BMW serii 3 (1998-2005) - opinie Moto.pl

Bawarskie ?średniaki? to propozycja dla osób z grubszymi portfelami. Są droższe od wielu innych aut tego segmentu, ale oferują więcej niż konkurenci

Jeśli kogoś nie przekonuje prestiż marki, powinien docenić ponadprzeciętną dynamikę silników i ich kulturę pracy, wysoki komfort jazdy, świetne zawieszenie i bardzo bogate wyposażenie, także w zakresie bezpieczeństwa. BMW to mechaniczna ekstraklasa - pod ich maskami znajdziemy nowinki gwarantujące przewagę nad rywalami. Dlatego "trójka" sprzed kilku lat może okazać się nawet ciekawszą propozycją niż nowe, ale mniej renomowane auto klasy średniej. Dodatkowy atut to możliwość wyboru jednego z pięciu wariantów nadwoziowych. Oprócz eleganckiego sedana jest też rodzinne kombi albo bardziej sportowe odmiany Compact (krótsze, trzydrzwiowe nadwozie) lub Coupé (dwudrzwiowe nadwozie o tych samych rozmiarach co sedan) czy Cabrio. Swoistą wizytówką tego modelu są mocne, sześciocylindrowe silniki rzędowe. Jeśli ktoś uważa, że są zbyt słabe, może sięgnąć po sportowe wersje M3 przygotowywane przez firmowy dział sportu. Jest ich jednak mniej, niż można by wnosić po obfitości egzemplarzy z trójkolorową plakietką M-Power przyklejaną dla spotęgowania efektu nawet na najsłabszych wersjach silnikowych.

BMW serii 3 to jednak nie tylko zalety. Wnętrze auta nie grzeszy przestronnością i funkcjonalnością. Wiele wersji nie ma nawet składanego oparcia tylnej kanapy. Niektóre silniki pracują głośno i są paliwożerne. Wizyty w serwisach, które wcale nie muszą należeć do rzadkości, są drogie.

Historia modelu

1998, wiosna - premiera modelu (E46). Silniki 1.9 (118 KM - wersja 318i), 2.0 (150 KM - wersja 320i), 2.5 24V (170 KM - wersja 323i), 2.8 24V (193 KM - wersja 328i), 2.0 16V (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 136 KM - wersja 320d)

1998/99, zima - wersja silnikowa 316i (1.9, 105 KM)

1999, wiosna - wersja coupé

1999, lato - wersja kombi

1999, jesień - wersja silnikowa 330d (turbodiesel, common rail, 2.9 24V, 184 KM) w nadwoziu sedan (w nadwoziu kombi od wiosny 2000 r.)

2000, wiosna - wersja cabrio

2000, lato - wersja silnikowa 330i (3.0 24V, 231 KM) zamiast 328i. Napęd 4x4 w wersjach 325i (2.5 24V, 192 KM), 330i a także 330d

2001 - face lifting nadwozi sedan i kombi (zmieniony kształt reflektorów przednich i wlotów powietrza, nieco inne przetłoczenia pokrywy silnika). Silniki 1.8 16V (115 KM - wersja 316i), 2.0 16V (143 KM - wersja 318i), 2.2 24V (170 KM - wersja 320i), 2.5 24V (192 KM - wersja 325i), 3.0 24V (231 KM - wersja 330i), 2.0 16V (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 115 KM - wersja 318d), 2.0 16V (turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 150 KM - wersja 320d), 2.9 24V (turbodiesel, common rail, 184 KM - wersja 330d)

2004/05, zima - nowy model serii 3 (E90) z nadwoziem sedan (kombi od wiosny 2005 r.)

Awaryjność

BMW serii 3, oznaczony fabrycznym kodem E 46, w rankingach niezawodności wypada słabo. Raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego TÜV stawia go na 88. miejscu w kategorii wiekowej 4-5 lat i na 81. w kategorii 6-7 lat. Z kolei Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców DEKRA lokuje ten model odpowiednio na 98. i 68. miejscu, a więc też daleko od czołówki. O modelu E 46 nie świadczą najlepiej również liczne akcje nawrotowe, przy czym niektóre dotyczyły stosunkowo poważnych wad. Użytkowników wezwano do serwisów po raz pierwszy tuż po rynkowym debiucie samochodu (egzemplarze wyprodukowane między wrześniem 1998 a kwietniem 1999 r.), eliminując możliwość niekontrolowanego odpalenia bocznych poduszek powietrznych i poprawiając łączenie pedału hamulca z układem wspomagania. Z kolei w egzemplarzach wyprodukowanych między 16 września a 28 października 1999 r. serwisy usuwały wady włącznika świateł "stop". W "trójkach" wyprodukowanych od 14 września do 7 października 2000 r. wymieniano koła, bowiem podczas montażu w fabryce mogły być uszkodzone obręcze kół, a w egzemplarzach z okresu 1 lutego - 18 maja 2001 r. usuwano wady systemu sterowania w układzie chłodzenia (możliwość przegrzania układów elektronicznych, a nawet pożaru). Kolejne problemy wykryto w BMW serii 3 z okresu produkcyjnego 28 września - 24 października 2001 r. Tym razem usuwano wady ogumienia. Na początku 2002 r. usuwano jeszcze w modelu E 46 problemy z przednim zawieszeniem, a na początku 2005 r. kłopoty z pompą paliwa.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika, na prawym kielichu kolumny przedniego zawieszenia. Numer VIN wybity na desce rozdzielczej widoczny jest w lewym dolnym rogu przedniej szyby

VIN

Ceny

Oferta używanych "trójek" serii E 46 jest stosunkowo duża. Wybór w każdej z wersji pojemnościowych nie jest może szczególnie obfity, ale niemal wszystkie silniki mają podobną reprezentację na rynku wtórnym. Najmniej jest benzynowych wersji 2.2 i 3.0, a zupełną rzadkością najnowocześniejsze turbodiesle 2.9 (330d). Miłośnicy silników wysokoprężnych bez trudu znajdą jednak dwulitrowego turbodiesla (320d), bo ofert sprzedaży takich aut jest nawet więcej niż niektórych wersji benzynowych.

LPG

Jerzy Maliński , Koalicja na rzecz Autogazu

W BMW 3 serii E 46 zasilanie autogazem jest problematyczne. Pojawia się konieczność zamontowania wtryskiwaczy gazowych przedłużonych teflonowymi wężykami (muszą trafić pod samo wejście wtryskiwaczy benzynowych). Wynika to ze zmiennej długości kolektora dolotowego, wyposażonego dodatkowo w niewielki kolektor powietrza dla wolnych obrotów. Nawet po zastosowaniu teflonowych przedłużaczy mogą pojawić się jednak problemy z wolnymi obrotami, szczególnie wówczas, gdy silnik schodzi z wysokich obrotów, na postoju, po tak zwanej "przegazówce". Podczas jazdy problemów z wolnymi obrotami jest zdecydowanie mniej. Kłopoty pojawiają się dopiero po zatrzymaniu. Mogą pojawić się również problemy z uruchamianiem silnika. Najwięcej doświadczeń zebrano z silników benzynowych 2.0 i 2.5, inne są mniej popularne.

Internet

www.bmwmpowerclub.com.pl - strona pierwszego w Polsce oficjalnego klubu BMW. Galeria, porady techniczne, szczegółowe opisy silników i podzespołów, forum klubowe, ogłoszenia (samochody i części).

www.bmw-klub.pl - strona dotycząca samochodów i motocykli BMW. Testy najnowszych modeli, ciekawe i obszerne forum użytkowników różnych modeli BMW, polecane warsztaty, giełda.

www.bmw-klub-poznan.pl - szerokie forum użytkowników pojazdów marki BMW.

www.bmw-klub-lodz.com.pl -dużo informacji o imprezach spod znaku BMW, dział kupię-sprzedam, niewielkie forum użytkowników.

www.bmwauto.net -strona dotycząca samochodów i motocykli BMW. Opisy nowych modeli, tuning, ogłoszenia, forum użytkowników.

SŁABE PUNKTY

Silnik

Choć jednostki napędowe należą do trwałych, to już na ich osprzęcie nie można bezgranicznie polegać. Znane są problemy z pompami paliwa i ich układami sterującymi. Zacięcia termostatu prowadzą z kolei do niedogrzania silnika, a to powoduje kłopoty z ogrzewaniem w okresie zimowym. Najdelikatniejszymi elementami samych silników są prowadnice zaworów, osobom bez doświadczenia trudno jednak zdiagnozować ich stan.

Elektronika

To chyba najsłabszy punkt BMW serii 3. Zdarzyć może się tutaj niemal wszystko, chociaż elektroniczne kaprysy dotyczą najczęściej systemu zarządzającego deską rozdzielczą.

Nadwozie

Nadwozie E 46 dobrze zabezpieczono przed korozją. Do wnętrza, które tchnie wysoką jakością i solidnością, nie pasują fotele. Po kilku latach intensywnej eksploatacji mogą być rozchwiane.

Zawieszenie

Zawieszenia BMW są wyjątkowo solidne i potrafią przetrwać nawet poważne spotkania z dziurami polskich dróg. Model E 46 ma jednak słaby punkt - sworznie przednich wahaczy. Mogą one wymagać wymiany nawet po 10 tys. km. Znawcy BMW winią za to gumowo-stalową konstrukcję sworzni podwyższającą komfort jazdy. By uniknąć kłopotów i ograniczyć naprawy, wstawiają sworznie bez gumy. Takie sworznie, montowane w modelu E 30, są oferowane przez niektóre firmy akcesoryjne. Obniża się komfort jazdy, ale wydatnie wzrasta trwałość. Z tyłu najwięcej uwagi wymagają sworznie mocujące belkę tylnego zawieszenia.

Układ napędowy

Przeniesienie napędu na tylne koła to dzisiaj rzadkość, ale taki układ zastosowano w "trójce" serii E 46. Tylny most napędowy, nawet gdy jest całkowicie sprawny, może pracować jednak dość głośno. Warto skontrolować elementy mocujące dyferencjał do belki tylnego zawieszenia (mogą się luzować). Znane są przypadki źle wyważonych tarcz sprzęgłowych utrudniających włączenie pierwszego i wstecznego biegu.

Więcej o:
Copyright © Agora SA