju, co w istotny sposób podnosi koszty eksploatacji. Za wysokie koszty odpowiedzialny jest także pasek rozrządu, który musi być wymieniany co 60 tys. km. Mistrzem wysokich kosztów jest jednak silnik 2.5 V6 24V.

Elementy napędu rozrządu wymienia się tutaj co prawda co 90 tys. km, ale są one znacznie droższe. Na dodatek V6 potrafi być wyjątkowo paliwożerne. W turbodieslach montowanych od 1997 r. zawodzą pompy wtryskowe i przepływomierze powietrza, mogą wypalać się również uszczelki pod głowicą.

Historia modelu

1988, lato - premiera Vectry A;

1995, lato - premiera Vectry B (wersja hatchback i sedan), silniki 1.6 (75 KM), 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (116 KM), 2.0 16V (136 KM), 2.5 V6 24V (170 KM), 1.7 TD (turbodiesel, komora wstępna, 82 KM);

1996, lato - wersja kombi, silnik 2.0 16V DI (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 82 KM) zamiast 1.7 TD;

1997, jesień - silniki 2.0 16V (112 KM) oraz 2.0 16V DTI (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 101 KM). Sportowa wersja i500 z silnikiem 2.5 V6 24V (195 KM);

1999, luty - modernizacja, drobne zmiany stylizacyjne (nowy zderzak przedni, chromowana ramka osłony chłodnicy);

2000, lato - nowa gama silników: 1.6 16V (101 KM), 1.8 16V (125 KM), 2.2 16V (147 KM), 2.6 V6 24V (170 KM), 2.0 16V DTH (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 101 KM), 2.2 16V DTI (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 125 KM);

2001, jesień - premiera Vectry C;

2002 - zakończenie produkcji Vectry B

Awaryjność

Rankingi niezawodności potwierdzają doświadczenia większości użytkowników. Vectra B pod względem awaryjności wypada przeciętnie. Niemiecki TUV stawia ją na 47. miejscu w kategorii wiekowej 4-5 lat wśród aut przebadanych w 2005 r. i na 44. miejscu w kategorii wiekowej 6-7 lat.

1 2 następne »

PYTANIE Oceń ten samochód

 0
 1
 2
 3

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2005, 19 800 PLN
2004, 8 300 PLN
2013, 74 900 PLN
2008, 34 990 PLN
2013, 105 830 PLN
2003, 38 900 PLN
2013, 69 900 PLN
2011, 161 900 PLN
2000, 9 999 PLN
2009, 125 990 PLN
2013, 69 990 PLN
2008, 64 900 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (434)

  • 32%

    McLaren P1 (352)

  • 28%

    Porsche 918 (300)

Liczba oddanych głosów: 1086