Mercedes klasy E (1995-2003) - opinie Moto.pl

Za sprawą charakterystycznych podwójnych reflektorów o owalnym kształcie model W210 przezwano "okularnikiem" lub "profesorem". Ten element stylizacyjny wyznaczył nową modę i był kopiowany później nie tylko w innych Mercedesach

Historia modelu:

1995, wiosna - premiera modelu (seria W 210), wersja sedan. Silniki 2.0 16V, 136 KM (E 200); 2.3 16V, 150 KM (E 230); 2.8 24V, 193 KM (E 280); 3.2 24V, 220 KM (E 320); 4.2 V8 32V, 279 KM (E 420); 5.0 V8 32V, 347 KM (50 AMG); 2.2 D, 95 KM, diesel z komorą wstępną (E 220 D); 2.9 TD, 129 KM, turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim (E 290 TD); 3.0 D, 135 KM, diesel z komorą wstępną (E 300 D).

1996, wiosna - wersja kombi (symbol T w oznaczeniu modelu), boczne poduszki przy przednich fotelach w wyposażeniu seryjnym. 1997, luty - wersja z napędem 4x4 (4-Matic), nowy turbodiesel z komorą wstępną 3.0 TD, 177 KM (E 300 TD), nowe silniki benzynowe V6: 2.4 V6 18V, 170 KM (E 240); 2.8 V6 18V, 204 KM (E 280); 3.2 V6 18V, 224 KM (E 320).

1997, jesień - nowe silniki 4.3 V8 24V, 279 KM (E 430) oraz 5.4 V8 24V, 354 KM (E 55 AMG). Wycofany z oferty silnik 3.0 D (E 300 D). 1998, lato - nowe silniki wysokoprężne z wtryskiem typu "common-rail": 2.2 16V CDI, 102 KM (E 200 CDI); 2.2 16V CDI, 125 KM (E 220 CDI). Klimatyzacja w wyposażeniu seryjnym.

1999, lato - niewielka modernizacja nadwozia, nowe silniki wysokoprężne 2.7 20V, 170 KM (E 270 CDI); 3.2 24V, 197 KM (E 320 CDI). Wyższa moc w wersjach E 200 CDI (116 KM) i E 220 CDI (143 KM).

2002, wiosna - premiera kolejnej generacji z nadwoziem sedan, zakończenie produkcji serii W 210 z nadwoziem sedan.

2003, styczeń - premiera kolejnej generacji z nadwoziem kombi, zakończenie produkcji serii W 210 z nadwoziem kombi

Luksusowe samochody znanych marek, nawet używane, sporo kosztują. Tak jak Mercedes E, który na długo zachowuje prestiż poparty komfortem, przestronnością i dobrym wyposażeniem.

Za sprawą charakterystycznych podwójnych reflektorów o owalnym kształcie przezwano go "okularnikiem" lub "profesorem". Ten element stylizacyjny wyznaczył nową modę i był kopiowany później nie tylko w innych Mercedesach. Na tym jednak koniec ekstrawagancji, cała reszta to klasyka Mercedesa ze wszystkimi jej zaletami i wadami. Ten duży, solidny i dobrze wyposażony samochód z napędem tylnych lub wszystkich kół równie dobrze może spełniać funkcję auta reprezentacyjnego i wygodnego pojazdu rodzinnego, zwłaszcza w wersji kombi.

We wnętrzu nie brakuje przestrzeni, a bagażniki są wręcz przepastne (sedan 520 l, kombi aż 600 l). Mimo dużych rozmiarów manewrowanie E-klasą nie sprawia większych trudności. To za sprawą rewelacyjnego kąta skrętu kół.

Znaczne rozmiary i solidność konstrukcji, zapewniające komfort oraz wysoki poziom bezpieczeństwa, okupiono dużą masą własną (ponad 1400 kg). O ile z prowadzeniem auta nie ma żadnych problemów, o tyle dynamika wersji ze słabszymi silnikami w starszych rocznikach pozostawia wiele do życzenia. Z tego względu warte polecenia są egzemplarze produkowane po 1997 r., w których znajdziemy nie tylko lepsze wyposażenie, ale również sprawniejsze silniki benzynowe V6 oraz nowoczesne turbodiesle z zasilaniem wysokociśnieniowym "common-rail" (CDI).

Wybór silników w całej ofercie używanych Mercedesów E jest imponujący, a dwie wersje nadwoziowe dają możliwość dodatkowych kombinacji. Łatwo zatem dobrać auto do konkretnych potrzeb.

Awaryjność

Rankingi niezawodności w stosunku do Mercedesa E serii W 210 są wyjątkowo zgodne. Zarówno TÜV, jak i DEKRA w kategorii wiekowej sześć-siedem lat stawiają ten model na 47. pozycji (na mniej więcej sto klasyfikowanych aut). Miejsce w środku stawki świadczy o tym, że E-klasa ma sporo przypadłości i co jakiś czas musi pojawić się w warsztacie.

Starsze roczniki na tle konkurencji wypadają nieco lepiej. W rankingu TÜV wśród samochodów w wieku ośmiu-dziewięciu lat Mercedes E zajmuje 23. lokatę (na 78 aut), a wśród dziesięciolatków - 11. pozycję (na 59 aut). Zatem im Mercedes starszy, tym lepiej wypada na tle konkurencji. Pierwszą akcję nawrotową dla serii W 210 ogłoszono w grudniu 1996 r. Objęła ona egzemplarze wyprodukowane od połowy 1996 r. i dotyczyła nieprawidłowości w instalacji bocznych poduszek powietrznych.

W 2000 r. wezwano do serwisu użytkowników aut z roczników 1994-97, by wyeliminować możliwość wycieków z mechanizmu wspomagania układu kierowniczego. Niedługo później w samochodach z 2000 r. stwierdzono wadę włącznika elektrycznej nagrzewnicy.

Ostatnie wezwanie do serwisów (w 2001 r.) dotyczyło egzemplarzy produkowanych od 1.09.1995 do 31.12.1996 r. i miało zapobiec niekontrolowanemu odpaleniu poduszki powietrznej kierowcy.

LPG

Jerzy Maliński Koalicja na rzecz Autogazu

W Mercedesach E przy zasilaniu autogazem poprawnie pracują wszystkie benzynowe jednostki napędowe. Trzeba jednak dodać, że w grę wchodzi tutaj tylko sekwencyjny wtrysk LPG za 2800-3500 zł. Zdarzają się uszkodzenia cewek zapłonowych, zwłaszcza przy systemach z dwoma świecami zapłonowymi na cylinder (silniki V6 18V i V8 24V).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na lewym, centralnym słupku nadwozia. Numer VIN wybito w komorze silnika, na przegrodzie czołowej.

VIN

Internet

www.mb.org.pl - Strona Mercedes-Benz Klub Polska pełna fachowych informacji i porad. Oprócz spraw klubowych można znaleźć tutaj wiadomości historyczne, aktualności, forum użytkowników, galerię zdjęć, giełdę i praktyczny poradnik. Godne uwagi są zwłaszcza uwagi dotyczące wyboru modelu przy zakupie, metody eliminowania awarii i niedomagań oraz stosowania zamienników, a także pełen precyzyjnych informacji i przestróg rozdział o LPG

Ceny

Większość wersji silnikowych dostępna jest na polskim rynku wtórnym. Można nawet znaleźć oferty sprzedaży odmian z jednostkami V8. Do rzadkości należą jedynie 2.8 24V. Mały wybór jest wśród benzynowych 2.3 16V, 3.2 24V, 2.8 V6 18V i 3.2 V6 18V.

Najłatwiej wybrać coś z benzynowej wersji 2.0 16V albo z szerokiej oferty diesli, które w Mercedesie E są bardzo popularne. Szczególnie dużo ofert dotyczy starszych silników wysokoprężnych 2.9 TD i 3.0 D oraz nowoczesnych CDI o pojemności 2.2 oraz 3.2 l.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Nadwozie

Wysoki prestiż modelu i przynależność do klasy wyższej nie chronią nadwozia przed działaniem korozji. Pod tym względem Mercedes E prezentuje się raczej słabo. Rdza pojawia się na przednim pasie, zwłaszcza przy reflektorach, we wnęce koła zapasowego, na pokrywie bagażnika oraz pod uszczelkami i elementami ozdobnymi

Instalacja elektryczna

Do 1997 r. problemem były nagminnie przepalające się żarówki świateł pozycyjnych. Winę ponosił wadliwy regulator napięcia. W silnikach wysokoprężnych CDI słabym punktem są alternatory.

Układ wydechowy

Korozja nie oszczędza wydechu E-klasy. Warto go dokładnie skontrolować, bo naprawa może okazać się kosztowna.

Układ napędowy

elementy przenoszące napęd, podobnie jak silniki, są trwałe i niezawodne. Pojawiają się jednak wycieki oleju ze skrzyni przekładniowej i tylnego mostu.

Zdarzają się również problemy z mechanizmem przełączania biegów

Zawieszenie

Trzeba liczyć się z szybkim zużyciem typowych elementów podwozia - sworzni wahaczy, łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych. Bogata oferta części zamiennych, nowych i akcesoryjnych, pozwala jednak na dokonywanie szybkich i tanich napraw

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA