Gazeta.pl > Testy >  DługiDystans >  Opinie

Ford Mondeo (2000-2007) - opinie Moto.pl

Dariusz Dobosz
11.01.2007 12:29
A A A Drukuj
Mondeo przygotowane przez Forda na przywitanie XXI wieku znacznie zyskało na atrakcyjności w stosunku do poprzednika. Nie tylko od strony stylizacyjnej, ale i technicznej
Niemal wszystko zaprojektowano od nowa. Nadwoziu nadano ciekawą formę z ostrymi liniami, w podwoziu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie tylne. Własności jezdne osiągnęły najwyższy poziom, nie zmniejszając komfortu jazdy. Zaproponowano trzy wersje nadwoziowe, różnicując poziom funkcjonalności. W gamie silników pojawiły się nowe konstrukcje, między innymi nowoczesne turbodiesle z wysokociśnieniowym zasilaniem, pod względem kultury pracy uznawane za jedne z najlepszych na świecie. Świetne recenzje zebrała sportowa odmiana ST przygotowywane w dziale sportowym firmy. Wyróżnia ją znakomita relacja osiągów i wyposażenia do ceny.

Mondeo produkowane od 2000 r. to samochód na wskroś nowoczesny - wygodny, przestronny (bagażnik w sedanie i hatchbacku ma pojemność 500 l, w kombi aż 540 l) i bezpieczny (cztery gwiazdki w testach NCAP w 2001 r., poziom ochrony jadących 82 proc.). Wielu fanów Forda uznaje go za najatrakcyjniejszy model w historii firmy, chociaż jest to chyba przesadzona ocena. Zwłaszcza że wprowadzając nowego Mondeo, nie podniesiono w zdecydowany sposób niezawodności samochodu ani nie rozszerzono oferty silników, a w tych kategoriach auto wypada przeciętnie. Dla osób poszukujących nowoczesnego "średniaka" może być to mimo wszystko dobry wybór. Zalet jest sporo, a ceny spadają, bo na 2007 r. zapowiedziano premierę kolejnej generacji modelu.



Historia modelu

2000, jesień - premiera modelu (sedan 4d, hatchback 5d, kombi 5d), silniki 1.8 16V (110 lub 125 KM), 2.0 16V (145 KM), 2.5 V6 24V (170 KM), 2.0 16V DI (diesel, wtrysk bezpośredni, 90 lub 115 KM);

2001, lipiec - zakończenie produkcji wersji 2.0 16V DI;

2001, sierpień - silnik 2.0 16V TDCi (turbodiesel, common rail, 115 KM);

2001, listopad - silnik 2.0 16V TDCi (turbodiesel, common rail, 130 KM);

2002, kwiecień - sportowa wersja ST 220 z silnikiem 3.0 V6 24V (226 KM);

2003, czerwiec - modernizacja: nowa stylizacja przedniego pasa i reflektorów, nowe lampy tylne i lusterka zewnętrzne, zmiany we wnętrzu;

2003, wrzesień - silnik 1.8 16V SCi (bezpośredni wtrysk benzyny, 130 KM);

2005 - silniki 3.0 V6 (204 KM) i 2.2 16V TDCi (turbodiesel, common rail, 155 KM)



Silnik

Najbardziej godne polecenia są benzynowe silniki Mondeo. To konstrukcje niemal bezawaryjne i bardzo trwałe. Nie ma tutaj na przykład pasków zębatych rozrządu, bo napęd wałków rozrządu powierzono łańcuchom. W egzemplarzach z 2000 i 2001 r. mogą pojawić się problemy z wtryskiem paliwa poprawionym w późniejszych wersjach. Gorzej jest z kondycją diesli. W starszych (DI) zdarzają się poważne awarie, takie jak pęknięcia głowic czy korpusów. Zawodzą pompy rozdzielaczowe w układzie zasilania. W nowszych (TDCi) trzeba zwracać uwagę na jakość paliwa (wrażliwe wtryskiwacze mogą się zapychać). Trzeba liczyć się z awariami pomp zasilających, kaprysami elektroniki, pęknięciami głowic i uszkodzeniami turbosprężarek. Trzeba jednak dodać, że jako zupełnie nowe konstrukcje silniki TDCi najbardziej awaryjne były na początku swojej rynkowej kariery (2001-03 r.). Potem wady sukcesywnie poprawiano, problemów było coraz mniej.



Nadwozie

W starszych egzemplarzach pojawiają się problemy z korozją dolnych krawędzi drzwi. Te miejsca trzeba obejrzeć w pierwszej kolejności. Drugi ważny element to przednia szyba, która może samoistnie pękać. Obejrzyjmy ją dokładnie, bo małe rysy z czasem przekształcają się w poważne pęknięcia i kłopot gotowy. Pęknięta szyba może uniemożliwić zaliczenie przeglądu rejestracyjnego, może też być powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję. We wnętrzu sprawdźmy stan przednich foteli. Ich konstrukcja nie zawsze wytrzymuje próbę czasu, stelaże mogą być rozchwiane.



Układ hamulcowy

Okładziny hamulcowe i tarcze zużywają się szybko, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe, co w istotny sposób podnosi koszty eksploatacji. Warto podczas oględzin dokładnie sprawdzić te elementy.



Zawieszenie

Elementy zawieszenia w Mondeo są wyjątkowo trwałe. Nawet z polskimi drogami radzą sobie nieźle. Wrażliwa jest jednak wielowahaczowa konstrukcja tylnej osi. Podobnie jak w Focusie trzeba często ustawiać geometrię kół, by uniknąć problemów z prowadzeniem auta i nadmiernym zużyciem ogumienia. Przy zakupie używanego auta warto dokładnie obejrzeć opony: jeśli są nierównomiernie ścięte, geometrię podwozia trzeba ustawić jak najszybciej.



Układ wydechowy

Fabryczny układ wydechowy nie należy do trwałych, szybko pojawiają się nieszczelności i wykwity korozji.

Trzy-, czteroletnie egzemplarze zazwyczaj mają już wymienione końcowe elementy wydechu. Trzeba to jednak sprawdzić, by uniknąć sporych wydatków już na początku eksploatacji.



Awaryjność

Niezawodność w Mondeo stoi na przeciętnym poziomie, dlatego rankingi awaryjności plasują ten samochód w środku stawki kontrolowanych aut. W najnowszym raporcie niemieckiego TÜV "średniak" Forda znalazł się na 52. pozycji wśród aut w wieku 2-3 lat, a wśród aut w wieku 4-5 lat na 54. miejscu. Z kolei DEKRA umieściła Mondeo na 65. pozycji wśród aut do 3 lat i na 66. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat. Serwisowe akcje nawrotowe dwukrotnie objęły znaczącą liczbę egzemplarzy. W 2002 r. wezwano do serwisów ponad 55 500 aut z wadami hamulca pomocniczego. W 2003 r. ten sam problem dotyczył blisko 72 700 Mondeo. Mniej spektakularne akcje nawrotowe objęły najpierw prawie 5600 egzemplarzy wyprodukowanych od 1 października 2000 r. do 31 lipca 2001 r. (możliwość korozji w serwomechanizmie systemu kontroli prędkości "cruise control"), potem 801 aut z wadami systemu wspomagania układu kierowniczego (możliwość wycieku wskutek przetarcia przewodu olejowego przy silniku, 2003 r.), a jeszcze później nieco ponad 300 samochodów z nieodpowiednim czujnikiem w układzie hamulcowym (2004 r.).



Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na prawym, centralnym słupku nadwozia, pod zaczepem zamka przednich drzwi. Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej oraz na desce rozdzielczej od góry, po lewej stronie (numer widoczny jest w lewym, dolnym rogu przedniej szyby.



VIN





Znaki 1-3Światowy kod producenta (WF0 - Ford Werke AG, Niemcy; SFA - Ford Motor Company Ltd.; WF1 - Ford Werke AG, Niemcy, modele na rynek amerykański; XLC - N.V. Nederland Ford, Holandia; VS6 - Ford Espana S.A., Hiszpania; TW2 - Ford Lusitana S.A.R.L., Portugalia)
Znak 4Kod nadwozia (4 - sedan 4d; 5 - hatchback 5d; W - kombi 5d)
Znaki 5-6Miejsca wolne (wypełnione symbolami X)
Znaki 7-8Kod zakładu montażowego (GB - Genk, Belgia; GA - Kolonia, Niemcy)
Znak 9Kod modelu (B - Mondeo)
Znak 10Kod nadwozia (pokrywa się ze znakiem w pozycji 4)
Znak 11Kod roku modelowego
Znak 12Kod miesiąca produkcji
Znaki 13-17Numer seryjny


Internet

www.mondeoklubpolska.pl

Obszerne, wielotematyczne forum na temat Forda Mondeo



www.mojemondeo.prv.pl

Historia, aktualności, opisy napraw i modyfikacji, galeria zdjęć



www.fordmondeo.prv.pl

Dane techniczne, opinie o użytkowanych egzemplarzach, galeria zdjęć, linki



www.fordclubpolska.org

Obszerny serwis o samochodach Forda



www.ford-mondeo.za.pl

Ciekawostki, galeria zdjęć, linki



LPG

Jerzy Maliński - Koalicja na rzecz Autogazu

Ford Mondeo produkowany od 2000 r. nie jest przystosowany do pracy z instalacją gazową. Materiały użyte w konstrukcji głowic silników uniemożliwiają długotrwałą pracę z zasilaniem LPG, dlatego producent samochodu nie zaleca montowania instalacji gazowej. Jazda Fordem Mondeo na autogazie może się skończyć naprawą główną silnika nawet po niewielkim przebiegu.

Ceny

Oferta Mondeo na polskim rynku wtórnym jest bogata, chociaż nie we wszystkich wersjach panuje duży wybór. Mało jest aut z silnikami 2.5 V6 24V i 3.0 V6, a odmiana 2.2 16V TDCi to - przynajmniej na razie - prawdziwa rzadkość. Bez trudu można znaleźć benzynowego Mondeo 1.8 16V albo 2.0 16V, a prawdziwy róg obfitości to oferta aut z silnikami wysokoprężnymi.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Dariusz Dobosz

PYTANIE Oceń ten samochód

 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
ZOBACZ TAKŻE

Dodaj swój komentarz:
Autor:
Login / Pseudonim: Hasło:
Komentuj pod pseudonimem jako Gość lub zaloguj się
| Załóż konto
Komentarz:
2013, 47 100 PLN
2010, 21 500 PLN
2008, 22 990 PLN
2013, 48 400 PLN
2010, 59 900 PLN
2012, 41 900 PLN
2006, 75 900 PLN
2013, 37 900 PLN
2010, 23 900 PLN
2013, 37 884 PLN
2012, 41 900 PLN
2007, 13 990 PLN

Która hybryda jest najlepsza?

  • 40%

    LaFerrari (633)

  • 32%

    McLaren P1 (499)

  • 28%

    Porsche 918 (441)

Liczba oddanych głosów: 1573