Saab 900 (1993-1998) - opinie Moto.pl

?Dziewięćsetka? drugiej generacji była pierwszym samochodem Saaba zbudowanym po przejęciu szwedzkiej firmy przez koncern General Motors. GM, będąc także właścicielem Opla, wykorzystał w nowej konstrukcji gotową płytę podłogową Vectry pierwszej generacji, co uprościło projekt i przyspieszyło prace.

Rynkiem aut używanych interesują się również prawdziwi entuzjaści szukający pojazdów nietuzinkowych. Szwedzki Saab 900 to dla nich doskonała propozycja.

"Dziewięćsetka" drugiej generacji była pierwszym samochodem Saaba zbudowanym po przejęciu szwedzkiej firmy przez koncern General Motors. GM, będąc także właścicielem Opla, wykorzystał w nowej konstrukcji gotową płytę podłogową Vectry pierwszej generacji, co uprościło projekt i przyspieszyło prace. Dla użytkowników Saaba 900 to dobra wiadomość, bowiem dostęp do wielu części zamiennych jest bardzo ułatwiony. Można korzystać z firmowej oferty szwedzkiej firmy, można także bez problemu sięgać po fabryczne i akcesoryjne elementy produkowane dla Opla Vectry. Dotyczy to praktycznie całego podwozia, włącznie z układem hamulcowym.

Na tym jednak typowość "dziewięćsetki" się kończy. Nadwozie ma własny styl, podobnie jak ekskluzywne wnętrze. Komfort, wygoda, doskonałe prowadzenie, nowoczesne rozwiązania techniczne, dobra dynamika, wysoki poziom bezpieczeństwa - to najkrótsza charakterystyka Saaba 900. A w tym wszystkim - odrobina ekstrawagancji - włącznik zapłonu między przednimi fotelami i niemal pionowo poprowadzona deska rozdzielcza.

O ile jednak oryginalność "dziewięćsetki" może się podobać, o tyle koszty zakupu i obsługi tego auta studzą nieco entuzjazm. Szwedzkie auta należą do najdroższych w swoim segmencie, a nowoczesne rozwiązania techniczne wymagają zadbania o fachowy i systematyczny serwis. Kosztów eksploatacji nie można obniżyć poprzez zakup bardziej ekonomicznego diesla, bo w Saabach 900 drugiej generacji nie montowano silników wysokoprężnych.

Historia modelu

1993, lipiec - premiera modelu, hatchback 5d. Silniki 2.0 16V (131 KM), 2.0 16V (185 KM), 2.3 16V (150 KM), 2.5 V6 24V (170 KM);

1994, styczeń - hatchback 3d (powszechnie nazywany Coupe) i Cabrio;

1995, styczeń - dwa wałki wyrównoważające w silniku 2.0 16V (185 KM); 1998, wiosna - premiera następcy (model 9-3) i zakończenie produkcji modelu 900

Awaryjność

Saab 900 nie jest klasyfikowany w najnowszych rankingach niezawodności albo pojawia się wspólnie z modelem 9-3, co utrudnia pełną ocenę "dziewięćsetki". Nie jest to jednak samochód, który nagminnie się psuje. Awarie są raczej drobne, poważne usterki należą do rzadkości. Wiele błędów konstrukcyjnych wyeliminowano podczas serwisowych akcji nawrotowych.

W egzemplarzach produkowanych od maja do września 1994 r. wymieniano wadliwe ramy przednich foteli, a w "dziewięćsetkach" z lipca 1994 r. eliminowano możliwość zwarcia w instalacji alarmowej.

W wersji Cabrio (maj 1994 - lipiec 1995) korygowano wadliwy montaż kolumny kierowniczej, a właściciele wersji pięciodrzwiowych produkowanych od września do października 1995 r. musieli sprawdzić w autoryzowanych warsztatach pasy bezpieczeństwa. W 1997 r. czterocylindrowe silniki Saaba 900 miały diagnozowane przepustnice, co miało wyeliminować zacinanie się tych elementów na skutek tak zwanej "suchej korozji" elementów ocynkowanych. Akcją objęto samochody produkowane od sierpnia 1993 r.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Do Saaba 900 zwykle montuje się systemy LPG drugiej generacji, których cena nie przekracza zazwyczaj 2000 zł. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jednostki napędowe ze zintegrowanym układem zapłonowym, zwanym listwą zapłonową.

Gdy silnik pracuje na autogazie, układ ten dość często ulega awariom, wywołując zjawisko o nazwie "back-fire" i powodując uszkodzenie gumowych łączników kolektora ssącego. Dlatego zaleca się raczej montowanie systemów wtrysku gazu za 2800-3500 zł. Wersje doładowane pracują poprawnie tylko z instalacjami wtrysku gazu,

ale ze względu na duże moce jednostkowe uzyskiwane z każdego cylindra trudno jest dobrać właściwie wtryskiwacze LPG, by zapewnić poprawną pracę silnika w każdych warunkach.

VIN

Numer VIN widoczny jest w dwóch miejscach: na podszybiu, po uniesieniu pokrywy silnika oraz na górnej powierzchni deski rozdzielczej po stronie kierowcy przez lewy dolny róg przedniej szyby.

Ceny

Saab 900 to samochód mało popularny, w wersjach 2.3 i 2.5 V6 24V niezwykle rzadko spotykany na polskim rynku wtórnym. Wybór wersji z silnikiem dwulitrowym daje znacznie większe możliwości, choć i tutaj nie ma co liczyć na "róg obfitości". Szukając auta takiego jak szwedzka "dziewięćsetka", można jednak pójść inną drogą niż odwiedzanie komisów i przypadkowe przeszukiwanie internetu. Warto na przykład rozejrzeć się po klubach, gdzie łatwiej znaleźć informacje o sprzedawanych egzemplarzach i ich historii.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Internet

www.saabklub.pl - najważniejsza strona internetowa dla miłośników aut firmy Saab. Oprócz spraw klubowych i informacji o imprezach znajdziemy tutaj forum użytkowników, giełdę samochodów i części zamiennych, artykuły o Saabach oraz linki do ciekawych stron

Elektronika

Saab 900 nie jest szczególnie zelektronizowany, dlatego nie miewa dziwnych, komputerowych kaprysów. Zdarza się, że znikają niektóre litery na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu, ale ta usterka jest łatwa do usunięcia.

Silnik

Jednostki napędowe są trwałe i mało awaryjne. Nawet turbosprężarki, jeśli na czas wymienia się olej silnikowy, nie przysparzają problemów. Słaby punkt stanowi jedynie łożysko rolki napinającej wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. W jednostkach wyposażonych w listwę zapłonową ze zintegrowanymi cewkami zapłonowymi trzeba liczyć się z uszkodzeniami tego elementu. W starzejącej się listwie pojawiają się przebicia zakłócające pracę silnika (podobnie jak w klasycznych przewodach zapłonowych). Oryginalna listwa to wydatek rzędu 1800 zł, ale używany element można kupić za 350-400 zł.

Przeniesienie napędu

Problemy ze sprzęgłem wiążą się najczęściej z uszkodzeniami linki sprzęgła. "Dziewięćsetka" nie ma układu hydraulicznego jak późniejszy 9-3 czy równolegle produkowany Saab 9000, a to czasami oznacza kłopoty. By nie zostać z unieruchomionym samochodem na szosie, warto wymienić linkę natychmiast po stwierdzeniu zbyt dużego oporu lub zbyt dużego luzu na pedale sprzęgła.

Układ wydechowy

O ile nadwozie dzielnie opiera się korozji, o tyle elementy wydechu nie są już tak odporne na rdzę. Najszybciej starzeje się końcowy tłumik, dlatego wymaga on najwięcej uwagi przy oględzinach.

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA