Audi A4 (1994-2004) - opinie Moto.pl

Model A4 nie szokuje stylizacją, ale ujmuje klasyczną linią i rozwiązaniami technicznymi, które mimo upływu lat trzeba uznać za nowoczesne
Chociaż model A4 stanowi w jakimś sensie kontynuację idei niemal legendarnego Audi 80, to jednak trudno mówić tutaj o jakichkolwiek technicznych podobieństwach. Zbudowano zupełnie nowy samochód, cały z ocynkowanych blach, z nową płytą podłogową i aluminiowymi elementami zawieszenia. Wśród silników benzynowych znalazły się bardzo nowoczesne jednostki z pięcioma zaworami na cylinder. Nowatorstwo technologiczne znakomicie współgrało z tym, że w klasie średniej A4 wprowadził firmę Audi w XXI wiek. Za nawiązanie do poprzednika można uznać jedynie prostą, a przez to ponadczasową stylizację. Nadwozie zaprojektowane bez ekstrawagancji nadal może się podobać. Podobnie ocenić można projekt wnętrza - mało oryginalnego, ale funkcjonalnego. Ponarzekać można jedynie na nieco przyciasną część tylną. Za to bagażnik w wersji sedan jest naprawdę spory (440 l). Tutaj przegrywa nawet kombi, które do linii szyb oferuje mniejszą przestrzeń bagażową (390 l). Mocnym punktem A4 jest z pewnością nadzwyczaj szeroka gama silników, przy czym niektóre benzynowce i diesle to konstrukcje najwyższej próby. Można sięgnąć także po wersję z napędem 4x4 albo po sportowe odmiany S4 i RS 4. Ich ceny mogą co prawda przyprawić o zawrót głowy, ale znajdziemy tutaj nie tylko napęd obu osi, ale również potężne silniki - 4.2 V8 40V (344 KM) i 2.7 V6 30V (380 KM, dwie turbosprężarki i dwa intercoolery).

Historia modelu

1994, październik - premiera modelu z nadwoziem sedan. Silniki 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V T (150 KM), 2.6 V6 (150 KM), 2.8 V6 (174 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 90 KM)

1995, listopad - wersja kombi (Avant), silniki 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 75 lub 110 KM)

1996 - silniki 1.8 20V T (180 KM) oraz 2.8 V6 30V (193 KM)

1997, jesień - wersja S4 (silnik 2.7 V6 30V Biturbo, 265 KM, napęd 4x4)

1998 - silnik 2.4 V6 30V (165 KM), 2.5 V6 24V TDI (wtrysk bezpośredni, 150 KM)

1999, styczeń - modernizacja (gładkie szkła reflektorów, nowe zderzaki i kierunkowskazy, zmieniona nieco deska rozdzielcza). Wersja Quattro 1.8 20V T (180 KM, napęd 4x4)

1999, jesień - wersja RS4 (tylko z nadwoziem kombi, silnik 2.7 V6 30V, 380 KM, napęd 4x4) oraz silnik 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 116 KM)

2000, październik - modernizacja wersji z nadwoziem sedan (m.in. wzmocnienie elementów podwozia). Silniki 1.6 (102 KM), 1.8 20V T (150 KM), 2.0 20V (131 KM), 3.0 30V (220 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 131 KM), 2.5 24V TDI (wtrysk bezpośredni, 179 KM)

2001, sierpień - modernizacja wersji z nadwoziem kombi, nowe silniki 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 100 KM) oraz 2.5 24V TDI (wtrysk bezpośredni, 155 KM)

2001, wrzesień - wersja Cabrio (wcześniej oferowano kabriolet na bazie Audi 80)

2002, wrzesień - wersja S4 z silnikiem 4.2 V8 40V (344 KM) oraz silnik 2.0 16V (150 KM)

2003, wrzesień - wersja S4 Cabrio

2004, jesień - modernizacja

Łyk techniki

Wśród wielu technicznych ciekawostek w A4 znajdziemy również nietypowy, ale stosowany przez Audi mechanizm rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną oś w układzie napędowym 4x4. Chodzi o przekładnię Torsen, której nazwa pochodzi od angielskich słów "torque" (moment obrotowy) i "sensing" (wyczuwanie). Mechanizm wykorzystuje zasadę znaną z przekładni ślimakowej reagującej na różnice obrotów między osiami pojazdu. Przekładnia ta może być ustawiona w taki sposób, by współczynnik blokowania był zmienny, zależny od okoliczności. Można również uzyskać efekt samoblokowania przekładni. Układ typu Torsen jest w stanie osiągnąć współczynnik blokowania 1:3,5 między największym i najmniejszym kątem pochylenia linii śrubowej. Oznacza to, że moc silnika na osi, której koła w danej chwili mają lepszy kontakt z podłożem, może być 3,5-krotnie większa niż drugiej osi, której koła mają w tym samym momencie mniejszą przyczepność.

Awaryjność

Prestiż marki w przypadku A4 na niewiele się zdaje. Auto ma słabe notowania pod względem awaryjności. Potwierdzają to raporty niemieckiego TÜV, które stawiają ten model na 44. pozycji w kategorii wiekowej 4-5 lat i na 69. miejscu w kategorii 6-7 lat. Są to oceny nadzwyczaj zgodne z raportami DEKRA, które w tych samych kategoriach stawiają A4 odpowiednio na 44. i 67. pozycji. Audio klasy średniej ma na swoim koncie również kilka serwisowych akcji nawrotowych. Zaczęło się od poprawek systemu poduszek powietrznych w samochodach z lat 1995 i 1996 (możliwość samoczynnego odpalenia poduszek przy udziale ładunków elektrostatycznych). Potem odkryto problemy z mechanizmem regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa w egzemplarzach wyprodukowanych od lutego do marca 1997 r. W egzemplarzach, które opuszczały taśmy produkcyjne od sierpnia 1997 do lutego 1998 r., usuwano z kolei problemy z przepływomierzem powietrza, a w autach wyprodukowanych od marca do sierpnia 1998 r. wykryto możliwość przedwczesnego zużycia elementów układu kierowniczego. Przed modernizacją w 2004 r. wymieniano jeszcze w niektórych egzemplarzach wadliwe tarcze hamulcowe (2003 r.).

LPG

Jerzy Maliński , Koalicja na rzecz Autogazu

W Audi A4 nie ma szczególnych przeciwwskazań czy zaleceń co do zasilania autogazem. We wszystkich wersjach silników benzynowych można instalować wtrysk autogazu. Przy zasilaniu LPG poprawnie zachowują się również doładowane silniki 1.8 Turbo, bardzo popularne w tym modelu. Cena takiej instalacji oscyluje w granicach 3000-3500 zł, w zależności od producenta instalacji i warsztatu montującego zestaw.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika. Umieszczono ją na wzmocnieniu przedniego pasa, po lewej stronie. Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej.

VIN

Znaki 1-3WAU - światowy kod producenta (Audi, Niemcy)
Znaki 4-6Miejsca niewykorzystane (wypełnione symbolem Z)
Znaki 7-8Kod modelu (8D - Audi A4)
Znak 9Miejsce niewykorzystane
Znak 10 Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (A - Ingolstadt, Niemcy; B - Bruksela, Belgia)
Znaki 12-17Numer seryjny


Ceny

Na przestrzeni dziesięciu lat w modelu A4 "uzbierało się" ponad dziesięć wersji silnikowych, jednak na polskim rynku wtórnym tylko niektóre z nich są szeroko reprezentowane. Największy wybór panuje wśród turbodiesli 1.9 TDI, dużo jest również benzynowych wersji 1.8 20V (125 KM). Nie ma problemów ze znalezieniem benzynowych wersji 1.6 i 3.0 V6 30V oraz wysokoprężnych 2.5 V6 24V TDI. Najmniej jest używanych A4 z czterocylindrowymi silnikami dwulitrowymi oraz widlastymi "szóstkami" 2.4, 2.6 i 2.8.

Orientacyjne ceny egzemplarzy używanych (tys. zł)

 2004200320022001200019991998199719961995
1.631,027,023,020,018,016,0
1.8 20V85,065,050,045,032,028,025,022,019,017,0
2.0 20V52,048,035,031,028,0
2.4 V6 30V53,049,0
2.6 V620,015,0
2.8 V6 30V38,027,023,0
3.0 V6 30V87,074,0
1.9 TDI (110 KM)36,032,027,024,022,021,0
1.9 TDI (130 KM)80,063,060,054,0
2.5 V6 24V TDI67,064,057,040,035,0


Internet

www.audiklub.org - Obszerne forum dyskusyjne na temat samochodów Audi.

www.a4-klub.pl - Obszerne forum dyskusyjne o modelu A4, z działami tematycznymi i mnóstwem konkretnych porad technicznych.

www.a4cp.fora.pl - Forum dyskusyjne o modelu A4. Różnorodna tematyka, wydzielone tematy (technika, tuning, audio).

Układ napędowy

Przeniesienie napędu w A4 nie sprawia większych problemów. Kłopoty mogą sprawić jedynie pojawiające się nieszczelności instalacji hydraulicznej sprzęgła.

Instalacja elektryczna

Awariom ulegają elektryczne sterowniki szyb bocznych oraz alternatory. Początkowo awaryjne były również reflektory ksenonowe (1999 r.).

Zawieszenie

Kłopoty z trwałością przedniego zawieszenia to domena egzemplarzy produkowanych do 2000 r. Najsłabszym punktem są metalowo-gumowe tuleje aluminiowych wahaczy, wymiana kompletnych elementów, niestety, sporo kosztuje. Po modernizacji w 2000 r. trwałość zawieszenia poprawiła się. Stosunkowo szybko zużywają się łączniki przedniego stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych.

Silnik

Wyjątkowo słabym punktem silników A4 jest pękający... korek wlewu oleju. Wycieki środka smarnego mogą być znaczne, co zagraża zatarciem silnika. W benzynowych jednostkach napędowych pojawiają się awarie pomp paliwa i nieszczelności układu chłodzenia. Czterocylindrowce są wyjątkowo czułe na czystość oleju. Trzeba pamiętać o jego regularnej wymianie, by nie doprowadzić do uszkodzeń wałków rozrządu. Z kolei w dieslach słabym punktem są koła zamachowe.

Więcej o: